שכר מנכ"לים בתעשייה הקיבוצית: 77% פחות מכלל התעשייה

סקר של BDO: השכר הממוצע של בכיר בתעשייה הקיבוצית - 876 אלף שקל בשנה, לעומת 1.3 מיליון שקל בכלל התעשייה ■ מבצעי הסקר מזהירים: הגישה השמרנית תבריח מנהלים איכותיים

רוצה להיות בכיר במפעל קיבוצי? תרוויח הרבה פחות מכפי שמרוויח עמיתך המכהן באותו תפקיד בחברה תעשייתית אחרת - כך עולה מסקר שהשלימה באחרונה פירמת רואי החשבון BDO ועוסק בתגמול הבכירים בתעשייה הקיבוצית לעומת החברות התעשייתיות.

הסקר השווה חבילות תגמול שהוענקו בשנים 2010 ו-2011 לחמשת מקבלי התגמולים הגבוהים ביותר בחברות ציבוריות שבבעלות קיבוצים למדגם של חברות ציבוריות מקבילות, עם היקף פעילות דומה. הסקר מצביע על פערי שכר ותגמולים של עשרות אחוזים ויותר. בעוד השכר הממוצע של בכיר בתעשייה הקיבוצית הסתכם ב-876 אלף שקל בשנה, שכרו של בכיר בחברה מקבילה עמד על לא פחות מ-1.3 מיליון שקל (ראו טבלה).

"רמת שכר לא חזירית"

לדעת עורכי הסקר, רואי החשבון קרן קיבוביץ ודורון שטיין, הפער מצביע על תרבות ארגונית שונה. "כנראה האידיאולוגיה לא מתה", אומרת ל"גלובס" רו"ח קיבוביץ. "בתעשייה הקיבוצית היא עדיין קיימת, נושמת ובועטת ופערי השכר הגדולים מעידים על תרבות ארגונית שמרנית ומתונה. הדבר מתאפיין גם בשכר קבוע ויציב - יותר מאשר בחברות תעשייתיות אחרות".

לדברי שטיין, מנהל מגזר ההתיישבות ב-BDO, "רמת השכר בתעשייה הקלאסית בכלל, ובייחוד בתעשייה הקיבוצית, רחוקה מלהיות 'חזירית' ונחשבת מתונה למדי. את שכר הבכירים הנמוך יחסית בחברות הקיבוציות ניתן להסביר גם במידה של קנאה: ברגע שקהילה קיבוצית תתרשם ששכרו של מנהל בחברה המקומית חורג מהשכר הנורמלי, תיווצר תסיסה ומישהו כבר ידאג להוביל מהלך שבסופו יראו לו את הדרך החוצה - בלי קשר לביצועים וליכולות הניהוליות שלו. לרוב, אין גם חלוקת בונוסים נרחבים למנהלים על בסיס הצלחה. מבחינת חברי הקהילה הקיבוצית, שכר של 60-70 אלף שקל גבוה ומכובד דיו".

הטובים יברחו?

מהסקר עולה עוד כי ב-2011 ירד הרווח המצרפי של 14 החברות הקיבוציות שנבדקו בשיעור של כ-20%. נושאי המשרה הבכירים באותן חברות נפגעו מהירידה בביצועים והיקף התגמולים ירד ב-2.2%. באותה תקופה, בחברות תעשייה מקבילות, הרווח המצרפי עלה ב-13% וסך התגמול של הבכירים בהן עלה בשיעור ממוצע של 1.4%. לדעת עורכי הסקר, הנתונים מעידים על שכר קבוע ויציב בכלל התעשייה.

שכר הבכירים בתעשייה הקיבוצית נחשב סולידי גם ביחס לשכר הממוצע של עובדי החברות: בחברת תעשייה קיבוצית המעסיקה יותר מ-100 עובדים, נמצא כי השכר הגבוה ביותר הוא פי 8 מהשכר הממוצע בחברה, בעוד בחברה תעשייה מקבילה הפער הוא פי 22.

עוד עולה כי רק 3 מבין 69 מקבלי השכר הגבוה ביותר בתעשייה הקיבוצית הן נשים, אבל המצב רע עוד יותר בתעשייה הכללית - בין 123 בעלי השכר הגבוה ביותר יש שלוש נשים בלבד.

שטיין מזהיר כי הגישה השמרנית בתעשייה הקיבוצית עשויה להיות בעוכריה בעתיד. "תיווצר כאן אנומליה, וזה יכול להיות גורם מחולל למצב של עיכוב בהתפתחות ואף לבריחה של כוחות ניהול טובים ואיכותיים, שחשים שהם יכולים לקבל תגמול טוב יותר במקומות אחרים", הוא אומר ל"גלובס". שטיין מוסיף ומזהיר כי הדבקות במדיניות של שכר עם מרכיבים קבועים ויציבים, בתוך הימנעות ממתן בונוסים ותמריצים, עשוי לפגוע במידת המוטיבציה של מנהלים ובכירים. "הדור החדש של מנהלים ובכירים בחברות הקיבוציות כבר רואה את הדברים אחרת מכפי שראה אותם דור המנהלים הראשון. בהיעדר תמריצים ומנופים אחרים, ייווצר מצב שרבים מהם יעשו את מלאכתם אך לא יגלו תעוזה, ואולי רק ירצו 'לחזור הביתה בשלום'", אמר.

עלות שכר שנתית בחברות תעשייתיות
 עלות שכר שנתית בחברות תעשייתיות