קרן ההשקעות הגדולה בישראל: פימי גייסה 900 מיליון ד'

כמחצית מהכספים בגיוס, שנמשך חצי שנה בלבד, הגיעו ממשקיעים זרים - מיפן ואוסטרליה ועד אירופה וארה"ב ■ דוידי: "נוצר לשמחתנו עודף ביקוש גדול מאוד, ונאלצנו לקטוע אותו" ■ "ב-3 השנים הקרובות יהיה היצע לא קטן של חברות"

"גיוס הקרן אינו טריוויאלי. חוסר הוודאות שמאפיין היום את השוק העולמי יוצר קושי גדול מאוד לגייס, וגם כשמצליחים אז מגייסים פחות כסף", כך אומר ל"גלובס" ישי דוידי, מייסד קרן הפרייבט אקוויטי פימי, עם השלמת הגיוס של הקרן החדשה, פימי 5.

בעוד גופים רבים מחפשים להגדיל נזילות, וחברות מתקשות לגייס אג"ח בשוק ההון, רושם לעצמו דוידי הישג נאה, כשהוא משלים גיוס של 800-900 מיליון דולר - הגיוס הגדול ביותר של קרן השקעות ישראלית אי פעם. כמחצית מהגיוס הגיעה מגופים מוסדיים ובנקים מישראל, והיתר מגופים זרים. אם בעבר דוידי גייס כספים מגופים אמריקניים, הרי הפעם הוא הצליח לגייס ממקומות שונים בעולם - החל בסין ויפן וכלה באוסטרליה, אירופה וכמובן ארה"ב.

"הפריסה העולמית הזו חשובה לנו מאוד. היא חלק מתפיסת העולם שלנו, ומתקשרת למקומות שבהם החברות שלנו מוכרות", אומר דוידי. הצוות המתפעל את הקרן כולל מלבדו גם את השותפים גילון בק, שמוליק וולודינגר, עמי בם, רון בן חיים וחלי פרדו. לדברי דוידי, הוא ושותפיו השקיעו בקרן החדשה 20 מיליון דולר.

"נוצר לשמחתנו עודף ביקוש גדול מאוד, ונאלצנו לקטוע את הבקשות של המשקיעים, בעיקר הזרים", אומר דוידי, "יש לויאליות יוצאת דופן של המשקיעים שממשיכים אתנו עוד מהקרן הראשונה, וזה דבר חריג מאוד בקרנות פרייבט אקוויטי".

פימי משקיעה בחברות בשלב הבוגר שלהן. משנת הקמתה ב-1996 היא גייסה 1.25 מיליארד דולר בארבע קרנות, אשר האחרונה שבהן הייתה בהיקף של 510 מיליון דולר. עד היום השקיעה פימי ב-65 חברות בהשקעה כוללת של 1.7 מיליארד דולר (כולל מינוף), ומימשה השקעות ב-35 מהן. נכון להיום מחזיקה פימי ב-30 חברות, אשר רושמות מכירות מצרפיות של כ-30 מיליארד דולר.

הקרנות של פימי
 הקרנות של פימי

"היצע חריג של חברות להשקעה"

לאורך השנים רשמו הקרנות של פימי תשואה שנתית ממוצעת של כ-30%, ובדוח דירוג של חברת המחקר האמריקנית Preqin , שפורסם בתחילת השנה, דורגה הקרן במקום הרביעי בעולם מבחינת התשואה שהיא מספקת למשקיעיה בטווח הארוך. עובדה זו מסבירה את פרק הזמן הקצר שלקח לפימי לסגור את הגיוס לקרן - התהליך נמשך חצי שנה בלבד, תקופה קצרה במיוחד ביחס לממוצע הגיוס בקרנות הפרייבט אקוויטי, שעומד על למעלה משנה וחצי.

לדברי דוידי, אסטרטגיית ההשקעה של הקרן לא תשתנה, ולפחות בשנתיים הקרובות 80%-90% מהעסקאות יהיו רכישת שליטה בחברות, והיתרה עסקאות מימון מיוחדות. "אנחנו מחפשים חברות שיש בהן יכולת לשינוי ופיתוח מנועי צמיחה, ומהצד השני של המשוואה חברות שנמצאות בנקודת כשל ויש צורך לעשות בהן שינוי.

"עיקר העבודה של קרן פרייבט אקוויטי בכלל, ופימי בפרט, זה השבחת חברות. ההצלחה או אי ההצלחה נובעת לא מתזמון של קנייה ומכירה אלא בעיקר מתהליך ההשבחה של החברה. הדבר הזה מדיד, ואפשר לראות שינוי דרמטי בין הפרמטרים התפעוליים של החברה ביום שבו נכנסנו לבין הפרמטרים של החברה ביום המכירה".

- האם אתה מזהה כיום הזדמנויות בשוק הישראלי?

"אני מעריך שבשלוש השנים הקרובות יהיה היצע לא קטן של חברות, כתוצאה משילוב של כמה אירועים: יש לא מעט חברות שזקוקות למזומנים וצריכות לממש נכסים, וזאת לצד רגולציה וועדות, שמאלצות בעלי שליטה למכור חלק מהחברות שברשותן. כשמוסיפים לכך את הקושי לגייס אקוויטי בארץ, מקבלים היצע גדול של חברות, שהוא חריג מאוד ב-20 השנה האחרונות".

- האם תצליחו לייצר את תשואות דומות לאלו שייצרתם בעבר גם בקרן גדולה יותר?

"האסטרטגיה של פימי לא השתנתה ב-10 השנים האחרונות. מה שיכול להשתנות הוא היקף ההשקעה בכל חברה, כלומר נשתדל לקנות החזקות יותר גדולות בחברה ספציפית. בכפוף לנעשה בשוק, תוכנית העבודה של פימי לארבע השנים הקרובות היא להשקעה בסדר גודל של 200-250 מיליון דולר בשנה. קשה לשמור על הצלחות לאורך זמן, ללא שום קשר לגידול, אך מאחר שההסתכלות של פימי היא על כל חברה בפני עצמה, אנחנו מעריכים שנצליח לעמוד במשימה גם בקרן 5, ואני מקווה שגם בקרן 6".