לקראת פשרה? מופז על דוח פלסנר: "הכדור אצל נתניהו"

לאחר שיו"ר קדימה איים לפרוש מהממשלה אם נתניהו לא יאמץ באופן מלא את דוח פלסנר, טוענים בכירים בקדימה: הפערים אינם גדולים וניתנים לגישור

לקראת פשרה? עם תום הצגת דוח ועדת פלסנר היום בכנסת, כינס יו"ר קדימה, שאול מופז, את סיעתו אולם את האיומים בפרישה מהקואליציה החליף היום טון קצת פחות מתלהם ויותר מפויס. "הכדור אצל ראש הממשלה, ומדובר בימים" אמר מופז שנמנע מלהציב אולטימאטום בפני ראש הממשלה. "מדובר בהחלטה גורלית. לא נברח ולא נירתע. אני מצפה מראש הממשלה לאמץ את עקרונות הוועדה, זה תנאי לשותפתנו בממשלה. אם לא, לא נוכל להישיר מבט לילדות ולילדים שלנו. לא באנו לרדוף את הציבור החרדי. אינני עוין את מי שתורתם אומנותם. הגיע הזמן לאמנה חדשה בין החרדים ויתר החברה הישראלית", סיים מופז את דבריו.

בכירים בקדימה ששוחחו עם מופז התרשמו כי הפערים בין הצדדים אינם גדולים ובהחלט ניתנים לגישור. לדברי אחד הבכירים, בסוגיית הסנקציות שני הצדדים ידרשו להתגמש והדבר יאפשר להציג דוח ריאלי שניתן ליישם אותו.

ככל הנראה, קדימה תנסה לנהל מלחמה תקשורתית על דעת הקהל ולהציג את הדוח כאלטרנטיבה היחידה ובמקביל מופז ינהל מלחמה דומה מאחורי הקלעים במסגרת משא ומתן עם אנשי נתניהו.

גם בצד השני מתחילים להתקרב לכיוון של פשרה. השר אריאל אטיאס העלה היום סטטוס בפייסבוק על פיו ניתן להגיע לפתרון אם משנים את החלקים הקיצוניים בדוח פלסנר. "אני משוכנע שאם נשנה את החלקים הקיצוניים בדו"ח, ואם רוצים להגיע לפתרון מתוך הבנה שלשינוי הנדרש מחויבת הסכמה רחבה, ניתן להגיע אליו בהליך מדורג, כך שבסוף יהיה חוק שישנה את המצב באופן משמעותי מחוק טל המקורי", כתב. היומרה של ח"כ פלסנר להבין תהליכים מורכבים בתוך הציבור החרדי הובילה אותו למסקנה קיצונית שמשמעותה סגירת 80% מהמוסדות התורניים בתוך 4 שנים".

בישראל ביתנו תקפו את מסקנות ועדת פלסנר. ח"כ משה מוץ אמר כי "הוועדה פספסה את חלון ההזדמנויות ומסקנותיה אינן תורמות כהוא זה לשוויון בנטל אלא ההיפך הגמור. אישור גיוס חרדים מגיל 23 רק מוסיף נטל על הצבא ונוגד את עקרון גיוס שווה לכולם מגיל 18. התרפסותה של הוועדה בפני ציבור ערביי ישראל, המונה מחזור שנתי של עשרות אלפי מתגייסים פוטנציאלים, אינה עולה על הדעת וכבר בישיבתנו הקרובה אבקש מחברי סיעתי להתנגד בכל תוקף למסקנות הדו"ח ולכל חוק שיתבסס על עקרונותיו".

גם במטה המאבק לשינוי חוק טל לא נרשמה התלהבות מההמלצות. "חשבנו שבעקבות הזובור של נתניהו ובחירתו בחרדים על חשבון המשרתים, נראה את השר מופז נעמד על הרגליות האחוריות למען דו"ח פלסנר. הדברים שאמר בסיעת קדימה מראים כי מופז בדרך לכניעה. מופז וליברמן-עתיד צה"ל על כתפיכם, מראש הממשלה כבר התייאשנו - אם לא תודיעו חד משמעית על אימוץ מלא או פרישה- אזי שגם נגדכם נפגין במוצ"ש הקרוב", נמסר.