האם בקרוב נשלם פחות על תחליפי החלב לתינוקות?

חוזר משרד הבריאות, שלפי בתי-החולים יחויבו לאפשר ליולדות לבחור מבין שני תחליפי חלב, מטלטל את היצרניות ואת בתי-החולים ■ "גלובס" אוסף את התגובות

החוזר שפרסם אתמול (א') משרד הבריאות, בנוגע לעידוד הנקה ומניעת שיווק של תחליפי מזון לתינוקות בבתי-החולים, מעורר היום (ב') מהומה בשוק תחליפי החלב.

על-פי החוזר, בתי-החולים יחויבו להציע ליולדות שאינן מניקות לבחור בין שני מותגים לפחות של תחליפי חלב, גם אם בבתי-החולים האלה קיימים הסכמי בלעדיות. מנהלי בתי-החולים נדרשים ליישם את ההוראה הזאת החל מ-1 בספטמבר - כלומר, בתוך חודשיים בלבד עליהם להתקשר עם ספקים נוספים ולהתמודד עם הבעייתיות המשפטית שנלווית לדרישת הרגולטור.

החוזר של משרד הבריאות פורסם יומיים בלבד לפני הדיון שצפוי להתקיים מחר (ג') בכנסת בעניין הצעת החוק שיזם ח"כ דני דנון (ליכוד), שכבר זכתה לתמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה. על-פי אותה הצעה, בתי-החולים לא יורשו לקבל מהספקים תחליפי חלב ללא תשלום, והתחליפים שיוחלקו ליולדות יהיו ללא כל סימן מסחרי עליהם.

החוזר של משרד הבריאות, לעומת זאת, עושה חסד עם הספקים: אמנם בתי-החולים לא יורשו עוד לחלק "אריזות מתנה" שכוללות תחליפי חלב וגם לא לאפשר אמצעי שיווק אחרים כמו כרזות פרסום, אבל יולדת שתבקש במפורש תחליף חלב, תקבל אותו עם כל הסמלים המסחריים הקיימים.

נאמנות עיוורת

שוק תחליפי החלב הוא אולי השוק היחיד שבו הצרכנים מגלים נאמנות עיוורת, עיוורת אפילו למבצעי כסאח של המתחרות הקטנות והפחות מוכרות. תחליפי החלב של נוטרילון ואופטימיל נמצאים במבול של מבצעים: ברמי לוי, למשל, מחיר לאריזת נוטרילון 400 גרם או אופטימיל 450 גרם הוא 23 שקל, לעומת 43 שקל המחיר המלא ומחיר המתחרים על המדף.

ולמרות זאת, מחזיקות שתי החברות האלה נתח זעיר ביותר מהשוק: 1% בודד. כבר שנים ששוק תחליפי החלב מתאפיין בדואופול של מטרנה וסימילאק, וציבור הצרכנים אינו מגלה פתיחות לשחקנים חדשים. נתחי השוק (המתבססים על דוחות אסם) מצביעים על יציבות: מטרנה חולשת על 56% מהשוק, סימילאק על 43%.

איך זה קורה? לא מעט מהנאמנות הזאת נזקפת לזכות הפוסט-טראומה של ההורים הישראלים, שלא שוכחים את פרשת רמדיה המזעזעת. המשמעות היא שלשחקנים חדשים קשה שבעתיים לשכנע את ההורים לגלות פתיחות, ובעיקר הורים ותיקים שנוטים להמשיך ולצרוך את תחליף החלב שהוכיח את עצמו בעבר. אפילו העובדה שמי שעומדת מאחורי הנוטרילון היא חברת התרופות המובילה טבע לא גורמת להורים לנהור למותג הצעיר.

עם זאת, שורש הנאמנות נטוע בעיקר בהסכמי הבלעדיות של שתי השחקניות הגדולות עם בתי-החולים - אותם הסכמים שעלו השנה האחרונה לדיונים בכנסת ובמשרד הממונה על ההגבלים העסקיים. בהיותם של ההורים לקוחות שבויים בין כתלי בית-החולים, עוללם מקבל אוטומטית את התחליף שקבע בית-החולים.

אין ספק שאם לנוטרילון ולאופטימיל תהיה דריסת רגל בבתי-החולים, לצד המלצה מרופאים או מהאחיות, משהו ישתנה בענף הסגור הזה, בעיקר ככל שמדובר בצרכנים חדשים, קרי הורים לאחר לידה ראשונה.

בעבר, ארגון "אמון הציבור" התריע בפני הממונה על ההגבלים העסקיים על הבעייתיות המובנית בענף, שמתחילה עם שליטה בקהל הצרכנים השבוי במחלקות היולדות ובשיווק מוצרי מטרנה וסימילאק, בחלוקה הדומה לנתחי השוק של החברות, בין בתי-החולים בארץ.

האם החלטת משרד הבריאות תיתן קדימות לשחקניות הקטנות ולכניסתן המיוחלת לבתי היולדות, או שמה מה שיתרחש הוא שליולדות תינתן אפשרות בחירה בין מטרנה וסימילאק בלבד - מה שיקבע את נתחי השוק הקיימים היום?

מלחמת מבצעים

לעידוד ההנקה משמעויות בריאותיות שאין לגביהן כל ספק, אולם על ההורים להתייחס גם למשמעות הכלכלית. מחירי תחליפי החלב בישראל גבוהים בעיקר בשל מיעוט השחקנים בענף והיעדר תחרות.

המחירים שומרים על יציבות יחסית לאורך השנים, כאשר ללא מבצעים מדובר בכ-43 שקל לאריזת 400 גרם וכ-90 שקל לאריזת 900 גרם של סימילאק או כ-70 שקל לאריזת 700 גרם של מטרנה.

מבצעים על מוצרים אלה באים על חשבון רשתות השיווק: מדובר במוצרי לוס לידר שמושכים קהל נחשק לרצפת המכירה, בדומה למבצעים על חיתולים.

משרד הבריאות: המטרה היא לעודד הנקה

במשרד הבריאות מבהירים כי מטרת החוזר היא לעודד הנקה, ואין בו משום התערבות מכוונת בשוק תחליפי החלב.

כך, החוזר קובע בין היתר כי ברירת המחדל במחלקת היולדות תהיה הנקה, ורק יולדת שתביע "התנגדות מפורשת" להנקה, תוכל לקבל תחליף חלב. עם זאת, היולדת לא תיאלץ לחתום בכתב שזוהי בחירתה, כפי שדורשת הצעת החוק של ח"כ דנון.

על-פי החוזר, מתן תחליף החלב ליולדת ייעשה רק לאחר שקיבלה הסבר על חשיבות ההנקה, כאשר הדרכות בעניין יתקיימו בתוך חצי שעה מרגע הלידה. עוד קובע החוזר כי לא יחולקו מוצצים בתינוקיות.

בתי-החולים: איכילוב: בעוד שנתיים; שיבא: מביעים תמיכה

בבית-החולים איכילוב הבהירו ל"גלובס" כי אין להם כוונה ליישם את החוזר החדש: "יש לנו הסכם שתקף לעוד שנתיים ויותר, ואנו חייבים לעמוד בהתחייבויות שלנו. בתום ההסכם ניערך למילוי ההנחיה".

בבית-החולים תל-השומר (שיבא), לעומת זאת, הביעו תמיכה: "שיבא שותף בהליך גיבוש מדיניות המשרד בנושא תחליפי המזון, וכל הערותיו הועלו במסגרות משרד הבריאות. כחלק מהמערכת הממשלתית, מחויב שיבא ליישם את הוראות המשרד".

בשיבא ציינו כי הם "ממתינים בדריכות" למכרז שיפרסם בקרוב משרד הבריאות, לפיו המדינה תרכוש במרוכז תחליפי חלב עבור כל בתי-החולים הממשלתיים.

"אמון הציבור": מה עם המחירים?

ארגון "אמון הציבור" ביקר את חוזר משרד הבריאות והביע חשש מהמכרז: "המשרד ממקד את הדיון בסוגיה חשובה בפני עצמה, עידוד הנקה, אך מתעלם ממציאת הסדר ממשי להפחתת מחירי תחליפי המזון לתינוקות ברשתות השיווק.

"בספטמבר יוציא המשרד מכרז לבתי-החולים הממשלתיים, וכך יאפשר את כניסתם של שני שחקנים בלבד לתוך בתי-חולים אלה. צעד זה יוביל לתשלומי שיא של ספקיות תחליפי המזון עבור זכות האספקה, כיוון שבתי-חולים אלה מרכזים כ-40% מהלידות. התשלום הזה מהווה את הבסיס לכשל שוק בענף, המגולגל בסופו של דבר על הצרכנים. מבלי לפתור את כשל השוק, לא יהיה פתרון אמיתי לעלויות הגבוהות".

מחיר ממוצע לתחליפי חלב
 מחיר ממוצע לתחליפי חלב