כלל חיתום תבצע מחיקות משמעותיות בנוסטרו

ההפסדים, שיסתכמו בכמה מיליוני ש', נובעים מסחורה שחברת החיתום רכשה בהנפקות שבהן השתתפה

הרבעון השני בשוק החיתום היה פושר למדי, וכלל הנפקות אג"ח ציבוריות בהיקף של 6 מיליארד שקל (ירידה של 35% לעומת הרבעון המקביל) וללא הנפקות IPO. הנפקות המניות שכן היו, התרחשו בעיקר בפורמט של הנפקת זכויות.

הסנטימנט השלילי לא פסח גם על חברות החיתום, שרווחיהן מושפעים מכמות ההנפקות מחד, ומביצועי ניירות הערך שהן רוכשות בנוסטרו מאידך. לאור ירידות השערים החדות שנרשמו בניירות ערך רבים במהלך הרבעון, צפויים להיגרם הפסדי נוסטרו בחברות החיתום, שמשערכות את תיקי ניירות הערך שלהן לפי שווי השוק, מדי רבעון.

ל"גלובס" נודע, כי מבין חברות החיתום השונות צפויה לבלוט לרעה כלל חיתום. על פי הערכות, חברת החיתום, שבשליטת צחי סולטן (56.2%), ספגה ברבעון השני הפסדי נוסטרו מני"ע שרכשה, המוערכים בכ-5-10 מיליון שקל. הרכב תיק הנוסטרו של כלל חיתום כלל אינו ידוע ולכן לא ברור כמה הפסידה החברה בשורה התחתונה מהנוסטרו.

הפסדים בשמן

כך, למשל, כלל חיתום רכשה כ-10 מיליון שקל בהנפקה הפרטית של שמן גז ונפט בחודש אוגוסט אשתקד. במהלך הרבעון השני בלבד ירדו מניות שמן בכ-32%, כך שאם כלל חיתום המשיכה להחזיק במלוא המניות עד אז, היא הפסידה עליהן רק ברבעון השני כ-2-3 מיליון שקל. לא ניתן לדעת כמה מהמניות, אם בכלל, מכרה כלל חיתום.

הנפקה נוספת שממנה לא רווה הנוסטרו של כלל נחת, היא זו של סדרה י' של אג"ח כלכלית ירושלים. כלל חיתום רכשה בהנפקה זו אג"ח בהיקף של כ-10 מיליון שקל, אך כיוון שסדרת האג"ח איבדה 8% במהלך הרבעון (הונפקה באמצע חודש מאי), ההפסד של כלל חיתום מוערך בכ-800 אלף שקל. כל החתמים שהשתתפו בהנפקה זו, ובהם פועלים אי.בי.אי, אקסלנס חיתום, דיסקונט חיתום ורוסאריו, רכשו גם הם אג"ח אלו לנוסטרו שלהם, אולם בהיקפים קטנים יותר - של 2-3 מיליון שקל, כל אחד.

גם בהנפקת א.די.בי אחזקות, שהתבצעה בחודש פברואר האחרון, רכשה כלל חיתום מניות לנוסטרו שלה, בהיקפים גדולים יחסית, של כ-10 מיליון שקל. שאר החתמים - פועלים אי.בי.אי, לידר הנפקות, רוסאריו, מנורה חיתום, דיסקונט חיתום ומיטב חיתום, רכשו עד 6 מיליון שקל כל אחד.

ככל הידוע, חלק מהחתמים כבר מכרו את המניות שהיו בידיהם. לא ברור האם כלל חיתום, שהיא חברת החיתום של קבוצת אי.די.בי (כלל פיננסים, המשתייכת לקונצרן, מחזיקה 10% ממנה), מכרה גם היא את המניות; אם היא לא עשתה זאת, ירידות של כ-55% במניות החברה, שבשליטת נוחי דנקנר, במהלך הרבעון, הביאו להפסדים של כ-5-6 מיליון שקל במניות שבידי כלל חיתום.

12 הנפקות בהיקף של 5.1 מיליארד ש'

כלל חיתום, שבניהול טל רובינשטיין, היא חברת החיתום המובילה היום בשוק. אמנם ברבעון השני פועלים אי.בי.אי, שבשליטת בית ההשקעות אי.בי.אי ובנק הפועלים, עקפה את כלל מבחינת היקף ההנפקות הציבוריות שאותן הובילה, אך בסיכום מתחילת השנה כלל חיתום מובילה עם 12 הנפקות בהיקף כספי של 5.1 מיליארד שקל. מלבד סולטן, בכלל חיתום מחזיקה גם חברת טינטו השקעות (24.7%) של רונן ויסרברג, נאור אל חי ויובל בן זאב, מנהלים ושותפים בחברת הברוקראז' של כלל פיננסים, וכן מנהלי ועובדי החברה, ובהם רובינשטיין עצמה (5%).

מכלל חיתום נמסר היום: "בשוק החיתום כמו בשוק ההון ישנם מחזורים, ואנו רגילים לכך ופועלים בהתאם. לכלל חיתום, כחתם המוביל והגדול בשוק, ובדומה לחברות חיתום אחרות, תיק נוסטרו פעיל ומושפע ממצב השוק. לאור הירידות בשוק ההון, גם תיק הנוסטרו שלנו ספג הפסדים, אך לא בהיקף חריג. כלל חיתום אינה נוהגת לפרט לגבי החזקותיה ו/או פעולותיה בחשבון הנוסטרו של החברה".