שוק התקשורת לאן?

איך יתמודדו המתחרות עם המהלך של סלקום? אין ספק שהן יהיו חייבות להגיב

אין שוק שדומה לשוק התקשורת. כל בוקר צופן בחובו פוטנציאל לדרמה חדשה. אחרי שהוט מובייל וגולן טלקום שינו את ענף הסלולר ב-180 מעלות, סלקום החליטה לקחת על עצמה את התפקיד לשנות את השוק, עם חבילה שמעצבת מחדש את האופן שבו אנחנו רוכשים שירותי תקשורת ומעמידה את צרכי התקשורת של כלל המשפחה במרכז.

איך יתמודדו המתחרות? אין ספק שהן יהיו חייבות להגיב, משום שלא מדובר במהלך שיווקי רגיל.

1. הוט

הוט פגעה בסלקום כשנכנסה לסלולר, ועכשיו הגיע הזמן להחזיר מלחמה אגרסיבית.

סלקום תוקפת חזיתית את הקבוצה, היחידה כיום שיכולה להציע סל שירותים במסגרת חבילה כוללת (ללא סלולר). מדובר במהלך מבריק, שכן הוט אינה יכולה למזג את הוט מובייל עם חבילת הטריפל. עד שיתאפשר לה לעשות זאת ייקח זמן, ובינתיים סלקום גורפת את כל הקופה.

נכון שלהוט יש טלוויזיה שעדיין מהווה חלק מרכזי בחבילה המשולשת, אבל ברגע שסלקום תציע גם היא טלוויזיה (מהלך שהיא מתכננת לבצע בקרוב), הוט תימצא בבעיה קשה.

2. גולן טלקום

חברת גולן טלקום, שבשליטת מיכאל גולן, לא יכולה להתמודד עם ההצעות שמציעות קבוצות התקשורת. במבנה השוק החדש שנוצר, גולן תצטרך למצוא פתרונות או להמשיך באותו הקו ולקחת סיכון שהלקוחות יבחרו בחלופה הכלכלית הטובה יותר שמציעה סלקום, ובטח יציעו בהמשך גם חברות נוספות.

3. פרטנר

אם נשפוט לפי ההיסטוריה, פרטנר תופסת את סלקום כחברה שמרנית שמגיבה להתפתחויות ולא יוזמת. זה היה בתקופת דוד אבנר כמנכ"ל, נמשך אצל יעקב גלברד ובמידה מסוימת מתרחש גם אצל חיים רומנו.

פרטנר, נזכיר, הייתה הראשונה להתעשת ולהגיב להצעות של גולן והוט מובייל, והניסיון האחרון שלה - השקת המותג החדש 012 מובייל - מעיד על כך יותר מכול.

עם זאת, החברה נמצאת בתהליך של בנייה מחדש, וזו סיטואציה לא פשוטה עבור רומנו שנדרש לשקם אותה, תוך משבר אדיר בשוק ובמקביל למשבר חמור עם הבעלים שעומד להתחלף.

4. בזק

השאלה הרלוונטית היא עד מתי ימשיך הרגולטור להגביל את בזק ולמנוע ממנה להתחרות בצורה שווה מול יתר השחקנים. מדובר בקבוצת התקשורת הכי חזקה בשוק, שלא יכולה להגיב שיווקית לשום מהלך. היא אמנם יכולה להוריד את מחירי האינטרנט, אבל ספק אם זה באמת יסייע לה כאשר יתר הקבוצות מוכרות סל שירותים שהיא מנועה מלשווק.

ללא ספק, בזק נכנסת היום למציאות חדשה ובעייתית. אם עד היום היא יכלה להתמודד עם חבילת הטריפל של הוט, הרי שכעת אין באפשרותה להגיב להצעה של סלקום.

הדרך היחידה שעומדת בפניה היא להתחנן בפני משרד התקשורת שיתיר לה לפעול כקבוצת תקשורת. כלומר - יזרז את הקמתו של השוק הסיטונאי, יבטל את ההפרדה המבנית בינה ובין החברות-בנות שלה ואת הפיקוח על מחיריה.

5. השחקנים הקטנים

ל-018 אקספון ולמפעילים הווירטואליים ניתן לומר: חברים היה נחמד, טוב שקפצתם לביקור.