יוסף שפירא הושבע למבקר המדינה: "המחאה - אות מבשר טובות"

שפירא: "תפקיד הביקורת הוא להצביע על ליקויים, אך חשוב לא פחות - להבטיח את תיקון הליקויים" ■ "הקריאה לצדק חברתי היא הוכחה שהציבור לא אדיש"

מבקר המדינה הנכנס, השופט בדימוס יוסף שפירא, הושבע הבוקר (ד') בישיבה מיוחדת של הכנסת. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, קידם בברכה את מינויו של השופט שפירא. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס.

לדברי ריבלין, "ישראל, כמו מדינות דמוקרטיות רבות, הפנימה שללא גוף ביקורת עצמאי, מקצועי וחזק, יכולת הפיקוח של הציבור שווה כקליפת השום. חוק יסוד מבקר המדינה שהתקבל על-ידי הכנסת מעניק למבקר סמכות רחבה מעבר לתחומי הביקורת הקלאסית ומקנה לעבודת הביקורת דינמיות וגמישות. מוסד המבקר הפך למעין רשות שלטונית רביעית עצמאית, יעילה, חזקה; לגוף העורך ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים".

לדבריו, "יעילות מוסד המבקר הוכחה מעל לכל ספק על רקע אסון השריפה בכרמל. בהיוודע תוצאותיו האיומות של אסון הכרמל, הייתה זו דווקא הממשלה שהעדיפה ביקורת של מבקר המדינה כמוסד הראוי לבחינה מערכתית של הכשל בכרמל. הייתה זו הממשלה שהודתה כי הביקורת בזמן אמת שמספקים המבקר ומוסד המבקר חיוניים לה לשם תפקוד יעיל. דה-לגיטימציה של דוחות המבקר איננה במקומה. דוח המבקר הוא דוח מציל חיים וככזה יש להתייחס אליו".

ריבלין הוסיף כי כעת, משהממשלה הודתה בחשיבות הביקורת בזמן אמת, "מעתה תהליך הביקורת בזמן אמת ותיקון הכשלים נעשו חלק מרכזי מעבודת המבקר. לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה. אף גוף או מוסד שלטוני לא יוכלו לערער מעתה על סמכות הביקורת בזמן אמת".

יו"ר הכנסת פנה למבקר הנכנס, השופט בדימוס יוסף שפירא, ואמר לו:" ניסיון השנים האחרונות לימד אותנו על חשיבותו הרבה של מוסד מבקר המדינה כמוסד, ועל ההשפעה הרבה שיש לעומד בראש המוסד על אופייה של הביקורת, תחומיה, תכניה ומסקנותיה.

"מבקרי המדינה שקדמו לך תרמו מאישיותם לבניינה של ביקורת המדינה בישראל כגוף יעיל, חזק ולעתים נשכני. אין לי כל ספק שגם אישיותך שלך יתרום רבות לחיזוקו ולעיצובו של מוסד מבקר המדינה. כמי שיעמוד מעתה בראש הרשות הרביעית, רשות הביקורת, אני בטוח שתדע למלא בנחישות את האחריות הכבדה המוטלת עליך".

"פנים רבות לשחיתות"

המבקר הנכנס שפירא הודה בפתח דבריו לחברי הכנסת על בחירתו ועל האמון שניתן בו לְכהן כִמבקר המדינה. בנוסף הוא הודה תודה לִמבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, "על העברת התפקיד בצורה סדורה, מקיפה ויעילה", ואיחל הצלחה ליו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל.

לדברי שפירא, "הביקורת הינה אבן-יסוד בקיומנו, הגם שהיא לובשת צורה וּפושטת צורה בשינויי העידן ובחילופי מבקר, המביא עימו לתפקיד מאישיותו ותפיסת עולמו. ביקורת המדינה מחייבת מאבק חסר פשרות בכל גילוי של מעשה מינהל לא תקין, שחיתות אישית או ממסדית, אפליה, העדפה פסולה ופגיעה בזכויות המיעוט.

"שיתוף-הפעולה בין הכנסת לבין משרד המבקר בביעור נגע השחיתות הוא אבן-יסוד באמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית, והוא חיוני ליכולתנו להותיר לדורות הבאים חברה משגשגת ומודרנית.

"פנים רבות לה לשחיתות. פעמים היא מופיעה כנטילה מנכסיו של הציבור לכיסו של היחיד, אולם פעמים היא לובשת צורה אחרת ומסתתרת לה בין נבכי הבירוקרטיה.

"תפקידה של הביקורת הוא להצביע על כשלים וליקויים - אולם חשוב לא פחות הוא שעליה להבטיח את תיקונם של הליקויים. ביקורת שנותרת אות מתה בספרים, או מותירה אחריה הד רם לרגע ונמוגה ושאינה מביאה שינוי ותיקון ומבטיחה אותו, חוטאת לתפקידה. יש אפוא להדגיש את המעקב אחר תיקון הליקויים עליהם יצביעו דוחות המבקר.

"כך גם, יהיו מקרים שיהא צורך להצביע לא רק על האחראים ליצירת הכשלים, אלא גם על האחראים לאי-תיקונם של הכשלים לאחר שנתגלו.

"מנגד, ניצבת תופעת החדלות ממעש. אין אדם חף מטעויות. אולם אם מורא הביקורת מביא לתופעה של 'ראש קטן' או אי-עשייה, הרי שהיא מחמיצה את שליחותה, פוגעת בשירות הניתן לציבור ואולי אף מגבירה שחיתות.

"בתוך כך יש להבהיר כי תפקידה של הרשות המבצעת הינו לבצע. תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת המזהה כשל אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה, אלא עליו לפעול ללא ליאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית".

שפירא הכריז כי הוא ייאבק "בלא מורא בנגע שפשט בשנים האחרונות במקומות שונים בשירות הציבורי, בכל הדרגים - החל מהדרג המיניסטריאלי ועד הדרג המבצע - של הימנעות מקבלת החלטות בשל חשש ממורא הביקורת. לדידי, אי-קבלת החלטות כמוה כמעילה באמון הציבור, ואין לנו דבר חשוב יותר מאמונו של הציבור".

"המחאה - אות המבשר טובות"

שפירא התייחס בדבריו גם למחאה החברתית ואמר: "גדלתי בימי הצנע בארץ עת חילקו תלושי מזון. מאז חלפה תקופה. בקיץ שעבר פרץ בארת המחאה החברתית, שהיא אות המבשר טובות.

"הקריאה לצדק חברתי היא הוכחה לכך שהציבור בישראל איננו אדיש ושהוא מתכוון - בצדק - לתבוע מנבחריו בכנסת ובממשלה לבצע את המוטל עליהם כשליחיו של הציבור. עם זאת, הכול חייבים בכיבוד חוקי הכנסת, הן רשויות השלטון והן האזרח, כאחד".

עוד אמר המבקר הנכנס כי "חלק נכבד בעבודתו של המבקר הינו בכובעו כנציב תלונות הציבור, ומכאן מזמין אני את כלל אזרחי המדינה ותושביה לפנות למשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ולסייע לנו לבצע את המטלות שהוטלו עלינו בדין, במטרה ששנת הביקורת הבאה עלינו לטובה תהא עם הפנים לציבור, תוך שיתוף-פעולה של כל צלעות משולש הביקורת, קרי משרד מבקר המדינה והנציב, הגוף המבוקר, התקשורת והציבור".

פנייה למגזר הערבי

בסיום דבריו פנה שפירא לאזרחי ישראל הערבים ואמר: "פונה אליכם, האזרחים הערבים, בברכה ובהוקרה, ומבקש מכם לפנות למבקר המדינה בכל אי-צדק שאתם חשים, בתקווה כי השלום ישרור בתוכנו, ובמזרח שלנו ובכל העולם. הבה נעבוד, יד ביד, לתיקון העיוותים".

"הנה כי כן, תפקיד מבקר המדינה הינו רב-חשיבות", סיכם שפירא. "אמלאו בנאמנות, מיומנות ובתקווה שיעמדו לעזרי המורשת והערכים שהנחילו לי הורי המנוחים, אברהם ורינה שפירא, זכרם לברכה. אסיים דבריי בתפילתו של התוקע בשופר בראש השנה, המבקש מריבונו של עולם, רגע לפני שהתקיעות ממלאות את בית-הכנסת: 'ידעתי כי לא תביישני, כי לתקן שלחוני ולא לקלקל'".

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, אמר כי "הביקורת הפנימית חייבת להיות חסרת רחמים כלפי מחדלים, רשלנות וטעויות. לא כדי לבוא בחשבון עם מישהו אלא כדי להניע את החברה לרמה של איכות גבוהה מאוד. רק כך תביא לשינוי בחברה, בתרבות הדמוקרטית ובמחויבות האישית".