מנופים פיננסים בצניחה: המניה איבדה 75% מהשיא

עם פרוץ המשבר העולמי ב-2008 צנח שווי הפרויקטים והחברה נכנסה למשבר כלכלי קשה ■ בשנים 2008-2011 רשמה מנופים הפסד מצטבר של כ-400 מיליון שקל

בניין "הליפסטיק" במנהטן, קניון ארנה בהרצליה, קרקע באסטנה בירת קזחסטן, מגדלי משרדים בדאלאס, מאגר נפט מול חופי אשדוד. כך, פעם אחר פעם, הצליחה חברת מנופים פיננסים לישראל להצית את דמיון של המשקיעים בבורסה בת"א, בעסקאות ענק שרקמה, שהביאו את שוויה בשיא ליותר ממיליארד שקל. היום נסחרת החברה בשווי של פחות מרבע מיליארד שקל - צניחה של כ-75% מהשיא.

תחילת דרכה של מנופים בגלגולה הנוכחי מצויה בשנת 2005, אז רכשו איש העסקים האשדודי ג'קי בן זקן ושותפו המסתורי אברהם נניקשווילי את השליטה בחברה, שהייתה אז שלד בורסאי, תמורת סכום קטן יחסית של כחצי מיליון דולר. בהמשך, ביצעו השניים, יחד עם שותפם כדורגלן העבר חיים רביבו, שורה של עסקאות ענק בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל, בעיקר בארה"ב, והרכיבו פורטפוליו עשיר בנכסי נדל"ן מניב. מרבית הנכסים נרכשו במחירי שיא, והמאזן של החברה התנפח בהתאם. מאזן החברה, שעמד בעת הרכישה על 3 מיליון שקל בלבד, תפח לכ-2 מיליארד שקל.

עם פרוץ המשבר העולמי ב-2008 צנח שווי הפרויקטים והחברה נכנסה למשבר כלכלי קשה. באותה עת הופיע משום מקום משקיע מסתורי בשם מרקוס וובר שבשלב ראשון העניק הלוואה נדיבה לחברה, ובהמשך הפך לבעל המניות הגדול ביותר, עם החזקה של 49% מהמניות, לצד נניקשווילי המחזיק כיום ב-24%.

הפסד של 400 מ' ש' בארבע שנים

אשתקד מצאה החברה מענה הולם למומנטום השלילי במניה: כניסה להשקעה בתחום האופנתי של חיפושי נפט בים התיכון. המניה שינתה כיוון ובין בעלי המניות ניצת מאבק שבשיאו הציעו נניקשווילי ובן זקן לוובר למכור להם את החזקותיו לפי שווי חברה של יותר ממיליארד שקל. בהמשך השתנה מתווה העסקה ובסופו של דבר היה זה דווקא בן זקן שיצא מהשותפות לאחר שמכר את מניותיו (11%) תמורת כ-100 מיליון שקל. בן זקן יצא בזמן, אך שותפו וחברו הקרוב לשעבר, רביבו, נותר עם 7% מהמניות שערכן הולך ופוחת.

בשנים 2008-2011 רשמה מנופים הפסד מצטבר של כ-400 מיליון שקל בעקבות ירידת ערך נכסיה, בעיקר בארה"ב. לאחר שבשנה האחרונה מכרה או החזירה למלווים את מרבית נכסיה שם, הפורטפוליו שלה כולל שני נכסים מניבים בישראל: קניון הסטאר סנטר באשדוד וקניון ארנה בהרצליה. בנוסף היא מחזיקה ב-13% בחברת שמן גז ונפט, העוסקת בחיפושי נפט מול אשדוד ובקרקעות ברחבי המדינה עם ייעודים שונים למגורים או למסחר. למנופים יש התחייבויות של 1.2 מיליארד שקל, מתוך זה חוב של כ-140 מיליון שקל לשתי סדרות אג"ח הנסחרות בתשואת זבל של עד 28%.

לחברה יש גם רומן ארוך עם רשות ני"ע. זה הגיע לשיאו ששיאו בחודש מארס האחרון, אז סיימה הרשות חקירה בעניינם של בן זקן והפיננסייר איתן אלדר בפרשת הרצת מניות במנופים. חומר החקירה הועבר לפרקליטות מחוז ת"א, עם המלצה להעמיד לדין את השניים ואת פעיל שוק ההון, צביקה קולנברנר. השלושה חשודים שהריצו את מניית מנופים במטרה להכניס את החברה למדד ת"א 100.