ממה היא חוששת? מובילאיי תובעת סטארט-אפ מתחרה

תביעה שהגישה נגד סטארט-אפ מתחרה מעוררת חשש שהחברה נמצאת בדרך להתנגשות ■ האם מובילאיי, שגייסה לפי שווי של 750 מיליון דולר, תגיע ליעד?

בחודש מארס הגישה חברת מובילאיי הישראלית תביעה בבית המשפט בניו-יורק כנגד חברת iOnRoad. התביעה, שהגיעה לידי "גלובס", מתארת מצב מעט הזוי. כיצד חברה שהיא מפאר היצירה של ההיי-טק הישראלי, שהובילה פיתוח של תחום חדש, גייסה כ-160 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון היה לפי שווי של 750 מיליון דולר - מתייחסת לסטארט-אפ שפיתח אפליקציה חינמית לטלפונים כאיום משמעותי על עסקיה ותדמיתה?

מובילאיי ו-iOnRoad מציעות מוצר בעל ייעוד דומה: זיהוי של עצמים במרחב הנסיעה של המכונית והתראה על סכנות כגון סטייה מנתיב הנסיעה, סיכוי להתנגשות, הולכי-רגל ועוד. ההבדל הגדול בין החברות הוא הגישה. בעוד מובילאיי, שהוקמה בסוף שנות ה-90, פיתחה מערכת חומרה שכוללת ערכת שבבים, תוכנה ומצלמות - iOnRoad מספקת את הפתרון שלה באמצעות תוכנה חכמה שמריצה אלגוריתם על גבי המעבדים של הטלפון הנייד ותוך שימוש במצלמה וחיישנים אחרים.

בעוד מובילאיי קיבלה את הקרדיט שלה על ההצלחה באמצעות שווי גבוה והשקעות-עתק, לרבות השקעה של כ-120 מיליון דולר מגולדמן זאקס בשנת 2007, עבור iOnRoad ההצלחה הגיעה לידי ביטוי עד כה בזכייה בפרס החדשנות בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס בינואר השנה, וכן בקרוב ל-500 אלף הורדות של האפליקציה. החברה הוקמה כחברת-בת של חברת PicItUp של אלון ודן עצמון, שעוסקת בעיבוד תמונה.

התביעה אינה מכוונת רק נגד הפרת פטנטים שהוציאה מובילאיי בנושא זיהוי ומניעת התנגשות עם עצמים תוך כדי נסיעה. למעשה, הפרת הפטנטים היא הצד הפחות מודגש בתביעה. עיקרה של התביעה מתייחס לאופן בו iOnRoad משווקת את עצמה, כמוצר שמספק יכולות תואמות לאלו של מובילאיי.

"הטענות האלה", טוענת התביעה, "הן שקריות ומטעות, וגורמות להונאת הצרכנים שהאפליקציה החינמית מציעה את אותם מאפייני בטיחותיים כפי שמציעה הטכנולוגיה שפותחה על-ידי מובילאיי".

בנוסף, תוקפים במובילאיי את בחירת השם עצמו, שלטענתם "דומה באופן מבלבל" לשם מובילאיי, והפגיעה בסימן המסחרי של החברה בעקבות זאת.

בשורה התחתונה, מבקשת מובילאיי צו מניעה כנגד המשך הפרסומים ש-iOnRoad מבצעת ולטענתה פוגעים בה, כולל פיצוי על נזקים ומכירות שאבדו בהיקפים שיקבעו במשפט וכן עלויות שונות. התביעה חייבה את iOnRoad להגיב.

בשבועות האחרונים, כך נודע, הגישה iOnRoad בקשה לביטול פטנט של חברת מובילאיי למשרד הפטנטים. הליך זה שונה מתביעת פטנטים, משום שהוא מתרחש אצל רשם הפטנטים, הוא כמעט ואינו ניתן לערעור וייחודו בכך שהוא בלתי הפיך.

סוגיה מעניינת שעולה מהתנהלות המשפט היא לגבי המיקום שלו. התביעה מתארת מדוע ניו-יורק הוא היעד המתאים להתנהלות התביעה. אך קשה להימנע מהתחושה שהבחירה ביעד המרוחק אלפי מילים מישראל - הבסיס של שתי החברות - הוא חלק מהטקטיקה של מובילאיי בתביעה הזו.

שוק שצומח פי 13

הקרב המשפטי בין שתי החברות הוא חלק מהשינוי שארע במרחב העסקי שאליו פונה מובילאיי. הפתרון הבסיסי של החברה נקרא - Lane Departure Warning (LDW) - ומשמעותו התראה על סטייה מהנתיב. לצידו ישנם פתרונות נוספים כגון זיהוי הולכי-רגל, התראה על קרבת יתר לרכבים אחרים, זיהוי תמרורים וגשרים ועוד.

השוק אליו פונות החברות מוגדר כ-ADAS, מערכות סיוע מתקדמות לנהיגה, והוא הוערך ב-10 מיליארד דולר אשתקד על-ידי חברת המחקר ABI Research.

מובילאיי סימנה באמצע העשור הקודם פריצת דרך והוכרה כחלוצה בתחום. אך החדירה הקשה לעולם הרכב כחלק מהפתרונות המשולבים במכוניות החדשות הביאה להשהיה ניכרת בפריצה של החברה. מכירות החברה הוערכו ב-20-30 מיליון דולר ב-2011, היא עדיין לא רווחית, וספק אם ההנפקה שתוכננה ל-2012 או 2013, לפי שווי של 1-2 מיליארד דולר, תצא לפועל.

התחרות של מובילאיי לא מתחילה ונגמרת באפליקציה של iOnRoad, אלא מגיעה ממגוון כיוונים. כיום הפכה ההתרעה על סטייה מהמסלול חלק ממכלול הפתרונות שמספקות חברות שפעילות בתחום הרכב. ענקיות הרכיבים לשוק הרכב (Tier 1), כגון Bocsh או קונטיננטל, מספקות פתרונות דומים, כאשר לעיתים מעורב בכך גם שיתוף-פעולה עם מובילאיי.

מובילאיי הוקמה ב-1999 על-ידי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, שמכהן כמנכ"ל החברה. לאורך השנים גייסה החברה ממגוון משקיעים, ביניהם לני רקנאטי; קבוצת דלק; ערי סטימצקי; לב לבייב; גולדמן זאקס; לאומי פרטנרס ומנורה.

החברה, שמכרה פתרונות ל-GM, אופל, BMW, וולבו ואחרות, תמיד האמינה כי הפריצה תגיע עם התרחבות מעגל החברות שיתחילו לייצר דגמים בהם משולבת המערכת.

למרות שלא ברור לנוכח התחרות כיצד יתפתח הביקוש למוצריה בעתיד הקרוב, נקודת אור אפשר למצוא בתחזית של ABI כי שוק ה-ADAS עתיד לצמוח פי 13 בשנים הקרובות, ל-130 מיליארד דולר ב-2016. מ-PicItUp סרבו להגיב לידיעה.

ממובילאיי נמסר בתגובה כי "Mobileye הינה מערכת המתקדמת מסוגה בעולם לסיוע לנהג ומניעת תאונות דרכים, והינה פיתוח כחול לבן אשר יעילותו הוכחה כמסייעת להפחית תאונות דרכים. Mobileye מוטמעת כיום כחלק אינטגרלי במערכות הבטיחות ברכבי יצרניות הרכב המובילות בעולם כדוגמת וולוו, ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס, משאיות רנו, יונדאי ועוד.

"התביעה כנגד IONROAD נועדה בין היתר למנוע ממנה להמשיך ולהטעות בפרסומיה את הציבור כאילו המוצר מבוסס האפליקציה אותו היא משווקת, מספק יעילות שהיא ברת-השוואה למערכת המתקדמת של Mobileye. פרסומים אלה עלולים ליצור מראית-עין כאילו אפליקציה סלולרית המורדת מהרשת בלחיצת כפתור יכולה לתת מענה אמיתי במניעת תאונות, ואנו סבורים כי אין הדבר כך, בלשון המעטה".