דיוקנה של יפו: תערוכת "עג'מי" תיפתח בסוף השבוע בת"א

"עג'מי " - התערוכה החדשה של אריאלה שביד, שתיפתח בסוף השבוע בבית האמנים בתל-אביב, מציגה דיוקן של יפו דרך חפצים ביתיים

פתילייה שניצבת על רקע קטיפה שחורה, גלגל שנמצא ברחוב זוכה לאור הזרקורים כדוגמן בסטודיו, עלי ומכתש מנחושת מככבים בצילום אלגנטי, כמעט רנסנסי, גדל-מידות. אלו הם גיבורי "עג'מי " התערוכה החדשה של אריאלה שביד, שתיפתח ביום חמישי בבית האמנים בתל-אביב.

שביד, הידועה בעיקר בצילומי הדיוקן העצמי שלה, מציגה הפעם חפצים, אך מתייחסת אליהם כאל גיבורי סיפור. הסיפור הוא סיפורו של "רכוש נטוש", דיוקן של יפו דרך חפצים ביתיים, שנותרו בבתים נטושים או התגלגלו כגרוטאות ברחוב. אלה מצולמים בשתי סדרות: רכוש נטוש על רקע שחור דרמטי וגרוטאות על רקע אדום המזכיר בעיניה פצע אבל גם מעמד וכוח.

היא צוחקת כשאני אומרת לה שהיא סלבריטאית בסתר. האישה המרשימה שפותחת לי את דלת ביתה ביפו, ממהרת להצטנע. הקשר שלה לסופרת עמליה רוזנבלום ולאיש הטלוויזיה עידו רוזנבלום, ילדיה, כמו גם לאדם ברוך המנוח, אביהם, הוא של שייכות ואהבה, אבל חייה ואמנותה עומדים בנפרד.

שביד רואה את עצמה כפועלת חרוצה בשדה האמנות והחברה הישראלית. "אני לא עובדת בהברקות אלא בהתמדה. אני מתמידה. אני עושה דבר וזה לוקח את השנים שלו", היא מתארת. התוצאה היא ראיית עולם מפוכחת, שבאה לידי ביטוי באמצעים אמנותיים. היא יוצרת זהות בינה לבין מושאי עבודתה.

בסדרת יצירות שונה בתכלית שהציגה בתערוכתה האחרונה, "מכתבים למערכת" שביד שתלה את עצמה בצילומים תיעודיים של מיקי קרצמן כדמות זועקת של אישה פלסטינית במחסומים, של מתנחלת המפונה מגוש קטיף או של חייל, שהכיבוש השחית את נעוריו וכפה עליו תפקיד עריץ ומתעמר. קשה לזהותה במבט ראשון והיא מתגלה כשחקנית מחוננת, המזדהה עם דמותה ללא תנאי.

בסדרה הנוכחית קצת קשה יותר להתחקות אחר מניעיה האישיים. כיוון שמדובר בחפצים בלבד, המוצגים באופן כמעט סטרילי, דרוש תיווך נוסף כדי "לתהות על קנקנם", תרתי משמע.

"אי אפשר לחיות ביפו מבלי לחשוב על רכוש נטוש, בזוז, מנוצל", מסבירה שביד. "למזלי, הבית שבו אני גרה אינו רדוף רוחות של תושביו בעבר. הוא נמכר ולא ננטש. אבל יש כאן מסביב בתי משפחות שנעלמו, חפצים שמתגלגלים ברחוב, או על החוף. אנשים מספרים שאת החפץ הזה או אחר הם מצאו בבית כשנכנסו לגור, או תושבים ערבים שקרובי משפחתם השאירו להם את רכושם למשמר ולא חזרו".

בית האמנים ע"ש זריצקי, רח' אלחריזי 9, ת"א, 12.7-4.8, ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00, ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00