בתו הצעירה של משה אביב ז"ל רוצה לפתוח בית השקעות

דנה אביב-אופיר התוודעה לעולם ההשקעות כשניהלה את הכסף שקיבלה ממכירת חברת אוסיף לגאידמק: "אנחנו כמו ההבדל בין אוכל ביתי לאוכל תעשייתי"

בזמן שבתי השקעות רבים מתמזגים, וחלקם אף נאלצים לסגור את פעילותם, יש מי שחושב שבתחום ניהול הכסף רווי הרגולציה מסתתרת דווקא הזדמנות. ל"גלובס" נודע כי דנה אביב-אופיר, בתו הצעירה של הקבלן המנוח משה אביב, פתחה חברה לניהול תיקים. החברה, "אביב-שגב ניהול השקעות", הוקמה בשותפות עם אבי שגב, שפרש באחרונה מבנק לאומי בו שימש בתפקידו האחרון כמנהל השקעות למגזר הפרימיום.

אביב-אופיר, 39, היא עו"ד במקצועה שבמשך תקופה עבדה בחברה הקבלנית המשפחתית הפרטית שייסד האב, חברת אביב. ב-2007 מכרה החברה את השליטה בחברה הבת שלה, אוסיף, לידי ארקדי גאידמק, לפי שווי גבוה של מיליארד שקל, והמהלך שלשל לכיסם של ארבעת ילדיו של אביב כ-600 מיליון שקל. מאז המכירה, דנה אביב מנהלת ומשקיעה בעצמה את הכספים שקיבלה לידה, וזו בעצם הייתה תחילתו של הרקע המעשי שלה בשוק ההון.

חברת ניהול התיקים אביב-שגב מתבססת בעיקר על הקשרים העסקיים של אביב, ועל הניסיון בן 25 השנים של שגב בעולם ההשקעות, שינהל את התיקים בפועל. אביב ושגב שואפים להיות מעין "בוטיק השקעות", שישים דגש על יחס אישי ללקוחות, כשסף הכניסה יהיה תיק של לפחות חצי מיליון שקל.

"זו לא רק סיסמה", אומרת אביב, "אנחנו באמת מציעים פן אישי והתאמה של כל תיק לכל לקוח". "הניסיון שלנו עובד לטובתנו", מוסיף שגב, "כי בבתי ההשקעות הגדולים המנהלים די צעירים, חלקם לא ראו מפולת בחייהם, ולרוב גם אין להם שום שיקול דעת בניהול התיק בפועל. אנחנו כמו ההבדל בין אוכל ביתי לאוכל תעשייתי. בבית אתה מכין לכל אחד בדיוק את מה שהוא אוהב".

"התחרות נעלמת"

לפני כחודש התפוצצה פרשת ערן מזרחי מסביון, שזכה לכינוי המוגזם מעט "מיידוף הישראלי". מזרחי הציג עצמו כמנהל השקעות, הצליח לשכנע לקוחות להשקיע דרכו כספים בהיקף כולל של 45 מיליון שקל, ובסופו של דבר לקח את הכסף לכיסו. באופן טבעי, הסיפור לא בדיוק הוסיף לתדמיתם של מנהלי התיקים פרטיים.

באביב-שגב, בכל מקרה, מתכוונים לנהל את התיקים בחשבון הבנק של הלקוחות. "האירוע הזה הפתיע אותי", מודה שגב. "המקרה של מיידוף היה כל כך הרבה בכותרות, איך אנשים לא למדו? במיוחד כשהוא גם הבטיח תשואה, וגם העביר את הכספים לחשבונות שלו. קשה לי להבין את זה, וחורה לי שקוראים לו מנהל השקעות".

- בתי השקעות רבים נסגרו או התמזגו בשנים האחרונות. מדוע אתם חושבים שדווקא עכשיו נכון לפתוח בית השקעות?

שגב: "התחרות הולכת ונעלמת בגלל מגמת הקונסולידציה. הולכים להיות כאן מגה בתי השקעות ולקוחות זקוקים לגופים כמו שלנו".

אביב: "אנשים רוצים מוצר אחר. לאור המהירות בה קיבלנו את הרישיון שלנו, אני מאמינה שרשות ני"ע מעוניינת לעודד חברות כמונו שעומדות בדרישות, ולכן היא ומשחררת להן את החבל".

"מוטים לארה"ב"

המיזם המשותף הוקם אמנם רק באחרונה, אך השניים מספרים כי כבר יש להם מספר לקוחות גדולים. "אנחנו מצפים להגיע בשלב הראשון ל-200 לקוחות. הסכם ההתקשרות של הלקוחות שלנו יהיה ברור ושקוף, הם ידעו בדיוק איפה הכספים מושקעים. דמי הניהול יהיו תחרותיים אבל בהחלט לא ברף הנמוך", הם מוסיפים.

בעתיד מתכוונים אביב ושגב להקים גם קרנות נאמנות בעתיד, אולם הם ממהרים להצהיר כי אין בכוונתם לקנות את קרנות הנאמנות עבור תיקי הלקוחות שלהם "אלא רק במקרה שתהיה לכך הצדקה מיוחדת, בדרך כלל על רקע דמי ניהול נמוכים".

"אני חושב שבהשקעה בקרן הלקוח לא באמת יודע מה הוא קנה", אומר שגב. "ראינו את זה בעיקר בקרנות האג"ח המדורגות, שלקוחות מצאו עצמם שם עם אג"ח של הטייקונים הגדולים שהתרסקו לתשואות 'זבל'".

- איך אתם מתאימים את התיקים למצב השוק השברירי?

אביב: "נהיה מוטים לארה"ב ברמה של כ-60%-70% מהמניות בתיק, בעיקר מסקטור הטכנולוגיה. אנחנו לומדים רבות מהן לעומק, ועומדים לשתף פעולה עם אופנהיימר (ברוקר אמריקני בעל פעילות ברוקראז' ומחקר ללקוחות ישראליים, ת' ק').

שגב: "סקטור הבנקאות בארץ ימשיך להיחלש והבנקים עוד יסחרו במכפילים של 0.5 מההון. בנק הפועלים צפוי לפתוח פער מול לאומי, כי החלל שגליה מאור השאירה גדול מדי".