האוצר מרחיב האשראי לשוק נדל"ן ב-6 מיליארד שקל

זאת, באמצעות הקמת קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר ■ המהלך עשוי להגדיל את התחלות הבנייה וללחוץ מטה את מחירי הדירות

שר האוצר יובל שטייניץ מקל על מצוקת האשראי בענף הנדל"ן: שטייניץ החליט להקים קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר, במהלך שצפוי להסיר חסמי אשראי בהיקף של 6 מיליארד שקל.

"כתוצאה מהמהלך צפויה עלייה בכמות התחלות הבנייה וירידה בעלויות גיוס האשראי לקבלנים ויזמים, דבר העשוי להשפיע על רמת מחירי הדירות", נמסר בהודעה לתקשורת שהוציא האוצר.

כיום, בהתאם להוראות בנק ישראל, רשאים הבנקים להשקיע עד 20% מתיק האשראי שלהם בענף הנדל"ן. לאחרונה נוצר קושי להעמיד אשראי נוסף לענף הנדל"ן על ידי המערכת הבנקאית, מכיוון שרוב הבנקים עברו או התקרבו לרף העליון של מגבלת האשראי. קושי זה של העמדת האשראי פוגע בהיקפי התחלות הבנייה ומורגש, בין היתר, בכישלון מכרזים של מינהל מקרקעי ישראל.

בתוך המגבלות שמטיל בנק ישראל "נספרות" ערבויות חוק המכר וכן מסגרות למתן ערבויות חוק מכר, המונפקות לרוכש הדירה כנגד תשלומים לרכישת הדירה. תשלומי הרוכשים והערבויות המונפקות בגינם כוללות גם את רכיב המע"מ. בהתאם להוראות בנק ישראל, על הבנק המלווה להכיר בכל הסכומים האלה כחלק מהאשראי המוקצה לענף הנדל"ן היות ולכאורה אין ודאות לגבי החזר המע"מ.

לפי החלטת שטייניץ, תוקם באופן מיידי קרן אשר תבטיח את החזר המע"מ לבנקים, וכך כספים אלו לא ייחשבו כחלק מסיכוני האשראי של הבנק. המשמעות היא כי הבנקים יוכלו להקצות 6 מיליארד שקל נוספים לטובת פרויקטים של בנייה ונדל"ן.

"החלטתי לפעול להקלת מחנק האשראי בשוק הנדל"ן מכיוון שתנופת הבנייה בישראל חייבת להימשך על מנת להוזיל את הדירות לזוגות הצעירים", אמר שטייניץ. "תנופת הבנייה אף תורמת את חלקה לצמיחה במשק וליצירת מקומות עבודה".