לשכת גיוס החרדים

הזרקור מופנה למגעי ביבי על חוק טל, אך המאמץ האמיתי מושקע בשביעיית קדימה

בתחילת הקדנציה הנוכחית, התוודה ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני אחד משריו הבכירים, ואמר שלו היה מבין פוליטיקה בקדנציה הראשונה כפי שהוא מבין כעת, כהונתו אז היתה נראית אחרת. אחרי שקיבל ציון נכשל בפוליטיקה במועד א', הקדיש נתניהו את התקופה שבין סוף הקדנציה שלו ב-1999 לכהונתו הנוכחית להפקת לקחים ולמידה.

את אחד הלקחים המרכזיים הפך נתניהו לעיקרון מנחה, לחוק יסוד בקדנציה הנוכחית: אם אתה רוצה לשרוד ואף להתחזק, הפשל שרוולים ובחש אצל אחרים, פצל ופרק מפלגות אחרות. הכלל הזה עבד עבורו מצוין: הוא פיצל את העבודה, הקים את הסיעה-אחות העצמאות, ובמשך שלוש שנים הצליח לערער את יציבותה של קדימה עם הררי הבטחות לחברי כנסת שיסכימו לפרוש ממנה.

בשבוע האחרון הכל התהפך. כלפי חוץ הזרקורים מופנים כרגע אל עבר המגעים שמנהלים אנשי נתניהו עם החרדים במטרה להגיע למתווה מוסכם לחלופה לחוק טל שתאפשר את גיוסם, אבל לא פחות מאמצים ירכזו בשבוע הבא אנשי רה"מ בהפעלת לחצים, תחנונים, ירידה על הברכיים והבטחות עד סוף העולם לחברי השביעייה הסודית של קדימה כדי למנוע את פרישתם.

לא ברור עדיין מה יהיה המתווה הסופי שתציג ועדת פלסנר כחלופה לחוק טל. גם אי אפשר לנחש לאיזה הסכמות יגיעו אנשי רה"מ עם החרדים ועם קדימה, אם בכלל. וזה כלל לא משנה. לכל הצעה שתובא לכנסת - בין אם היא מיטיבה עם ש"ס ויהדות התורה, ובין אם היא מקבלת את עמדת ועדת פלסנר המתעקשת להטיל סנקציות אישיות על משתמטים - אין כרגע רוב.

את ישראל ביתנו וליברמן הגדירו בלשכת נתניהו מראש כ"אבודים". הם לא יתמכו בשום הצעה שתעלה להצבעה. אם לא יוכנסו הערבים למתווה - ישראל ביתנו תצביע נגד. אם ישולבו הערבים בחוק החדש אבל גיל הגיוס לא יעמוד על 18- היא גם תצביע נגד.

בחישובים שעושים בסביבת נתניהו מכניסים לרשימת המתנגדים באופן אוטומטי גם את הערבים, העבודה, מרצ ואת החרדים. בחשבון פשוט 52 המתנגדים הבטוחים מבטיחים את תמיכתם של 68 הנותרים: הליכוד, הבית היהודי, האיחוד הלאומי, העצמאות וקדימה, אלא שמכאן נתניהו יכול רק לרדת.

הסיכוי שקדימה תצביע כמקשה אחת שקול לסיכוי שישראל תזכה ביורו. בלי תמיכת כל ה-28 נתניהו עוד עלול לגלות שהמהלך שיזם לדחיית הבחירות, רק יקדים את הבחירות.

זה לא סוד שמאז הקמת ממשלת האחדות מפנטזים כמה ח"כים מקדימה על פיצול המפלגה. ההתלבטות היחידה שלהם היא העיתוי: פירוק החבילה עם הגשת המלצות ועדת פלסנר, או אישורו של החוק החדש ב-31 ביולי. תוכן המסקנות, דרך אגב, לא ממש רלוונטי. אם לשפוט על פי הרמזים שפיזר ח"כ יואל חסון, שהגיע ביום רביעי השבוע ל"מאהל הפראיירים", ההתארגנות בשיאה, והרגע הזה קרוב מתמיד. בתכנון, הקמת סיעה חדשה שתהווה פלטפורמה פרלמנטרית עבור ציפי לבני, אם תרצה להצטרף, עם או בלי יאיר לפיד.

קדימה לאן?

בשבוע הבא, לקראת הגשת דוח פלסנר, יגיע רגע האמת של קדימה. יו"ר המפלגה שאול מופז ופלסנר יצטרכו להחליט אם קדימה עושה שריר ועומדת על עקרונותיה שהביאוה לממשלת נתניהו ונאבקת בחרדים בצורה נחרצת, או שמקבלת את פשרת נתניהו, והופכת רשמית לנספח של הליכוד.

פלסנר לא מחמיץ אף הזדמנות להפגין את נחישותו, ומצהיר שילך עם המסקנות עד הסוף. הוא אמנם מקיים שיחות צפופות עם מופז, אבל לא בטוח שהיו"ר שלו יחתום על ההצהרות האלה. עד לפני חודש מופז היה מנוי ל"מחנה הפראיירים". הוא אהב להצטלם עם המילואימניקים ולהבטיח גיוס לכולם. השבוע כשביקר שם הופתעו מובילי המאבק, בועז נול וחבריו, לגלות שההכרזות של מופז התמתנו והאיומים על פרישה מהקואליציה הוחלפו בניסוחים הרבה יותר רכים ועדינים על הצורך במציאת הסכמה. מופז יודע שאם לא יפרוש יהיה נתון למתקפה תקשורתית, אבל מה אכפת לו, הרגו אותו כבר פעם אחת, ואי אפשר להרוג בן אדם פעמיים.

השבוע נשאל פלסנר כיצד ינהג אם מסקנותיו לא יאומצו, ובמקום פרישה, הבוס שלו יתחפר יותר עמוק בממשלה. "אני מחויב לנושא ומאמין שקדימה מאחורי", ענה והוסיף שאם כך, לא יהיה טעם להישאר בממשלה.

על אף הבלורית הבלונדינית שלו, פלסנר עוד עלול להישאר בקרוב קירח מכאן ומכאן. אם יגיע להסכמות עם החרדים ונתניהו - הוא יותקף באלות עד זוב דם. אם ירצה לפרוש עם השביעיה - לא בטוח שחבריו למפלגה ירצו לקבל לשורותיהם את מי שנתן יד להנצחת הפטור לחרדים. בלשכת רה"מ כבר רמזו לו שאם ימשיך בהתעקשותו הוא עלול למצוא את עצמו עוד כמה חודשים באקדמיה. "אני מעדיף היי-טק", השיב.

לישון עם האויב

בצאתם מישיבת סיעת הליכוד בשלוש לפנות בוקר, אז באותו לילה שבו ממשלת האחדות קרמה עור וגידים, לחש יו"ר הכנסת רובי ריבלין לנתניהו, בעודם מתרחקים מההמולה, "אסור לליכוד לדרוס את החרדים בעניין חוק טל". ריבלין היה המום מהמפץ, אבל התעשת מהר. "אין לך מפלגה של 35 מנדטים, זה רק על הנייר. יש לך רק 27, אסור לליכוד להפר את הברית ההיסטורית עם החרדים", קרא ריבלין מהר את המפה.

בכלל לא בטוח שנתניהו, שהיה מוכה הלם בעצמו, הקשיב לריבלין. כמה ימים אח"כ התברר שהמסר הופנם. למרות שזה עתה דחה את הבחירות בשנה וחצי, במחשבותיו מפליג נתניהו לעבר הקדנציה הבאה. הוא מבין שלא יוכל לאפשר לקואליציה הנוכחית להשאיר את החרדים מחוץ לתמונה ולדרוס אותם תחת גלגלי חוק טל, אם הוא רוצה לזכות בהמלצתם עליו לנשיא המדינה.

בשבוע האחרון נועדים מידי יום, כמעט כל היום, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין ואנשי נתניהו עם נציגי המפלגות החרדיות - גפני וישי, ליצמן ואטיאס. הפגישות בינתיים לא הניבו את נוסחת הפשרה, אבל הסכמה שהחרדים יוכלו להצביע נגד החוק מבלי להיות מפוטרים מהממשלה כבר הושגה. ללכת עם ולהרגיש בלי. גפני יישאר לשבת באותה ממשלה עם פלסנר, וישי עם מופז, בלי שום בעיה.

בפגישות האלה הופתעו נציגי נתניהו לגלות שבטיעונים נגד גיוס חרדים נתלים בש"ס באילנות גבוהים ומנפנפים בדוח שפרסם לא אחר מאשר מבקר המדינה על שירות חרדים בצבא. אותו מיכה לינדנשטראוס, שרק בשבוע שעבר היה אויב מר והאשים את ישי באחריות מיוחדת לשריפה בכרמל, הפך לבר-סמכא כשמדובר בדוח שקבע שהצבא לא עשה את ההתאמות הדרושות שיאפשרו שירות חרדים. אפילו לינדנשטראוס לא ידע שהוא כזה.