מתי בפעם האחרונה העסקת חרדי?

הטפיל הזה, עם השטריימל והפאות הוא לא בדיוק הפנים שאתה רוצה לעסק שלך

מנכ"ל נכבד, מנהל משאבי אנוש, ראש מחלקה או צוות יקרים. בואו נשחק רגע ב"נדמה לי". נניח שהיתם מחפשים עובד לחברה, לא משנה לאיזה דרג, ובכניסה לחדר שבו אתם מקיימים את ראיונות קבלה, היה ניצב חרדי מזוקן עטור פיאות ארוכות, לבוש בשטריימל וחליפה שחורה.

עם היד על הלב, איך הייתם מגיבים? האם הייתם קוראים בעיון את קורות החיים שלו, מנהלים איתו שיחה עניינית ושוקלים בתום לב לשכור אותו לעבודה כמו שנהגתם במועמד התל אביבי שלפניו? או שמא הייתם נחרדים מהחרד המוזר שניצב מולכם ורוצה פתאום לעבוד, עושים מה שצריך רק כדי לגמור את הראיון הזה, ודוחפים את שמו לתחתית הרשימה? סביר להניח שהייתם בוחרים באפשרות השנייה.

הכי קל לבוא לחרדים בטענות. הם לא רוצים לשאת בנטל, לא להתגייס ולא לעבוד, פרזיטים שנהנים מכספי המיסים שלנו. אבל איפה האנשים שאמורים לקלוט אותם לעבודה במשוואה הזאת? רובם נמצאים במקום חשוך, עמוס דעות קדומות ופחד. ממש כך.

מנכ"ל, כמו מפקד בצה"ל, יודע שחרדי אחד בפלוגה זה לא נורא, אפשר לבלוע איכשהו, אבל חמישה הופכים למאסה שצריך להתחשב בה, מה שעלול להפוך את השגרה המפרכת להרבה יותר מסובכת. למשל האוכל. חרדים לא יוכלו לאכול בחדר האוכל של העובדים או במזנון, כיוון שסביר להניח שאינם עומדים בכשרות מחמירה, וגם ספק אם יוכלו להשתמש במקרר שיש בו מוצרים ללא הכשר בד"צ. צריך יהיה למצוא עבורם אלטרנטיבות, כאב ראש מיותר והוצאה כספית נוספת. ומה עם חמישה ימי התענית השנתיים? הרי לכם תוספת של עוד חמישה ימי חופשה או לפחות של תפקוד פחות מוצלח. מי צריך את זה?

וזה לא הכל. בחברות שעובדות עם ארה"ב, למשל, נהוג לנהל שיחות טלפון או שיחות וועידה בשישי ושבת בגלל הבדלי השעות. מה יעשה החרדי אז? מישהו הרי יצטרך לשלם למחליף שלו, אם נקבעה לו משכורת גלובאלית.

שלא לדבר על אישה חרדית, שיולדת הרבה ילדים, מה שאומר חופשות לידה רבות והיעדרויות בגלל המחלות של הטף. ונניח שההנהלה מגלה פתיחות לכל אלה ומוכנה לבוא לקראת עובדיה החרדים. יש עוד סעיף שצריך לקחת בחשבון: התדמית - איך יראה העסק בעיני הלקוחות.

הרתיעה מחרדים, כרגע לפחות - רווחת בקרב רוב הציבור: החילוני וחובש הכיפה. כמה טלרים חרדים ראיתם מקבלים קהל בבנק? האם זה רק בגלל שלא סיימו תואר ראשון בכלכלה, או שמא, וזה רק ניחוש, שהבנקים חוששים מפני תגובת הקליינטים כשיראו אותם מאחורי הדלפק? כמה קופאים חרדיים בסופר מרקט בשכונה שלכם? שליחים? אנשי שיווק ומכירות? לא הרבה, אם בכלל. אם כבר חרדים, שיעבדו ליד פס הייצור אז איפשהו עמוק בתוך המשרד. שלא יראו אותם.

אז זה לא רק שהחרדים לא רוצים לעבוד. אנחנו לא ממש רוצים להעסיק אותם. ואם אלה שקוראים להם טפילים רוצים שגם הם ישתתפו בשוק העבודה, כדאי לתת להם הזדמנות. גם אם היא כרוכה בקשיים.