התאחדות הסטודנטים מצטרפת למאבק למען שוויון בנטל

הסטודנטים יצטרפו להפגנה במוצאי השבת הקרובה ברחבת מוזיאון תל אביב תחת הכותרת: "צו 8 – בשבת מפסיקים להיות פרייארים" ■ האם יצטרפו באופן פעיל למחאה החברתית?

על רקע פירוק ועדת פלסנר החליטו ראשי התאחדות הסטודנטים הארצית להצטרף למאבק למען שיוויון בנטל. כחלק מהחלטה זו יצטרפו הסטודנטים להפגנה שעתידה להיערך במוצאי השבת הקרובה ברחבת מוזיאון תל אביב. לא מן הנמנע שצעד זה יוביל למעורבות פעילה של התאחדות הסטודנטים גם הפעילויות מחאה נוספות.

"בתום ישיבת חירום שכינסה התאחדות הסטודנטים הארצית יחד עם כל אגודות הסטודנטים מכל רחבי הארץ במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן החליטו בהנהגת הסטודנטים להיכנס למאבק למען שוויון בנטל", כך הודיעו אנשי ההתאחדות היום, "התאחדות הסטודנטים תחבור יחדיו לארגונים החברתיים הפעילים בנושא בהובלת הפגנה במוצאי שבת הקרובה ברחבת המוזיאון בתל אביב תחת הכותרת: "צו 8 - בשבת מפסיקים להיות פרייארים".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מסר בתום ישיבת החרום של הסטודנטים: "ראש הממשלה החליט להיות עקבי באי עמידתו בהתחייבויות כלפי הציבור - קודם בתחום החברתי וכעת בתחום השוויון בנטל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפיזורו את ועדת פלסנר בחר לוותר על החיילים, הצעירים, הסטודנטים, העולים, אנשי הפריפריה, משלמי המיסים והמילואימניקים. עידן הקומבינה נגמר. הסטודנטים יצטרפו למחאה ויובילו את השינוי."

גדי דומב, יו"ר אגודת הסטודנטים במרכז הבינתחומי הרצליה מסר: "אגודת הסטודנטים במרכז הבינתחומי חרטה על דגלה את ערך הציונות. אנו מאמינים שמדינת ישראל לא הייתה קמה ושורדת עד היום ללא מחויבות לערכי האחריות הלאומית והסולידריות החברתית. ציבור הסטודנטים בישראל אחראי להמשך קיומם של ערכים אלה והגשמת החזון הציוני. אנו מחויבים לשוויון זכויות בישראל, אך באותה נשימה, גם לשוויון בחובות שלנו כאזרחים. לא נוכל להשלים עם המצב בו מעטים סוחבים על גבם את הרוב."

גיא שריקי, יו"ר אגודת הסטודנטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל: "באחרונה אנו הסטודנטים בחרנו בשיטה של קידום מהלכים ושינוים בחברה ישראלית בדרכים לגיטימיות וראויות , סמכנו על נבחרי הציבור כי יפעלו באחריות לשינוי העיוותים הקיימים בחלוקת הנטל ושיווין , פירוק הועדה לגיוס חרדים משולה לתקיעת אצבע בעיני הנהגת הסטודנטים ואינה יכולה לעבור בשקט, נצא לרחוב ונפעל במספר לחזיתות בכדי להודיע לכלל נבחרי הציבור כי הפעם נושא החלוקה בנטל לא ייפול בין הכיסאות. אנו דורשים את יישום החלטות הועדה כפי שראוי וסביר שיקרה במדינה דמוקרטית."

מתן בר נוי סגן יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן (הגילדה): "אנחנו לא רוצים לפגוע בעולמה של תורה ולשבש את המרקם העדין של האוכלוסייה בישראל, אך המצב הנוכחי מחייב שינוי ועל כן יש לעשות מעשה. לא ניתן שנטל החובות במדינה יפול עלינו. אגודת הסטודנטים של בר אילן רואה עין בעין את הסיבות למאבק יחד עם התאחדות הסטודנטים, נפעל ונסייע למען השיוויון בנטל בישראל."

כזכור, בקיץ האחרון לצד דפני ליף, סתיו שפיר, רגב קונטס ושאר מובילי המחאה, לקחה התאחדות הסטודנטים חלק ניכר בארגון והנעת המחאה החברתית. הדברים באו לידי ביטוי בארגון לוגיסטי רחב היקף ולפעולות מחאה רבות שהונעו על ידי הסטודנטים לצד פעולות המחאה הנוספות. במהלך חודשי המחאה, לקראת פרסום דו"ח טרכטנברג, החלו הסטודנטים להתרחק מקבוצות אחרות במחאה וזאת משום שביקשו לתת הזדמנות לוועדה ולעומד בראשה לפעול. שאר קבוצות המחאה, בניהם דפני ליף, הפורום לצדק חברתי ועוד יצאו נגד הדו"ח ונגד טרכטנברג וטענו כי מדובר בוועדה מדומה שהציב השלטון כדי להרגיע את המוחים.

בתוך כך, החלה דפני ליף לגייס תרומות לפעילות הארגון החברתי אותו היא מקימה. גיוס התרומות החל ביום א' האחרון באתר אינטרנט ייעודי. עד כה הצליחה ליף לגייס כ-24 אלף שקל מהציבור. "בימים אלו ארגון חברתי חדש נמצא בשלבי הקמה" כתבה דפני בעמוד בו מגוייסות התרומות, "ארגון שלב ליבו טמון במחאה החברתית, ארגון לא מפלגתי, ארגון שעומד כולו להתעסק בהעצמה אזרחית. גם להקמה יש צורך במשאבים, על אחת כמה וכמה כאשר המקימים שלו עומדים לפני קיץ עמוס עוד לפני שנת הפעילות הראשונה.

"נשמח לעזרתכם על מנת שצוותו יוכל להתחיל לעבוד באופן מסודר, שתשתיות לפעולה יוכלו להיווצר ושלא יהיה צורך בהסתמכות על גורמים עתירי משאבים חיצוניים בכדי להעמיד קמפיין מחאה גם בקיץ. עצמאות בשטח היא חשובה גם עכשיו. אולי יותר מתמיד".