לקראת הפעלת רידינג במזוט: חברת חשמל נפגשת עם תושבים

פגישה ראשונה נערכה ברביעי האחרון עם נציגי תושבי שכונות צפון ת"א, במהלכה הובהר כי קיים סיכוי גבוה להפעלת התחנה במזוט

חברת החשמל החלה לערוך פגישות הכנה עם תושבי שכונות צפון ת"א לקראת הפעלת תחנת הכוח רידינג במזוט מזהם.

פגישה ראשונה נערכה ברביעי האחרון עם נציגי התושבים, במהלכה הובהר כי קיים סיכוי גבוה להפעלת התחנה במזוט. כפי שנחשף ב"גלובס", חברת החשמל מתכוונת לתדלק את התחנה באמצעות מכליות כביש בקצב של מכלית אחת בכל שעה - זאת כיוון שהצינור הימי שהזרים בעבר את המזוט לתחנה יצא מכלל שימוש.

רידינג הופעלה במזוט עד 2006 - אז הוסבה לשימוש בגז טבעי. לאחרונה הוחלט להשמיש מחדש את התחנה לשימוש במזוט לאור המחסור בגז טבעי והחשש כי יהיה מחסור בחשמל וצורך בהפסקות חשמל יזומות.

בפגישה שנערכה ביוזמת החברה להגנת הטבע הבהירו אנשי חברת החשמל כי הפעלת התחנה תהיה כרוכה בנישוף, תהליך מסוכן סביבתית שבו מנקים את ארובות התחנה מהחומרים הרעילים שהצטברו בו עקב השימוש במזוט. בחברה אומרים כי המפגש יצר דיאלוג חיובי בין החברה לציבור.

מאבק ציבורי

שמאי המקרקעין ארז כהן, אמר כי התושבים שוקלים פנייה לערכאות משפטיות או מאבק ציבורי, למרות שלהערכתם סיכוייהם למנוע את ההפעלה במזוט אינם גבוהים. "כמי שהתגורר בשכונה עוד לפני שהסבו את רידינג לגז טבעי, אני זוכר היטב את הכתמים הצהובים של הגופרית שהיינו מוצאים במרפסת ועל המכוניות", אמר כהן ל"גלובס" והוסיף כי "המחשבה שהיום הילדים שלי ייחשפו מחדש לחומרים האלה מטרידה אותי מאוד".

ובינתיים מייצרת חברת החשמל חדשות רעות גם עבור אלפי התושבים המתגוררים בקרבת תחנת הכוח בחדרה. מבדיקת "גלובס" עולה כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לאחרונה את בקשת החברה ודחתה בשנתיים נוספות את המועד האחרון להפעלת הסולקנים בתחנת הכוח אורות רבין עד ל-15 באוקטובר 2014.

המועד האחרון הקודם היה 2012 ליחידה הראשונה ו-2013 ליחידה השנייה. הוסלקנים אמורים להפחית פליטות של נוקסים וסוקסים, חלקיקים מסוכנים לבריאות שמיוצרים ביחידות 5 ו-6 של תחנת הכוח הפחמית בחדרה.

אין רפורמה, יש סכסוך עבודה

ועד עובדי חברת החשמל יכריז על סכסוך עבודה בעקבות החלטה תקדימית של רשות החשמל להעניק רישיון להולכה ולחלוקת חשמל לגוף פרטי. ההחלטה התקבלה הבוקר בישיבת המזכירות הארצית של ועדי העובדים בחברת החשמל. הכרזת סכסוך העבודה מקפיאה בפעם המי-יודע-כמה את המהלכים לשינוי מבני בחברת החשמל שהגיעו בשבועות האחרונים לסף הצלחה.

בוועד טוענים כי מתן רישיון החלוקה לגוף פרטי מנוגד למתווה הרפורמה בחברה שבמסגרתו התחייבה המדינה לראות בהולכה ובחלוקה חלק מ"המונופול הטבעי" של חברת החשמל. החריג היחיד לכך הוא המחלקים ההיסטוריים או קיבוצים ומושבים שמחלקים חשמל לחבריהם מכורח העובדה שיש להם מונה חשמל אחד בלבד.

בשבוע שעבר העניקה רשות החשמל לחברת פיתוח שאן רישיון חלוקת חשמל ל-20 שנה ורישיון אספקת חשמל עד סוף 2012. מדובר בין היתר באזור התעשייה של בית שאן.