הכוהן הגדול

אסי כהן חוזר לחיקה החמים של משבצת השידור החזקה ביותר בטלוויזיה

"הפרלמנט", ב' 21:45, ערוץ 2

בסוף העונה השמינית שלה, עזב אסי כהן את "ארץ נהדרת". כל מיני שמועות ליוו אז את לכתו: חלק טענו שהוא אינו מסכים לקו הפוליטי שמזוהה עם התוכנית, אחרים אמרו שנמאס לו להצחיק ובטח נפגוש אותו בקרוב מעל במת התיאטרון, אבל מקץ שנה בלבד שבה שרדה "ארץ נהדרת" (בקושי, אבל שרדה - ולפחות מבחינת הרייטינג, אפילו התחזקה), חוזר אסי כהן לחיקה החמים של משבצת השידור החזקה ביותר בטלוויזיה, הפריים-טיים של "קשת".

נכון שלא יהיה זה הוגן "להפיל" תוכנית שלמה על כתפיו של כהן (שאולי - או שאול - דמות שנולדה ב"ארץ נהדרת"), רחבות ככל שתהיינה, במיוחד כשלצידו חברו (שפרש גם הוא בתום העונה השמינית מ"ארץ נהדרת") - מאור כהן (קרקו), ולצידם שלושה טאלנטים של התוכנית ההיא: מריאנו אידלמן (הקטור, ממוצא ארגנטינאי, רופא ומנהל מחלקה), יובל סמו (אבי) וערן זרחוביץ' (אמציה), אבל עדיין, למרות אוסף הטאלנטים, אפשר לקבוע בפירוש שזה אסי כהן וכל השאר: הוא שאולי, הדמות הדומיננטית בין חברי הפרלמנט השכונתי, והוא הסטאר הגדול של התוכנית, לפחות עד שמתגלה ההפתעה לקראת סוף פרק הבכורה.

דיוק בדמות

מיד נחזור להפתעה, אבל קודם כל על תוכני התוכנית. נדמה שבניגוד ליצירות אחרות של אסף הראל, ערן זרחוביץ', אסי כהן וחבריהם, הפעם אף אחד לא ניסה לכוון גבוה מדי. אפשר שיש כאן כמה אמירות שנונות על הישראליות העכשווית, אבל גם במידה שהן מופיעות, הן אינן נוקבות במיוחד. אז האם זה נמוך? בהחלט! האם זה בסיסי - כלומר הומור שנשען, בין היתר על מבטאים ובדיחות של "פיפי-קקי"? ועוד איך, ועכשיו לשאלה החשובה מכולן: האם זה מצחיק? ובכן קוראים נכבדים, גם אם אחרי הצפייה הערב אגרע לעד מבחינתכם מקהלם של בני התרבות: זה הצחיק אותי עד דמעות.

ואז, כשחשבתי שהשיא כבר מאחורי, הגיעה ההפתעה האמיתית של התוכנית: ליאת הר-לב, שהופעת הבכורה שלה בפרק החלטורה של "ארץ נהדרת" בעת המחאה החברתית בקיץ שעבר, לא השאירה טעם של עוד, מופיעה כאן בדמות אירינה, חברתו "הרוסייה" של שאולי-כהן.

דיוק כזה בדמות לא נראה על המסך מאז המציאה אורנה בנאי את "לימור" בדמותה של הפרחה המזרחית מהדרום. הר-לב, בהופעה מינימליסטית לכאורה, אך חדה כתער, מיטיבה לתאר את דמותה של "הפרחה הרוסייה" שמאחורי עיניים כחולות, ונכונות אפילו לסבול ערס דוחה כשאולי בשם המוביליות החברתית, מפנימה את כל גינוני הפרחה ומשדרת אותם החוצה במבטא רוסי קל. זה גם הרגע היחיד כמדומני, שבו הקומדיה הופכת לסאטירה: כמה זוגות כמו שאולי ואירינה כבר פגשתם בחייכם?