מאוחדים מול הקניונים: רשתות האופנה מתאגדות

ראשי הרשתות הפועלות בקניונים נפגשו בחשאי במטרה להתאגד ■ "בעלי הקניונים לא סופרים את השוכרים"

רשתות האופנה ויתר הרשתות הקמעונאיות הפועלות בקניונים בדרך להתאגדות. ל"גלובס" נודע כי לפני ימים אחדים נפגשו בחשאי בעלים ומנכ"לים של הרשתות הגדולות בישראל עם נשיא לשכות המסחר, אוריאל לין, כשמטרת הפגישה היא התאגדות. ההתאגדות נועדה לשרת את האינטרסים המשותפים של הרשתות הקמעונאיות, ומטרתה לפעול הן מול דואופול הקניונים עזריאלי-מליסרון והן מול הגורמים הרגולטורים השונים.

בפגישה השתתפו מנכ"ל ובעלים של רשת קסטרו, גבי רוטר; מנכ"לית קבוצת גולף (גולף, גולף אנד קו, אינטימה, בלו בירד), אילנה קאופמן; מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס (פוקס, ללין, אמריקן איגל, בילבונג), הראל ויזל; מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה (שקם אלקטריק ומחסני חשמל), יקי ודמני; מבעלי השליטה בקבוצת המשביר לצרכן (המשביר, ניו-פארם, אופיס דיפו), רמי שביט; מנכ"ל המשביר לצרכן, אסף בן-דב; מנכ"ל פישמן רשתות (סליו, הום סנטר, טויס אר אס, אקססורייז), אירי שחר; וכן נציג של רשת סופר-פארם.

בענף מדברים לא אחת על הצורך לפעול במשותף כדי לשרת את האינטרסים של הרשתות, אך עד כה חששו לעשות זאת, בעיקר בשל התגובה שהדבר יעורר מצד הקניונים. לראשונה מדובר בהתארגנות ממשית בדרך להתאגדות.

"הקמעונאים לא מרוויחים"

"לא תמיד הרשתות רוצות להיחשף, והן מעדיפות שארגון מעסיקים ינהל את המאבק עבורן ולא שיחידים מתוכם ינהלו אותו, וזה מה שעומד בבסיס העניין.

"כל עוד לא פוגעים בחוק ההגבלים העסקיים, אז יכולים בהחלט לייצג אינטרסים של המכנה המשותף. הרשתות מרגישות שהקניונים לוחצים מדי, נוגסים בהן, מעלים שכר דירה, קובעים תעריפי חשמל מופרזים ופוגעים בבסיס הקיום שלהם. מה שהכי פוגע בהם זה הגישה היותר מונופוליסטית של הקניונים. לא מדובר בהתאגדות לשם תיאום מחירים אלא על התאגדות במסגרת של ארגון מעסיקים", אומר בכיר בענף ל"גלובס".

"אנחנו נמצאים בקרב מאסף של הקמעונאות בארץ. בשנים האחרונות הפער בין מה שנתבע מהרשתות לבין היכולת של הרשתות לגבות מחיר מול הלקוח, הפך ללא הגיוני. זה מתחיל בהחלטות רגולטוריות שונות כמו שכר מינימום, מחירי החשמל, ארנונה לעסקים, ונגמר בהתחזקות בעלי הקניונים שלא סופרים את השוכרים שלהם.

"הקמעונאות היום בארץ לא מרוויחה כסף. דמי השכירות בקניונים הם סעיף אחד מתוך יותר מעשרה סעיפים שחלקם משמעותיים יותר, כמו למשל דמי הניהול בקניונים. אנחנו היום משלמים דמי ניהול גבוהים בקניונים, ואין שום שקיפות מצדם של בעלי הקניונים", אומר אחד המשתתפים בפגישה.

מתכוונים להתרחב

משתתף אחר אמר ל"גלובס" כי "הפגישה היתה פגישה ראשונית להתנעה. ההתאגדות מגיעה מצרכים מאוד גדולים של הענף הזה. לא היתה ברירה אלא לשבת ביחד, להעלות את הצרכים ומשם לנהל זאת יחד. מבחן ההתארגנות תהיה בתוצאה".

כך או כך, הפגישה הוכתרה בהצלחה, ובכוונת המשתתפים לקיים בקרוב פגישה נוספת שאליה יוזמנו כל הרשתות הקמעונאיות בקניונים מגודל בינוני ומעלה. כך למשל, יוזמנו לפגישה הרשתות רנואר, הוניגמן, סטימצקי, צומת ספרים, מגה ספורט, שילב, ניו-פארם, צומת ספרים, מתאים לי, קבוצת בריל ועוד.

נשיא לשכות המסחר, אוריאל לין, מסר בתגובה כי "יש פגישות שמבקשים ממני שלא לדבר עליהם בתקשורת, ואני רואה חובה לעצמי לכבד את הבקשה, ולכן לא אגיב לדברים".