שריג על החינוך הפיננסי: נקבל החלטות מושכלות מגן הילדים

עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, סיפק ההצעה להשקת פעילות החינוך הפיננסי ■ "החזון הוא חברה בעלת אוריינות פיננסית גבוהה, שפרטיה מקבלים החלטות מושכלות"

"החזון הוא חברה בעלת אוריינות פיננסית גבוהה, שפרטיה מקבלים החלטות פיננסיות מושכלות, המאפשרות רווחה כלכלית בת-קיימא". כך אמר היום (ג') פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שסיפק הצצה ראשונה לעיקרים המובילים את אחת הפעילויות האסטרטגיות שהאגף בראשותו מתחיל להוביל בימים אלה: החינוך הפיננסי.

לדברי שריג, "המטרות הן להעלות את המודעות לנושא בקרב הציבור, ולהנגיש לו את המידע במשך החיים. בנוסף, מטרת האוצר "להקנות לציבור כלים ומיומנויות שיביאו לשינוי בדפוסי ההתנהלות הכלכלית תוך שימת דגש על אוכלוסיות מיוחדות (לצורכי הלימוד והחינוך)". כלומר, החינוך הפיננסי בישראל יתמקד לא רק בחינוך תמידי דרך מערכת החינוך ובזמן השירות בצבא, אלא גם בפגישת האזרח בצמתי חיים (כגון חתונה ופרישה מעבודה).

במסגרת זו - כפי שחשף שריג בוועידת הסוכנים והיועצים של "עדיף" והמסלול האקדמי המכללה למינהל - תהיה תוכנית מסגרת של משרד החינוך ומשרד האוצר לחינוך פיננסי החל בגן הילדים וכלה בתיכון, הן במסגרת שילוב בתוכניות קיימות הן בתוכניות ייעודיות. לדברי שריג, "האסטרטגיה הלאומית לחינוך פיננסי כוללת מפת דרכים ל-5 שנים שלאחריהן תבוצע בחינה מחודשת, ושתובא לאישור הממשלה עד סוף השנה הנוכחית". באוצר מתכוונים להמשיך בדיון עם גורמים בשוק, כדי להעשיר את התוכנית לפני שיגובש הניסוח שיועבר לאישור הממשלה.

על פי המצגת שהציג שריג, בכוונת האוצר והמדינה לספק רמת ידע בסיסית לכל הציבור, שתכלול "כלכלת משפחה - תקציב, מטרות, אמצעים, חשבון בנק ועוד; צרכנות נבונה; השקעה וחיסכון, חוב ואשראי, סיכונים וביטוח וחיסכון פנסיוני. מעבר לכך בכוונת האוצר לספק לציבור גם ידע פיננסי ברמת ביניים למתעניינים, שתכלול ידע מתקדם יותר בהשקעה וחיסכון, חוב ואשראי, סיכונים וביטוח וחיסכון פנסיוני". עם זאת, באוצר מבהירים שאין בכוונתם להפוך את הציבור הרחב לכלכלנים ומשקיעים מהשורה הראשונה. "ניהול השקעות והשקעה במכשירים מתקדמים - לא אצלנו".

נוסף על כך, באוצר מתכננים להקים אתר אינטרנט מרכזי לחינוך פיננסי, לפתח כלי מדידה והערכה על בסיס המלצות OECD וליצור שת"פ בין-מגזרי בין הממשלה, גופים פרטיים ועמותות. נציין שאגף שוק ההון לא משמש בהיבט זה רגולטור ואוכף, אלא גורם מתכלל של החינוך הפיננסי, גם בתחומים פיננסיים שאינם ישירות תחת פיקוחו.

מה כולל הפיננסי
 מה כולל הפיננסי