הקרב של ערוץ 9 נגד הוועדה למדרוג עולה מדרגה

אתמול האשים מנכ"ל ערוץ 9 את הוועדה למדרוג במדידה כושלת של הרייטינג במגזר הרוסי ■ הוועדה, מצידה, טענה כי חוו"ד המומחה לסקרים מטעם ערוץ 9 "לוקה בבורות ובאי-דיוקים" ■ ד"ר אלק אפשטיין: "הוועדה אוחזת את עיני הציבור"

מלחמת ערוץ 9 בוועדה למדרוג עולה מדרגה. ד"ר אלק אפשטיין, שנשכר על-ידי הערוץ לבחון את נתוני הרייטינג של הוועדה, תוקף היום (ה') את תגובת הוועדה מאתמול, לפיה חוות-הדעת שלו ושל המומחה לסקרים, פרופ' קמיל פוקס, לוקה "בבורות ובאי-דיוקים". לטענת אפשטיין, "אין בתגובה חצופה זו כל מסר לתוכן ענייני... הוועדה אוחזת את עיני הציבור".

בהסתמך על חוות-דעתם של המומחה לסקרים, פרופ' קמיל פוקס וד"ר אלק אפשטיין, המומחה לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, האשים אתמול (ד') מנכ"ל ערוץ 9, ליאוניד בלחמן, את הוועדה למדרוג במדידה כושלת של נתוני הרייטינג בכל הקשור לציבור דוברי הרוסית בישראל.

"נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה, לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל, וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסיה", נטען אתמול בערוץ 9.

בתגובה לדברים מסרה אתמול מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, כי "עובדה שבקרב אוכלוסיית בתי העולים בפאנל נרשמה ירידה בסך הצפייה ידועה לנו ונבדקה באמצעים שעומדים לרשותנו, אשר לא הצביעו על בעיה בתקפות הפאנל... לצערי, ערוץ 9 בחר בדרך מתודולוגית לא נכונה. ההתייחסות שהועברה לנו לוקה בבורות, באי-דיוקים ובאי-הבנה של תהליך הגיוס לפאנל, ומכאן גם המסקנות המוטעות אליהם מגיעים המחברים. נראה כי ערוץ 9 לא באמת מחפש את חקר האמת, אלא מנסה לתלות את הירידה בצפייה בו במערכת המדידה (בחזקת הרקדן הטוען כי הרצפה עקומה)".

בתגובה לדברי ד"ר בן-חי-שגב, תוקף היום ד"ר אפשטיין את הוועדה למדרוג. "במה באה לידי ביטוי, כביכול, הבורות של פרופ' פוקס ושלי? מה הם אי-דיוקים? במה מתבטאת אי-הבנתנו של תהליך גיוס הפאנל?", אומר אפשטיין.

לדבריו, אין בתגובת הוועדה כל רמז לתוכן ענייני אלא האשמות מבישות שמכפישות את המאשימים יותר ממה שהן מכפישות את המואשמים.

"לפרופ' פוקס ישנו ניסיון מוכח של עשרות שנים במחקרי דעת קהל, ולי יש ניסיון של למעלה מעשור במחקרים שונים בתחומי העלייה, הקליטה ודפוסי הזהות של העולים ועשרות פרסומים בתחום בשפות שונות בבמות בינלאומיות וישראליות יוקרתיות. בכל מקרה, כשאין כל התייחסות לתוכן הממצאים עצמם, אין כאן למה להגיב. זו שערורייה נוספת, שמתווספת לרשימת השערוריות עליהן הצבענו".

"הוועדה אוחזת את עיני הציבור", הוסיף אפשטיין, "הממצאים אינם של ערוץ 9, אלא של פרופ' קמיל פוקס וד"ר אפשטיין. הם אינם נוגעים לערוץ 9 דווקא, אלא לאופן שבו הוועדה מודדת את הצפייה של הציבור דוברי הרוסית... הטענה של הוועדה כאילו אין להשוות בין הרגלי הצפייה של עולים לבין שאר חברי הפאנל 'כי מדובר בקבוצות שונות בעלות מאפיינים נבדלים' היא בדיוק הטענה שנבחנה על-ידי המומחים - והופרכה".

מהוועדה למדרוג נמסר היום בתגובה כי "ערוץ 9 וחבורתו חצו את כל הקווים בהתנהגות ציבורית תקינה. לוועדה יש מליאה שבה כל אחד רשאי להשמיע את דעתו. הוועדה תענה לכל שאלה שתובא לדיון במליאה. מעבר לכך אין לוועדה עניין לענות להשתלחויות בתקשורת".