נתן אלאלוף: "המכרז להפרטת נמל אילת יצליח"

כך אומר ל"גלובס" נתן אלאלוף, סגן נשיא קבוצת הספנות אלאלוף ■ "נמל משגשג באילת יכול לתרום לפיתוח התעשייה והתעסוקה בדרום הארץ"

"המדינה עשתה נכון כשלא ביטלה את המכרז להפרטת נמל אילת", כך אומר היום (ב') ל"גלובס" נתן אלאלוף, סגן נשיא קבוצת הספנות הוותיקה אלאלוף. לדבריו, "המכרז הזה יצליח, בסך הכול צריך לעשות בו כמה שינויים".

אתמול הודיע האוצר כי החליט לדחות ל-15 באוגוסט את מועד ההתמחרות בין המתמודדים על רכישת חברת נמל אילת, זאת לאחר שהתברר כי רק קבוצה אחת - כיל - הגישה ערבויות בסך 15 מיליון שקל, המהוות תנאי מוקדם להתמודדות בהתמחרות. שלוש הקבוצות האחרות שהגיעו לגמר, מסרבות לקבל את החלטת ועדת המכרזים לקבוע מחיר של 100 מיליון שקל כמחיר ההתחלתי בהתמודדות.

אלאלוף, דור שלישי לאחת מקבוצות הספנות הגדולות בישראל, סבור שהפרטת הנמל תתרום רבות לכלכלה הישראלית, כמו גם לאינטרסים האסטרטגיים של המדינה. הקבוצה פעילה בנמל אילת כסוכנת של חברה יפנית המייבאת לישראל דרך הנמל 45% מסך כלי הרכב הנמכרים בארץ.

"הנמל מקצר ביומיים את זמן אספקת הסחורות בסחר עם הודו, סין ומדינות המזרח הרחוק - ששם העתיד של הייצוא הישראלי, ומאפריקה מקצר הנמל אפילו בשבועיים את זמן האספקה. נמל משגשג באילת יכול לתרום לפיתוח התעשייה והתעסוקה בדרום הארץ, ובמיוחד אם יחובר לרכבת".

- אבל למה להפריט, מה רע בניהול הנוכחי?

"ברגע שחברה פרטית תיכנס יהיה לה אינטרס לפתח את הנמל ולקחת אותו קדימה. יושקעו יותר משאבים בפיתוח ואולי גם חברות ניהול בינלאומיות ייכנסו ויתרמו מהידע המקצועי שלהן".

חיוני מבחינה אסטרטגית

לא מזמן מצא אלאלוף טקסט שכתב סבו, שנקרא אף הוא נתן אלאלוף, שקרא לבן גוריון כבר ב-1949 לפתח את נמל אילת. "עקב סגירת התעלה נאלצנו להביא את סחורותינו מהודו, אוסטרליה וכו', דרך גיברלטר ושילמנו דמי הובלה גבוהים", כתב נתן-הסב, "למדינת ישראל יש כיום אפשרות מוצא לים סוף על ידי בניית נמל סמוך לחוף אילת. חשיבות גדולה לנמל זה לא רק מבחינה כלכלית אלא מבחינה אסטרטגית. נמל אילת יש בו כדי מחסה נגד ההפתעות שמצרים יכולה להכין לנו בעתיד".

- המציאות של 1949 חוזרת להיות אקטואלית?

"אני מקווה מאוד שלא, אבל מה שקורה היום מסביבנו עם האביב הערבי מחייב אותנו להיות מוכנים לכל התפתחות. משום כך נמל אילת חיוני לישראל לא רק ברמה הכלכלית, אלא גם ברמה האסטרטגית".