מרקל לא באמת התקפלה

"ההתקפלות" בעצם מקרבת לאיחוד פיסקלי באירופה - מה שמרקל רוצה

והנה, אנגלה מרקל ניצחה שוב. דרך אגב, אני מודע היטב לעובדה שכמעט כל הפרשנים במדיה הכלכלית המגוונת, רואים במה שקרה בפסגה האחרונה של מנהיגי אירופה התקפלות שלה. התקפלות בפני ה"קואליציה הדרומית" המורכבת מן המדינות הגדולות והקובעות שם: איטליה (בראשות מונטי - טכנוקרט ימני ממונה), ספרד (רחוי - מנהיג נבחר ימני די שמרני), וצרפת (הולנד - נשיא נבחר חדש מן השמאל כפי שטוני בלייר היה שמאלני).

נכון הדבר, שאחרי פסגה זו אופשרו שני צעדים משמעותיים, אשר גברת מרקל התנגדה להם קשות עד עתה:

• יכולת של קרן היציבות (ESM) לקנות אג"חי מדינה "במידה וזה יהיה חיוני ליציבות".
• יכולת הבנקים לקבל עזרה ישירה מאותה קרן, מבלי שעזרה זו תעבור דרך מאזני המדינות. (עד עתה עזרה כזו הכבידה קשות על מצבי החוב שלהן.)

נכון גם שכל זה הוחלט, לכאורה, כדי לאפשר אישור של חבילת פרויקטים אירופיים (מעל 120 מיליארד אירו) האמורים להביא לצמיחה, ואשר היוו תנאי לאישור כל מנגנון ה-ESM על ידי הקואליציה הפנימית של גברת מרקל, בבית פנימה.

הכול נראה כוויתור כפוי עליה, אך למעשה, לא כך הדבר.

אישור הסכם היציבות, אשר הקרן (ESM) הינה חלק ממנו, הוא ניצחון פוליטי פנימי גדול של מרקל. הוא מראה את יכולתה להכריח את האירופיים להגיש לביקורת את תקציבם הלאומי, ולוותר על חלק גדול מריבונותם הכלכלית. לא רק זאת אלא שהעברת עזרה ישירה לבנקים תיעשה תחת פיקוח של גוף סטוטורי, מפקח, ומבקר חדש, כלל אירופי, אשר לכל דבר ועניין, הינו המפקח על הבנקים ביבשת, מעל ראשי הבנקים המרכזיים של כל מדינה ומדינה.

גוף זה יהיה תחת חסותו של ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי), המושפע בצורה מכרעת מן הפילוסופיה הגרמנית. קניית אגח"י מדינה מכספי ה-ESM יעשו באישור "פה אחד", דהיינו תחת ווטו גרמני מתמיד. ומי לדעתכם יזכה ברוב העבודות של פרויקטי הצמיחה של אירופה? את זה אשאיר לכם לנחש.

וכך, "הכישלון", או "ההתקפלות", של אנגלה מרקל מביאים לצעד נוסף לקראת אותה פדרליזציה שהיא דוחפת בכול הכוח מאז תחילת המשבר היווני הראשון (2010). הפעם זה נעשה דרך המערכת הפיננסית, הבנקאית, תחת פיקוח ובקרה מתמדת מבריסל ולמעשה תחת שליטה מרחוק של המממן הגדול של בריסל: גרמניה.

על הדובדבן לא מדברים עדיין, אבל הוא קיים בעוגה של אנגלה: מינויו הקרוב, והכמעט וודאי של Wolfgang Schaeuble (שר האוצר הגרמני) לראש היורו-גרופ, דהיינו שר האוצר בפועל של הגוש כולו.

לדעתי, בנית מנגנון פיקוח ומגבה של המערכת הבנקאית האירופית, למשהו הדומה לאמריקאית (כולל אפשרות עתידית לגיבוי פיקדונות), בנוסף למינויו של שוהבל כשר אוצר על, כאשר תקציבי המדינות מחויבים עכשיו לקבל אישור מבריסל, כל אלו מהווים צעדי ענק לקראת האיחוד הפיסקאלי שהיה חסר לאירופה. האם אנגלה, וחבריה בהנהגה הגרמנית, יצליחו באמת להביא ל-United States of Europe תחת הגמוניה צפונית? הסיכויים לכך גדלו פלאים עקב הכינוס האחרון.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500, בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

לאחר שהמדד הצליח להחזיק מעמד מעל הרמה הקריטית של 1,300 נק', ולא לחצות את קו המגמה המציין את הגבול התחתון של התעלה העולה, בכחול, ראינו את הנר המדהים של יום שישי האחרון (1 סגול).

אמנם תאמרו מיד שזה נבע מחדשות, ולא מאלמנט טכני זה או אחר, אבל ארשה לעצמי לחלוק על כל מי שטוען כך. נכון הדבר שעוצמת הנר הייתה פונקציה של ההפתעה המסוימת בדבר תוצאות הפסגה האירופית, אבל מי שחקר טכנית את המדד, לא הופתע מן הכיוון.

אנו מדברים כבר שבועות על מימוש תבנית הראש וכתפיים ההפוכים, על חשיבות רמת המחיר של 1,330 נק', ובמיוחד של זו של 1,300 נק' במערך הזה, ועל התמיכה שמקבל המדד מן הממוצע הנע 200 הנמצא לא רחוק מטה.

יתר על כן ציינתי בשבועות האחרונים שהאינדיקאטורים אינם עוזרים לנו הרבה (ב-2 ו-3 סגול). זאת בגלל היותם מלווים את התנועה, ולא מראים מצבים קיצוניים או סטיות. אבל ציינתי גם שהם עדיין חיוביים. הן בכניסת הכסף למדד (ב-2 סגול), והן במומנטום (ב-3 סגול), וזאת למרות התנועה השלילית במחיר עצמו של הימים הקודמים ליום השישי.

עכשיו שחוק הבריאות של הנשיא אובמה עבר בשלום את בית המשפט העליון, ושכינוס מנהיגי אירופה עבר בהצלחה, אנו יכולים למצוא חיזוקים להשערה שאני מביע כאן זמן רב יחסית, לגבי הכיוון הכללי של הטווח הקצר והבינוני:

מערך הסיכון שבו מדד זה נמצא, מתקן עכשיו מעלה את מה שהוא ירד בירידות של אפריל. זה יעשה לעיתים בדשדוש, ולעיתים בצורה מהירה, אבל כל עוד המדד לא יעבור את 1,422 נק', זה ייחשב לגל 2 מתקן עולה של גל 1 יורד מאז תחילת אפריל.

ובטווח המיידי כאן, כל עוד המדד מחזיק מעמד מעל 1,360 נק', יעדו יהיה 1,390 נק'. חשוב גם שהוא ימשיך להיות מעל הממוצע הנע 50 יום, לצורך המשך האופטימיות של מנהלי כספים רבים.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.