הונאת הדלק: הוגש כתב אישום על עבירות בכ-1.3 מיליארד ש'

מדובר בפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים עם היקף עסקאות של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל

כתב האישום הראשון בהונאת העתק, בהיקף מאות מיליוני שקלים בענף הדלק: הבוקר (א') הוגש לבית המשפט השלום בת"א כתב אישום חמור וחסר תקדים בהיקפו, נגד יוסף לטין, אחד המעורבים בפרשה, במסגרתו מיוחסות ללטין עבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה בהיקף של למעלה מ-1.3 מיליארד שקל.

בכתב האישום נטען, כי סכומי המס אשר נגרעו מקופת המדינה בשל פעולותיו של לטין עולים על סך של כ-182 מיליון שקל.

הפרשה, המכונה "פרשת אנרגיה מתחדשת", נחשפה בחודש שעבר בתום חקירה סמויה שארכה כשנה, כאשר חוקרי רשות המסים והמשטרה עצרו 8 חשודים, ועיכבו לחקירה 15 נוספים, בהם סוחרי דלק, בחשד כי בשנה וחצי האחרונות הפיצו וקיזזו חשבוניות מס פיקטיביות במאות מיליוני שקלים. זאת, במטרה להתחמק מתשלום מע"מ על מרכיב הבלו במחיר הדלק. בנוסף, נחקרים העצורים בחשד לביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה.

מדובר בפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים עם היקף עסקאות של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל. כתב האישום הוגש לאחר חקירה מאומצת של רשות המסים - משרד חקירות מכס ומע"מ ת"א והמרכז, משרד חקירות מס הכנסה מרכז וזרוע תשתיות ביחידה הכלכלית לה"ב במשטרת ישראל.

מהחקירה עלה כי הונאת רשות המסים בוצעה באמצעות מערך של חברות ואנשי קש, שמטרתם הפצת חשבוניות מס פיקטיביות לחברות שבבעלותם ובשליטתם, במאות מיליוני שקלים. זאת, במטרה "לממן" את תשלומי המע"מ עבור מרכיב הבלו במחיר הדלק. על כל ליטר דלק אמורה לשלם החברה, שנחשבת ליצרנית דלק (החברה שרשאית לרכוש מבז"ן את הדלק) כמעט שלושה שקלים על הבלו - וזה גורר חיוב במע"מ של 16.5%. כשמדובר באלפי ליטרים של דלק, היקף המע"מ הוא עצום, וממנו ניסו החשודים להתחמק.

החשוד המרכזי בפרשה הוא יניב קרנש (40), תושב יבניאל והבעלים של מספר חברות בענף הדלק. קרנש הוא דמות מוכרת היטב בענף חברות הדלק. הוא בעליה של תחנת דלק ליד בית-הספר הטכני בחיפה המופעלת על-ידי חברת סונול, ובנוסף הוא נחשב לבעל קשרים עם זכייני תחנות נוספות. בעבר היה קרנש בעליה של חברת דלק בשם יניב חברה לאנרגיה, שהייתה זכאית לרכוש דלק ישירות מבתי הזיקוק, ושל חברות דלק נוספות שתיווכו בעסקאות מכירת דלקים לתחנות.

לטין מואשם, כי במהלך השנים 2011-2012, הפיץ חשבוניות פיקטיביות בסכומי עתק, אשר שימשו מעורבים נוספים בפרשה העוסקים בענף הדלק, להקטנת תשלומי המע"מ ומס הכנסה החלים עליהם במסגרת עיסוקם זה.

מכתב האישום עולה, כי ההתחמקות מתשלום מע"מ ומס הכנסה בוצעה באמצעות ניכוי חשבוניות פיקטיביות בדיווחים התקופתיים למע"מ, העברת דיווחים כוזבים לרשות המסים ושימוש בכל מרמה ותחבולה לעשות כן. עוד נטען, כי לצורך ביצוע העבירות פעל לטין במסגרת חברת "עטה אור תשתיות והובלות" בה היה בעל המניות ומנהל בפועל.

נגד לטין מתנהל בימים אלה הליך פלילי נוסף בגין אותן עבירות ממש, בבית המשפט השלום בת"א, במסגרתו הואשם בהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-5 מיליון שקל.

בסוף השבוע הוגשו בבית משפט השלום בפ"ת, הצהרות תובע לפיהן יוגשו בימים הקרובים כתבי אישום נגד מעורבים נוספים בפרשה, בהם יניב קרנש, אברהם אוסקר ודוד מורגנשטרן.