המבקר: להחמיר את הסדר ניגוד העניינים של נוקד במשק החלב

המבקר ל"גלובס": "על שרת החקלאות להימנע מקבלת החלטות בנושאים הקשורים לקיבוץ שפיים" ■ נוקד: "אני פועלת בהתאם להנחיות"

עימות חריף בין מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, האחראי על כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים, ובין משרד היועץ המשפטי לממשלה: המבקר דורש להחמיר את הסדר ניגוד העניינים של שרת החקלאות אורית נוקד במשק החלב.

נוקד היא חברת קיבוץ שפיים. הקיבוץ שותף באחת הרפתות הגדולות, שקיבלה מהמדינה מענק של כ-11 מיליון שקל ומכניסה לקיבוץ כ-7 מיליון שקל בשנה. שרת החקלאות מחזיקה בסמכויות לחלוקת מכסות ייצור חלב ושלילתן, אישור ודחיית בקשות להקמת רפתות חדשות והסדרי "מחיר המטרה", שהוא המחיר המובטח לרפתנים.

ניגוד העניינים של נוקד עורר ויכוח חריף בין המבקר והמשנה ליועמ"ש מלכיאל (מייק) בלס, כאשר נוקד מונתה לשרה. בלס טען כי אין מניעה שנוקד תעסוק במשק החלב, אולם היא תעשה זאת בהנחיית היועמ"ש במשרדה ערן אטינגר. לינדנשטראוס לא קיבל את העמדה וטען כי היא "מקלה הקלת יתר עם נוקד. באשר לניגוד עניינים לגבי משק החלב ובכלל, יש להחמיר בעניין כדי לשמור על האינטרס הציבורי".

מבדיקת "גלובס" עולה כי עד היום המבקר לא קיבל מהיועמ"ש את נוסח הסדר הקבע של נוקד.

העביר הסתייגויות

ממשרד המבקר נמסר ל"גלובס" כי "המשרד פנה בימים אלה לקבל מידע מעודכן על הסדר ניגוד העניינים שאמור לגבש משרד היועמ"ש, לאור העובדה שעד לאחרונה לא קיבלנו מידע נדרש בנושא. המשרד העביר הסתייגויות לטיוטת הסדר ניגוד העניינים. מדובר בין השאר בכך שעל השרה להימנע מקבלת החלטות בנושאים הקשורים לקיבוצה - שהוא גורם מרכזי במשק החלב".

ממשרד המשפטים נמסר: "השרה לא חתמה על הסדר. יש חוות-דעת שהיא פועלת לפיה. הכנת חוות-הדעת המלאה התעכבה בשל הצורך לקבל נתונים ולעבדם. נוסח ההסדר הקבוע מגובש בתיאום עם משרד החקלאות ויועבר בימים הקרובים למבקר.

"בחוות-הדעת הראשונית נקבע כי לא נמצא שהשרה נדרשת להימנע באופן גורף מטיפול בתחום החלב. עוד נקבע כי מעורבות השרה תתבסס על המלצות הגורמים המקצועיים במשרד, וכשתבקש לסטות מהן היא תעשה זאת בהתייעצות עם היועמ"ש של המשרד".

מנוקד נמסר: "אין לי מושג מה קורה ברפת של שפיים. אני פועלת בהתאם להנחיות של הגורמים המקצועיים במשרד".

ל"גלובס" נודע כי הדוח המיוחד של המבקר על הוצאת מוצרי חלב מפיקוח הושלם, אולם יתפרסם רק לקראת סוף ספטמבר.