חתול שחור בין תשובה ללפידות?

שהדומיננטיות באה לידי ביטוי במקרים שנגעו ישירות לתשובה וכנראה לא תמיד לשביעות רצונו

האם לאחר תקופה של ודאות בהנהלת חברת הפניקס, ניצבת קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בפני חזרה לימים יציבים פחות? הפרסום ב"גלובס" אודות האפשרות שבעלי הבית המרכזיים בהפניקס - יצחק תשובה (באמצעות קבוצת דלק) ויעקב שחר - עומדים להציע לאיזי כהן, המנכ"ל היוצא של חברת אפריקה ישראל, תפקיד בכיר בחברת הביטוח, עלול לרמז על כך.

בתחילת שנות התשעים, תחת הבעלות של יוסי חכמי, הייתה הפניקס חברת ביטוח מובילה ומוערכת. מאז, עברו עליה סערות רבות כשברבות השנים, תחת הנהלות קודמות, היא נקלעה לסטגנציה ניהולית, איבדה את מעמדה המוביל בענף הביטוח המקומי והפכה למי שמגיבה לשוק, ובאיחור.

זה אינו המצב בה כיום. תחת ניהולו של אייל לפידות, הפניקס שוב נחשבת בשוק כגורם מוביל עם כמה מנועי צמיחה ממשיים. ואולם, הפרסום ביום חמישי עשוי להעיד כי בעלי הבית בקבוצת הביטוח רומזים למנכ"ל הדומיננטי שלכל אחד יש תחליף ושאפשר כי הם יפעלו להביא לצדו או מעליו מנהל דומיננטי אחר.

לפידות הפך לפוסק יחיד

בעבר הלא רחוק היה זה לפידות עצמו שהוצנח להפניקס במקומו של מנכ"ל שממנו ביקש בעל השליטה להיפרד. ב-2005 הובא להפניקס מנכ"ל חיצוני, יהלי שפי (ממשרד רוה"ח ברייטמן אלמגור), כדי לעצור את הליך ההידרדרות המואץ בחברה.

למרות הצלחה מסוימת, עזב שפי את החברה בתום מסע לחצים אדיר שהוביל אותו לעשות כן. הוא הלך הביתה ב-2009 לאחר שגורמים המזוהים עם קבוצת דלק רמזו לו, ולא בעדינות, שהוא לא רצוי עוד כמנכ"ל. במקומו הגיע לפידות, אז מנכ"ל חברת דלק ישראל.

מאז הגיעו להפניקס לפידות לא בזבז רגע. הוא החל לייעל את החברה תוך יצירת תרבות ארגונית אחרת, הרבה פחות נינוחה לעובדים ולמנהלים והרבה יותר מוטת יעדים וביצועים. זאת, כשהוא שם את עצמו כפוסק היחיד כמעט בכל נושא. מבחינת לפידות היעדים המרכזיים של הפניקס הם הגדלת המכירות, נתחי השוק והרווחיות - ואם אפשר שזה ישפיע "כבר מאתמול". ואכן, תוצאות הפניקס כיום טובות במידה רבה משהיו טרם בואו לחברה.

ועם זאת, הפרסום האחרון עשוי כאמור ללמד כי משהו ביחסים האישיים בין לפידות לבעלי המניות שלו התערער. זאת, למרות שהצדדים מכחישים זאת נמרצות ומוקדם עדיין לקבוע האם עבר חתול שחור בין תשובה, בעל השליטה בהפניקס, לבין המנכ"ל שלו.

מה שברור הוא שהדומיננטיות של לפידות באה לידי ביטוי בשורה ארוכה של מקרים, בהם גם כאלו שנגעו ישירות לתשובה וכנראה שלא תמיד לשביעות רצונו. כך היה בהלוואה שהעמידה בעבר חברת הביטוח (עוד בטרם נרכשה השליטה בה ע"י תשובה) לחברת דלק נדל"ן, שתנאיה שונו מספר פעמים על ידי לפידות לטובת מבוטחי ועמיתי הפניקס. וכך היה גם בסאגת מינוי יו"ר בית ההשקעות אקסלנס, שבשליטת הפניקס, לפני מספר חודשים.

ייתכן גם שמעורבותו הפעילה של לפידות בגיבוש קבוצת משקיעים בהשתתפותו, כדי לרכוש את מניות השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק, לא התקבלה בעין יפה אצל בעל השליטה בקבוצה.