אטיאס: השכרה לטווח ארוך? מוסדיים רוצים 9% תשואה

שר השיכון אמר את הדברים בכנס משרד האוצר על המודל לדיור להשכרה לטווח ארוך ■ "המוסדיים לא ידברו איתך אם תציע להם 4% תשואה בשנה; תציע 9% - ידברו איתך" ■ "לפי המודל, לא ניתן יהיה לפנות שוכר במשך 10 שנים"

"מדוע המוסדיים בארץ משקיעים בנדל"ן מניב ולא בדירות להשכרה? כי זה לא משתלם להם. אם תציע להם תשואה של 9% הם ידברו איתך; הם לא ידברו אם אתה תציע 4%". כך אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בכנס שערך היום (ב') משרד האוצר בנושא בניית דירות להשכרה.

לדבריו, "משרדים וקניונים באזורי הביקוש משתלמים להם יותר מבחינת התשואות. ואיכות השוכרים טובה יותר כשמדובר במשרד עורכי דין".

אך, "למדינה יש יכולת להשפיע, לייצר כדאיות, והגנה לשוכרים ולמשכירים", אמר אטיאס. "הרי העלות של הבנייה למ"ר היא אותו הדבר בכל מקום. אנחנו יכולים להשפיע ברכיב של מחיר הקרקע. ואת הויתור על המסים משרד האוצר מוביל". ועדיין, "לא כל המוסדיים רוצים להיכנס להרפתקה הזו; הם ייקנו פרויקט מוכן, הם לא ייכנסו לבנייה".

אטיאס הסביר שזוגות רבים מעדיפים לרכוש דירה משום ש"בעל הבית יכול להעלות את שכר הדירה מתי שמתחשק לו ולפנות אותך כשבא לו, ואתה לא רוצה את חוסר הוודאות הזה, כשוכר, שמי שיש לו משפחה. ולכן, זוג צעיר נכנס לחובות מיד כשהוא מתחתן, ולוקח משכנתא, כי רוצה להיות בטוח במקום מגוריו. עכשיו יוכלו זוגות צעירים לגור בשכירות בטוחה ומפוקחת ויתכננו את עתידם הכלכלי בזמן הזה".

לדבריו, שני מכרזים לבנייה להשכרה באשדוד ובירושלים היוו מעין "פיילוט", ועכשיו "צריך לשכלל את השיטה". הרעיון הוא ש"לא ניתן לפנות שוכר במשך 10 שנים, ואת שכר הדירה ניתן להעלות רק לפי המדד". עם זאת, "חייבים להגן גם על המשכיר, כך שמי שלא משלם שכ"ד הוא יוכל לפנותו".

בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, אמר שיתפרסמו בחודש הקרוב מכרזים לבניית דירות להשכרה בירושלים, באר שבע, כפר סבא, ראשון לציון ורעננה, בהיקף של כ-1,000 יחידות דיור בסך הכל.