דיון תאונות בענף הבנייה: "יש מקום לקרוא להחמרה בענישה"

בדיון מעקב שהתקיים היום בכנסת ועסק בתאונות עבודה בענף הבנייה אמר חבר הכנסת ניצן הורוביץ: "מאז שנת 2000 נהרגו 350 איש בענף הבנייה. ב-2011 לבדה נהרגו 38 איש בענף"

"מאז שנת 2000 נהרגו 350 איש בענף הבנייה. ב-2011 לבדה נהרגו 38 איש בענף", פתח ואמר יו"ר הועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, בדיון מעקב שהתקיים היום בכנסת ועסק בתאונות עבודה בענף הבנייה.

"יש הרבה תאונות שלא מדווחות וזו בעיה שיש לטפל בה, יצאתי מהישיבה האחרונה בהרגשה רעה מאוד והישיבה הזו נועדה לבדוק כיצד מתקדם הטיפול בנושא", דברי הורוביץ. במהלך הדיון שעסק בתאונות העבודה בענף הבנייה באופן כללי ולא רק בהקשר של העובדים הזרים עלתה תמונה מדאיגה לגבי הטיפול בנושא כמו גם לגבי מחסור בנתונים מדויקים של הגופים השונים.

יו"ר הוועדה, הורוביץ, ביקש לקבל נתונים על כתבי אישום והעמדה לדין בכל הקשור לתאונות עבודה ונציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד הדס פורר גפני, חשפה תמונה בעייתית גם בהשגת הנתונים וגם בטיפול בנושא. "אין לנו יכולת להוציא נתונים מדויקים על ענף הבנייה בפרט. המקרים שעוסקים ברשלנויות מתויקים יחד".

עוד הוסיפה ואמרה פורר: "כל נושא הרשלנות זה אחד הסוגיות המסובכות ביותר ומדובר בחקירות לא פשוטות. נכון להיום החקירות לא מתנהלות ברמה משביעת רצון ואני אומרת את זה למשטרה כל יומיים. הייתי תובעת באסון המכבייה ולא הבנתי כלום ממה שאמרו המהנדסים עד שעשיתי תואר בטכניון. אני חושבת שבשלב החקירה כולם צריכים להעלות את הרמה באופן מיידי. צריך גם חוקרים מומחים לתחום הזה וגם פרקליטים. אני מקבלת היום חוות דעת ממומחה שאחר כך מתמוטט לי על דוכן העדים".

עוד סיפרה פורר כי הענישה הממוצעת בתיקים העוסקים ברשלנות מסתכמת בעבודות שירות והוסיפה כי לדעתה יש להחמירה. "חוץ מהתיקים המפורסמים כמו גשר המכבייה או אסון ורסאי למשל שאז הלכו אנשים למאסר רוב התיקים נסגרים במאסר על תנאי או עבודות שירות. קבלנים שלא מדריכים את העובדים כמו שצריך ולא נותנים את הכלים להתמודד עם הנושא צריכים לקבל קנסות. הרי הם עושים את זה כדי לחסוך כסף. אני לא בטוחה שמאסר בפועל הוא רלוונטי לנושא הזה ויש מקום לקרוא להחמרה בענישה, להחמיר בקנסות ולפגוע בכיס של הקבלנים".

נתונים עדכניים של משרד התמ"ת בנושא שהוצגו בדיון מעלים כי בשנה הנוכחית נרשמה ירידה בכמות התאונות הקטלניות. "נרשמה ירידה בחציון הראשון של השנה בתאונות עבודה קטלנית בכלל הענפים ובענף הבנייה בפרט" אמר יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי במשרד התמ"ת "מדובר על 37% ירידה, 20 תאונות קטלניות במחצית הראשונה של 2012 לעומת 32 תאונות קטלניות בתקופה המקבילה אשתקד. גם בענף הבנייה חלה ירידה של 9 תאונות קטלניות בששת החודשים הראשונים של 2012 לעומת 19 באותה התקופה בחצי השנה בראשונה של 2011".

במקביל, התבקש אלעזרי על ידי יו"ר הועדה הורוביץ לספק גם נתונים על פציעות אולם אלעזרי הודה שאין בידי התמ"ת את הנתונים: "השגת המידע בתחום הזה קשה ולא אמינה. לא ניתן להגיד שאלו כל התאונות שקורות. אלו רק שמדווחות". עוד הוסיף ואמר אלעזרי: " במהלך החודשים האחרונים נפגשנו עם מנכ"ל התאחדות בוני הארץ וגיבשנו דרכי פעולה משותפות. נכון להיום במצב החקיקה הנוכחי ניתן לגלגל את האחריות מקבלן לקבלן וזו בעיה".

"צריך לדבר על מניעה לא רק על מפקחים. אי אפשר להעמיד מפקח מאחורי כל עובד. צריך להפוך את העברות לבלתי משתלמות. אפשר להאשים בכל את הפיקוח אבל הבעיה היא אצל המבצעים, הקבלנים ומנהלי העבודה שמעגלים פינות", דברי אלעזרי.

גם יו"ר ארגון הממונים על הבטיחות והגיהות בישראל, יורם אביצור, חשף תמונה בעייתית: "אף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח את הממונים על הבטיחות כנגד תביעות במיוחד בענף הבנייה. בגלל זה הם לא מוכנים לעבוד באתר הבנייה ועובדים במקומות אחרים. זה כשל שוק שהולך ומתהווה. זה כנראה לא כלכלי לחברות הביטוח. התקנות מחייבות העסקת ממונה בטיחות בכל אתר בו עובדים מעל 100 עובדים וזה לא מתקיים בשטח. ממונים על הבטיחות נמנעים מלהיכנס לאתר הבנייה, הם נתבעים ולא מבטחים אותם".

יו"ר הועדה, הורוביץ, פנה אל נציג משרד השיכון שנכח בוועדה, היועץ לרשם הקבלנים עו"ד אלון לוינץ, ושאל האם ישנם קבלנים שרישיונם נשלל בעקבות כשלי בטיחות או רשלנות. "אין לנו הצטברות של נתונים בנושא הזה עדיין. אנחנו מקבלים מהתמ"ת פירוט צווי בטיחות שהוצאו נגד קבלנים ואנחנו פונים אליהם להתייחסות. אנחנו רשאים לנקוט בצעדים אל מול קבלנים שעברו על פקודות הבטיחות והתחלנו לטפל בנושא בשנה האחרונה. אנחנו מעבירים מכתב אזהרה לקבלן על עבירה בודדת. קבלן שיעבור 3 או 5 עברות יזומן לרשם הקבלנים ויטופל בהתאם וננקוט נגדו בצעדים. הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים תערוך לקבלן שימוע ותחליט אילו עונשים להטיל עליו".

נציג התאחדות בוני הארץ, יצחק גורביץ סמנכ"ל כספים וכלכלה אמר בדיון: "אני מבין את העיסוק של הוועדה בנושא. כל קבלן שלא דואג לעובד מבחינתי שייכנס לכלא. אבל אני לא יכול לקבל שהוועדה עוסקת במשהו אחד אבל המדינה לא מתייחסת לנושא בראייה כוללת. בתוך משרדי הממשלה כולם זורקים את הבעיה אחד מהשני. אני מציע להעביר את הסוגיה הזו למבקר המדינה. הגופים הרלוונטיים לא מתייחסים ברצינות לנושא הבטיחות בעבודה".

לסיכום הדיון אמר יו"ר הועדה כי: "ללא ספק ניתן לעשות הרבה יותר כדי למנוע את התאונות ולהגדיל את טיפול בבעיות הבטיחות".