משפצים דירה? הקפידו להעלות על הכתב הסיכום עם הקבלן

זאת בעקבות פסיקת בוררות של התאחדות קבלני השיפוצים, לאחר מחלוקת בין קבלן ללקוח בעניין תוספות עבודה ותשלומים

כל מי ששיפץ אי-פעם דירה מכיר את העבודה מול קבלן השיפוצים ואת הבקשות לתוספות שנעשות בעל-פה. בוררות שנעשתה על-ידי ועדות הבוררות של התאחדות קבלני השיפוצים בשבוע שעבר, קובעת כי שינוי בעבודת שיפוצים מול הקבלן יעשה אך ורק בכתב על-ידי מזמין העבודה וזאת למניעת אי-הסכמות בשלב מאוחר יותר.

הבוררות נעשתה בעקבות מקרה במסגרתו נערך שיפוץ בדירה: בעל הבית ביקש מקבלן השיפוצים שינויים במהלך העבודה וקבלן השיפוצים ביצע את כל השינויים הנדרשים, מתוך הנחה שבסיום העבודה יגיעו הקבלן ובעל הבית להסכמות בנושא התשלום על התוספות.

משנסתיימה העבודה הודיע בעל הבית לקבלן השיפוצים שאיננו מתכוון לשלם עבור התוספות, מכוון שחשב שהתוספות נכללות במחיר העבודה הסטנדרטית. עלות עבודת השיפוץ כולה עמדה על 120 אלף שקל, בעוד עלות התוספות בלבד עמדה על 37 אלף שקל.

לאחר שבעל הבית וקבלן השיפוצים לא הצליחו לפתור את הבעיה, הוחלט לפנות למוסד לבוררות של התאחדות קבלני השיפוצים. במסגרת הבוררות קבלן השיפוצים טען לדוגמה שהזזת נקודת חשמל הינה תוספת ברת תשלום ובעל הדירה טען שהזזת נקודת חשמל אינה תוספת וכלולה במחיר העבודה והשרות ללקוח. במקביל, נתגלעו חילוקי דעות על תוספות שלדברי קבלן השיפוצים נעשו ולדברי בעל הדירה לא נעשו כלל.

על-פי חברי ועדת הבוררות, הנושא המהותי ביותר היה שעניין התוספות לא פורט בחוזה בין הצדדים ושהשינויים שהתבקשו על-ידי הלקוח לא נרשמו ונחתמו על-ידי הצדדים כמו גם שעלות התוספות לא נמסרו מראש לבעל הדירה.

בבוררות נקבע כי מכיוון שקבלן השיפוצים התרשל בתפקידו ולא דאג לרשום את נושא התוספות באופן מסודר, אין אפשרות לשלם לו את מלוא הסכום. מאידך, קבעה הוועדה, שמכיוון שהתוספות נראו לעין ואין מחלוקת שלא הופיעו בחוזה הראשוני, בעל הדירה ישלם לקבלן השיפוצים 15 אלף שקל, מחיר שנועד להבטיח את כיסוי העלויות הנוספות בלבד עבור הקבלן.

לדברי יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב: "ועדת הבוררות של התאחדות קבלני השיפוצים דנה ופוסקת בעשרות מחלוקות מדי שנה. כל חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים, חייב להסכים לדרישת לקוח להגיע לוועדת הבוררות וכן חייב לקבל את החלטתה. לכן, הוועדה היא עוד סיבה מצויינת לכך שמומלץ ללקוחות להעדיף קבלני שיפוצים חברי התאחדות - שכן יש לאן לפנות בנושא של מחלוקת מול הקבלן".