מונטי לקראת פסגת אירופה: "לא אשמש חותמת גומי"

ראש ממשלת איטליה מתוסכל מהתנגדות גרמניה לפתרונות למשבר באירופה ודורש לצאת מהפסגה עם צעדים שירגיעו את השווקים הפיננסיים ■ מציע להאריך את הפסגה עד יום ראשון בלילה, לפני שייפתחו הבורסות למסחר באסיה

האם פסגת מנהיגי אירופה בסוף השבוע תהיה הסוערת ביותר מאז החל משבר החוב לפני שנתיים וחצי? ר"מ איטליה מריו מונטי נערך ל"קרב" מול קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ומבהיר כי הוא לא מתכוון להגיע לפסגה כדי לחתום על מסמכים שהוכנו מראש ע"י גרמניה, אלא להבטיח שיינקטו צעדים שירגיעו את השווקים הפיננסיים, גם אם מרקל מתנגדת להם.

מונטי מעוניין לאשר בפסגה הצעה של איטליה להשתמש בכספי מנגנוני החילוץ המיוחדים של האיחוד האירופי כדי לייצב את השווקים, גם אם באמצעות מינוף קרנות החילוץ. מונטי, שנחשב לטכנוקרט ומתוסכל ממדיניות אנגלה מרקל, אמר שאין בכוונתו להגיע לפסגה בבריסל כדי לשמש "חותמת גומי" למסמכים שהוכנו מראש, וכי הוא מוכן להאריך את הפסגה בת היומיים עד ליום ראשון בלילה, לפני שייפתחו השווקים הפיננסיים למסחר באסיה ביום שני לפנות בוקר, אם יהיה צורך בכך.

מרקל, כידוע, מתנגדת לשורה של הצעות שהועלו, ובכללן מינוף קרנות החילוץ או הנפקת אירו-בונדס.

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", עוזריו של מונטי אמרו שבדברים שאמר הוא לא מתכוון למסמך שפורסם ע"י נשיא הנציבות האירופית, הרמן ואן-רמפוי, שהציג מתווה לאיחוד פיסקאלי ובנקאי בגוש האירו. ההצעה כוללת מתן סמכויות לגוף אחד שיפקח על כל הבנקים ויתערב בפעילותם במידת הצורך, כמו גם השקת ביטוח על פיקדונות הבנקים באירופה ואפשרות להזרים הון לבנקים שייקלעו לקשיים מתוך קרן הסיוע ESM שגודלה 500 מיליארד אירו.

מונטי מנסה לגייס את תמיכת מדינות גוש האירו לתגובה מהירה יותר למצב בשווקים, בייחוד את תמיכת מרקל. הספקולציות לגבי התפוררות ממשלתו של מונטי ברומא עלו מדרגה עד כדי כך שדוברים רשמיים הכחישו אתמול שהוא איים להתפטר אם הוא לא יצליח להעביר את הצעתו בפסגה.

מונטי הציע להפעיל את קרנות החילוץ של גוש האירו להורדת תשואות האג"ח של מדינות כמו איטליה וספרד. היום אמר ר"מ ספרד, מריאנו ראחוי, כי תשואות האג"ח של המדינה הגיעו לרמות "בלתי נסבלות" וכי המדינה לא תצליח לממן עצמה לאורך זמן בתשואות אלה. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד חצתה לאחרונה את ה-7% והיום שוהה סביב 6.7%.