יחימוביץ' לוינשטיין: בטל החלטת שטייניץ על הרווחים הכלואים

טוענת כי החלטתו של שר האוצר לתת הטבות מס בעת הוצאת הרווחים הכלואים של החברות הרב-לאומיות מהארץ - היא לא חוקית, לא חוקתית ופוגעת בשוויון

ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', פנתה היום (ד') ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בבקשה כי יבטל את החלטתו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, לתת הטבות מס בעת הוצאת הרווחים הכלואים של החברות הרב-לאומיות מהארץ. לטענתה, ההחלטה לא חוקית, לא חוקתית ופוגעת בשוויון ובהכנסות המדינה.

על-פי ההערכות, "כלואים" בארץ רווחים בסך של כ-100 מיליארד שקל, רובם של חברות רב-לאומיות גדולות. החברות נמנעו מהוצאת כספים אלה כדיבידנד, כדי לא לשלם עליהם מס. על-פי שיעור מס החברות הנוכחי, מדובר בכ-25 מיליארד שקל שהחברות חבות למדינה על-פי חוק, ואמורים להוות חלק מהכנסות המדינה.

לטענת יחימוביץ', החלטתו של שר האוצר תפחית את ההכנסות המגיעות למדינה בכ-50%, ולמעשה מדובר באפליה בין בעלי השליטה העשירים של החברות, ובין עובדיהן של אותן חברות וכלל מעמד הביניים הממשיך לשלם מסיו כחוק ובלי הנחות.

"האפליה גם זועקת לעומת החברות הקטנות והבינוניות המשלמות את מלוא המס", כתבה יחימוביץ'.

בנוסף מציינת יחימוביץ' כי כ-100 מיליארד השקלים ה"כלואים" עשויים היו להוות מקור תקציבי רב-כוח כדי להניע את הכלכלה הישראלית ולהשקיע בתעשייה, בתעסוקה ובתשתיות, וכי הוויתור עליהם ללא תנאי, חסר כל היגיון כלכלי ומזיק למדינה.

יחימוביץ' מוסיפה כי מעבר לנימוקים הערכיים והכלכליים העומדים בבסיס התנגדותה להחלטתו של שר האוצר, מדובר בהחלטה המנוגדת לחוק הישראלי, שכן החברות בהן מדובר קיבלו הטבות על בסיס תנאים ברורים ומוגדרים בחוק, ומשהן נמנעות מתשלום המס המגיע - אסור שתהיינה שונות במאום מכל נישום אחר שאינו משלם את חובו.

יחימוביץ' אף דורשת מהיועמ"ש "לחשוף" לעיני הציבור את הפרטים שנשמרים מאחורי דלתיים סגורות: היא מבקשת מויינשטיין להורות על פרסום מלא של החברות להן נוגע הדבר, היקף שיעורי "הרווחים הכלואים" של כל חברה, היקף ההשקעות והרכישות שבוצעו בחו"ל והיקף המס שיש לגבות כתוצאה מפעולות אלה, שיעור המס שישלמו אם יחלקו דיבידנד כמשמעו בחוק, וההנחות שעל בסיסן נעשה החישוב של תשלום המס בפועל אחרי חקיקת הוראת השעה.

עוד היא מבקשת כי ויינשטין יורה לגבות כחוק את מלוא המס על הרווחים שכבר חולקו בדרך של השקעות בחו"ל.

לדברי יחימוביץ', יש פתרונות שיפגעו פחות בהכנסות המדינה, ובהם התוויית מסלול נפרד לרווחים שטרם מומשו על-פי נוסחה חדשה: ככל שחברה תפשיר יותר רווחים, וככל שהיא תשקיע אותם בארץ - תגדל הטבת המס על הרווחים שיחולקו כדיבידנד. במקרה שהחברה לא תשקיע בארץ, היא תחויב במלוא המס הסטטוטורי על-פי חוק.