"להגדיל האג"ח הקונצרני בתיק על חשבון אג"ח ממשלתי"

גלעד אלטשולר ומאיר מזוז, מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות - מדברים על מצב שוק האג"ח בתוכנית "שיחת השוק" של גלובס TV ■ מזוז: "לא רואה הסדר חוב באיי.די.בי אם כלל ביטוח תימכר בפרמיה"

"שיחת השוק", תכנית שוק ההון המובילה של גלובס TV, התמקדה היום (א') במצבו של שוק האג"ח הקונצרניות. בתוכנית התארחו גלעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם; ומאיר מזוז, מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות. כמו כן, התארח בתוכנית דודו רזניק מבנק לאומי, עם המלצות השקעה ותשובות לשאלות גולשים.

מזוז התייחס למשבר האג"ח: "המודל של חברות אחזקה פשט את הרגל במדינת ישראל וצריך לחשוב על מודל שונה בהתנהלות של השוק הקונצרני. החברות התפעוליות פחות בעייתיות. חברות האחזקה לקחו פה מינוף גדול מאוד, שהשוק נתן להם די בקלות. זה בסדר כשהמשק עובד והעולם עובד. אבל, כאשר נוצרת בעיה, גם בעולם וגם בישראל, המינוף הזה מתחיל להערים קשיים".

- גלעד אלטשולר, בתשואות של 70% לאג"ח איי.די.בי - הסדר חוב הינו בלתי נמנע?

"קבוצת איי.די.בי מורכבת מהרבה מאוד שכבות. יש החברות שלמטה. סלקום, שופרסל וכו'. יש החברות האחזקה הראשוניות, שזה דיסקונט השקעות והתעשיות. מעליהן יש איי.די ביטוח ומעליה איי.די.בי אחזקות. כשאומרים איי.די.בי , אי אפשר לדבר על כל הקבוצה כולה. די ברור מתשואת האג"חים שמבינים שיש בעיה. אני חושב שמאוד מאוד תלוי באיזו פרמיה יצליחו בקבוצה למכור את החברות שלמטה. זאת אומרת, אנחנו רואים בהתחלת הדרך כבר מכירות של חלק מהחברות בפרמיות נאות על השוק. אם יצליחו עם כך גם בחברות אחרות, החברות הגדולות יותר, אז יש להם סיכוי לצאת מזה".

מאיר מזוז: "באיי.די.בי, העסקה הכי מהותית או הכי חשובה היא כלל ביטוח. אם כלל ביטוח תימכר בפרמיה, אז זה בהחלט יכול ליישר פה קצת. אני לא רואה הסדר חוב באיי.די.בי אם תתבצע העסקה הזאת. מכרו את מקסימה, המלט בשלבי סגירה, כלל תעשיות בשלבי סגירה. אם העסקאות האלה היו יוצאות לפועל, פלוס כלל ביטוח, אנחנו רואים תזרים מזומנים מסודר ל-2015 . לכן, בכל התהליך הזה, אני לא רואה הסדר".

בנוגע למהפכה בשוק התקשורת אמר מזוז: "האם המודלים של גולן ושל כל החברות החדשות יחזיקו מים? להערכתי, בעוד שנתיים כבר לא, כי גם הם יצטרכו להרוויח ולכן ייאלצו להעלות מחירים".

- גלעד, איפה יש היום הזדמנויות למשקיעים?

"זה לא עניין של הזדמנויות. באופן כללי צריכים להגדיל את הרכיב של האג"חים קונצרני בפיזור רחב על חשבון אג"חים ממשלתיים. המצב לא כמו שהיה במארס 2011-פברואר 2011, כשהיתה נהירה של השוק לאג"חים קונצרניים והמרווחים היו מאוד נמוכים. היום בהחלט המרווחים מאוד גבוהים. זה לא שאין סיכון. יש סיכון גבוה מאוד, אבל יש פיצוי עבור הסיכון הזה; בתשואות שמקבלים. לכן עכשיו זה זמן די נוח לאט לאט להגדיל את הרכיב של אג"ח קונצרנים על חשבון אג"חים ממשלתיים".

- אתם חושבים שהמצב בשוק האג"ח הקונצרניות מצריך התערבות?

גלעד אלטשולר: " לא. כל התערבות כזאת לא עשתה שוק לשוק, היא די מלאכותית. השוק בסך הכול מתפקד. חברות טובות שמסוגלות להעמיד ביטחונות נכונים מסוגלות לגייס הון. אמות גייסה מעל 300 מיליון רק לפני כמה ימים. גם חברה לישראל הצליחה לגייס סכומים כאלה ואחרים למרות שיש עתיד די מעורפל לגבי כימיקלים לישראל".

מאיר מזוז: "החברות החזקות יצליחו לגייס הון בשוק, הבעיה היא מה קורה עם החברות הבינוניות והקטנות שגם אם יבואו עם בטחונות השוק ידרשו מהן תשואות מאוד גבוהות. אני כן חושב שצריכה להיות התערבות של הממשלה על מנת לאפשר שוק סחיר והוגן".