מגדל שוקי הון: השווי של "תמר" יעלה עקב הוראת רשות הגז

האנליסט ערן יונגר: "המחיר המשוקלל למאגר תמר יעלה היות ומשקלה היחסי של חברת חשמל (המשלמת מחיר נמוך יחסית) יירד"

רשות הגז עושה את מה שרשות ההגבלים ורשות החשמל לא העיזו לעשות ומחייבת את השותפויות בפרוייקט "תמר" לחלק את הגז הטבעי באופן שוויוני לכל הצרכנים במשק. המשמעות: בעלי ההסכמים מול "תמר", ביניהם חברת החשמל ודליה אנרגיות, יקבלו רק כ-60% מהגז שרכשו וההסכמים מול דליה ואחרים למעשה נפתחים מחדש.

לדברי ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון "משמעות הקביעה היא כי שותפויות תמר (ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ונובל אנרג'י) יוכלו לחתום על חוזים נוספים עם חברות נוספות, בראשן החברות מקבוצת החברה לישראל כי"ל ובז"ן, לעומתן, חברת החשמל טענה כי היא תידרש לבחון מחדש את החוזה עם שותפויות תמר".

יונגר סבור כי לכך כמה משמעויות: ראשית, השותפויות יוכלו לחתום על חוזים נוספים. במקרה זה תגדל הכמות השנתית הנמכרת. שנית, המחיר המשוקלל למאגר תמר יעלה היות ומשקלה היחסי של חברת חשמל (המשלמת מחיר נמוך יחסית) יירד.

בנוסף, החברה לישראל והחברות הבנות תוכלנה לחתום על חוזה גז. ובעת עודף ביקוש, המחיר המשוקלל ללקוחות יעלה ויכלול גם את רכיב הגז הנוזלי. "עליית המחיר במקרה זה אינה משולמת לשותפויות תמר".

יונגר מוסיף, "עד כה חתמו שותפויות תמר על חוזים בהיקף של כ-75-80% מקיבולת הצינור בעוד יתרת הכמות תשרת את תנודתיות הביקוש של חברת החשמל (SWING). עקב כך אין באפשרות השותפויות לחתום על חוזים נוספים וחלק מהצרכנים, כאמור בז"ן וכי"ל, נותרו ללא חוזים לאספקת גז".

יונגר מציין כי "לפי הקביעה החדשה, יחויבו השותפויות לספק גז טבעי לכל דורש ובעת הגעה לקיבולת המקסימלית יספקו השותפויות את הכמות היחסית לכל חברה. עודף הביקוש יושלם ע"י גז נוזלי (LNG) והעלות העודפת תושתת על כל יתר הלקוחות (למעט אלו שיפחיתו את הכמות)".