היכונו לעולם פנסיוני חדש: מה יקרה עם ביטוחי המנהלים?

מסע ההלוויה של ביטוחי המנהלים יוצא לדרך ■ עוד יהיה קרנבל מכירות סוף עונה בחצי השנה הקרובה, מכירות בסגנון "קנו מהר, כי עוד שנייה נגמרת הסחורה" ■ אבל אחרי זה, העולם הפנסיוני ישתנה וייווצר עולם חדש

התארכות תוחלת החיים היא ברכה גדולה, ואין על כך ויכוח. ואולם לצד השנים שנוספות לחיי חלק הארי באוכלוסייה, התארכות תוחלת החיים מציבה גם כמה אתגרים אדירים לכלכלות בעולם - ובכלל זה למשק הישראלי. חלק מהאתגרים הללו אמורים להיפתר על ידי שוק החיסכון הפנסיוני, שאחד הרכיבים המרכזיים בו במשך השנים הוא שוק ביטוחי המנהלים.

כעת בא האוצר, שמפקח על השוק הפנסיוני, ומעלה את החשש מפוטנציאל להפסדי עתק של חברות הביטוח בפוליסות ביטוחי המנהלים שהחברות מוכרות במשך השנים (בכמויות אדירות), ועוצר בחריקת בלמים את המאפיין הייחודי לשוק הביטוח המקומי: הבטחת גידור אישי למבוטח להתארכות תוחלת החיים כבר מגיל צעיר.

בכך, מסע ההלוויה של ביטוחי המנהלים יוצא לדרך. עוד יהיה קרנבל מכירות סוף עונה בחצי השנה הקרובה, מכירות בסגנון "קנו מהר, כי עוד שנייה נגמרת הסחורה". אבל אחרי זה, העולם הפנסיוני ישתנה וייווצר עולם חדש. אל תזלזלו, מדובר בטלטלה אסטרטגית בעולם הפנסיוני, כזו שתשפיע על חברות הביטוח ושוויין, על הציבור הרחב שחוסך לפנסיה (לפחות כל השכירים...) ואולי גם על כמה עסקאות גדולות ומעניינות שעומדות בימים אלה על סף סיכום.

מבחינת החוסכים בפוליסות ביטוחי המנהלים שכבר רכשו את החיסכון עם המקדם, אין הרבה שינוי. מה שהובטח לכם עדיין מובטח לכם. השינוי יחול רק על המבוטחים החדשים בפוליסות חדשות, החל ב-2013. בהיבט העלות של החיסכון, נראה שבטווח הקרוב הנחה לא בהכרח תהיה. מדוע? בינואר הקרוב יוצאת לדרך רפורמת דמי הניהול החדשים בגמל ובביטוחי המנהלים שתושלם ב-2014.סביר שהוצאת הבטחת המקדם מהמשוואה פשוט תיבלע בקיזוז דמי הניהול על ידי החברות.

בטווח הארוך יותר מוקדם לדעת, אם כי נראה שהפיכת ביטוחי המנהלים למוצר גמל "רגיל" עשויה ליצור מוצר רזה יותר, ואולי גם כזה שיהיה בתחרות, כך שמחירו יירד. מנגד, הוצאת הבטחת המקדמים לנספח לחיסכון בגיל מבוגר יותר, תיצור שוק חדש שגם אם יהיה תחרותי, יבוא בנוסף לעלות החיסכון ולא לצדה או כחלק ממנה - כלומר, סביר שהוזלה לא תהיה.

על כל פנים, המהלך הורג את ביטוחי המנהלים, אחרי שקופות התגמולים יצאו לפני שנים מהמשחק על החוסך החדש לפנסיה, ונותרו רק קרנות הפנסיה החדשות. בכך, הצרכן מאבד את הכלי היחידי שפתוח בפניו לגידור סיכוני תוחלת חיים בחיסכון לפנסיה. לא מדובר בדבר של מה בכך, משום שהחל ב-2013, כל סיכון תוחלת החיים בחיסכון הפנסיוני ייפול על כתפי החוסך, שיוכל להתחיל לגדר אותו רק בשלב מאוחר יותר בחייו.

בכך מושלם המעבר מאג"ח מיועדות ופנסיה מבוססת זכויות שהייתה בעבר (בפנסיה התקציבית ובקרנות הפנסיה הוותיקות) לפנסיה צוברת - כזו שדבר לא מובטח בה לחוסך (במיוחד בנוגע להתארכות תוחלת החיים), פרט לכך שאם הייתה טעות בהנחות אי שם בעבר, הוא יהיה זה שישלם על כך.

הפחד הגדול ביותר של כל רגולטור הוא לראות חברה בפיקוחו נכנסת לבעיה המאיימת על יציבותה, ועל אחת כמה וכמה השוק כולו. החשש שמציף עתה האוצר מעלה שאלה: איפה היה האגף בנושא כה חשוב, כשחברות הביטוח אספו מיליארדי שקלים של התחייבויות למימוש הבטחות, אי שם בעתיד?

באוצר בחנו זאת במשך זמן רב - גם קודמיו של שריג - לא עשו דבר בנושא, ונתנו להתחייבויות של חברות הביטוח לתפוח ולתפוח. את היכולת לממש את ההבטחות שנתנו נדע אם ניתן לממש רק בעתיד, כשבינתיים הם מכרו זאת במחירים גבוהים, מתוך אמונה שההבטחה לא מסכנת אותן (או שמדובר במוצר יקר מדי, שלא נותן דבר ללקוח, או שבמדובר בסכנה יציבותית - או אז סיכוי טוב שלא תמומש).

נציין אף שבתחילת כהונתו, שריג התייחס לנושא והרגיע אז: "המקדמים המובטחים הניתנים כיום הם לא בוננזה. יש בהם ערך, אבל אני לא יודע מהו הערך בהבטחת מקדמי תוחלת החיים. מקדם מובטח הוא כמו 'מבצע' של קנה שני חלב וקבל כיכר לחם ב-50 שקל". אין ספק שהמפקח שינה את דעתו, ובמהלך חשוב החל להתעמת עם אחד הסיכונים הגדולים ביותר שרובצים על חוסן שוק הביטוח בישראל לאורך זמן.

מדובר במהפכה, לא פחות. המהלך של האוצר הורג את מוצר הדגל שלהן - בצעד שאולי אפילו התבקש (ושהיה צריך לקרות ביוזמתן כבר בעבר). הגם שהוא נותן להן תקופת היערכות עם סיסמה קליטה ואפקטיבית למכירה (אם תרצו, 'הבטחת המקדם כה רעה בעבורנו ומסכנת את עתידנו, שזה חייב להיות כל כך טוב בשביל המבוטח'), הוא בעצם שולח את כל החוסכים למוצר הפנסיה הרזה פחות, לפי שעה ובטרם הכרה בהפסדים כתוצאה משינוי בתוחלות החיים הצפויות.

ואולם ה-סיפור מבחינת חברות הביטוח הוא האם הן האביסו את עצמן בהפסדי עתק בעתיד בשם הובלת התחרות כיום וללא הבחנה (מי יותר - מגדל ואחריה כלל ביטוח והפניקס, ומי פחות - מנורה ואחריה הראל)? לוחות התמותה החדשים שמשחרר האוצר יותר ממרמזים שהסבירות לתשובה חיובית על השאלה הזו רחוקה מלהיות בטלה בשישים. בינתיים החברות יכירו כבר השנה בהפסדים גדולים (ראו ידיעה בעניין בעמוד 4), ובעתיד נגלה שהרווחיות שציפו לה במוצר הדגל שלהן בכלל לא קיימת.

עם זאת, האוצר מספק לחברות הביטוח את אמצעי שימור התיק הראשון במעלה לפוליסות שמכרו וימכרו עד 2013 - הרי מי ימכור פוליסה עם מקדם מובטח, כשכבר אין כאלה בשוק לצעירים?

ימים יגידו אם התיק שיישמר יהיה רווחי לחברות, או אולי הן ישמרו רק הפסדים. בכל מקרה, ריתוק הון נוסף יצריך אותן אולי גם לגייס הון מבחוץ...

כך או כך, קבוצות הביטוח הגדולות הן אלו שגם שולטות בשוק הפנסיה, כך שהכספים שיוסטו בעתיד מביטוחי המנהלים לפנסיה יגיעו לכיס אחר שבבעלותן, בדומה למה שקרה עם ההפקדות לגמל.

אפרופו חברות הביטוח, לוחות התמותה החדשים ו"חיסול" היתרון השיווקי האדיר (והגורם שמייקר את ביטוחי המנהלים), פוגעים גם בסוכני הביטוח, ששוב רואים איך צעדים שיוזם משרד האוצר גורמים לכך שפוטנציאל העמלות שלהן נחתך.

זמן רב שעננת סיכוני תוחלת החיים המתארכת (לצד ההטבות שהיא מציגה, כגון ירידה במספר הנפטרים מוקדם) מרחפת מעל חברות הביטוח. זמן רב, ונראה שבשוק לא הפנימו עד כמה החשיפה של ענף הביטוח המקומי לסיכון התארכות תוחלות החיים עלולה להתברר בעתיד כגבוהה, באופן ניכר מהחשיפה הנהוגה בעולם. הבוקר (ד') המשקיעים הגיבו מיד במכירות במניות הביטוח (ראו ידיעה בעמוד 4).

עם הזמן, המשקיעים יצטרכו להכריע האם השווי המייצג וארוך הטווח של חברות הביטוח השתנה, והאם יש צורך להתייחס אחרת לכל אחת מחברות הביטוח הגדולות (שהן אלו שמחזיקות ברוב המכריע של שוק החיסכון הפנסיוני עם המקדמים המובטחים) - כל אחת על פי מאפייני החשיפה שלה למקדמים מובטחים, והאם התסריט הפסימי יתממש, או שמא החשש יתברר כמוגזם מדי והשלייקעס שהן שמרו לעצמן יספיקו גם בעתיד.

באוצר הבהירו, שבבחינת מפת הסיכויים, הסיכוי להתממשות התסריט השלילי גבוה מכדי להתעלם ממנו.

בימים אלה מתקיימים שני מהלכים לרכישת תיקי ביטוח חיים. האחד, התהליך הגדול והמרכזי הרבה יותר, מתנהל בין שלמה אליהו לג'נרלי האיטלקית, בדבר השליטה בקבוצת הביטוח מגדל - החברה בעלת תיק ביטוחי החיים הגדול בשוק, ובעלת החשיפה הגדולה ביותר למקדמי תוחלת חיים מובטחים (ופוטנציאל ההפסד הגדול ביותר, ראו ידיעה בעמוד 4). המהלך השני נוגע לרכישת תיק ביטוח החיים של אותו אליהו על ידי קבוצת הראל שבשליטת יאיר המבורגר.

כעת, הצעד של האוצר משפיע על שווי הנכסים הנמכרים, ואיש עדיין לא יודע בכמה, אלא רק שיכולה להיות לכך השפעה אדירה. האם הראל תפסיק את המגעים עם אליהו, שבסה"כ מציג תיק פגיע פחות להתממשות הבטחת תוחלת החיים (ושלא צפוי להניב הפסדים משמעותיים), או שמא יתברר שהקונצנזוס עד כה, שלפיו אליהו רכש את מגדל במחיר "סוף עונה" יתברר כנמהר מדי, כשהחשיפה הגדולה של מגדל למקדמים המובטחים תפגום משוויה - וזה כבר עשוי להיות משמעותי בהרבה.

כלל ביטוח והפניקס על המדף, מבלי שלבעלי המניות בהן יש מה לומר בדבר, הודות להמלצות ועדת הריכוזיות. דנקנר - יו"ר קבוצת אי.די.בי שמחזיקה בכלל ביטוח, ושכבר היה על סף מכירת כלל ביטוח לפרמירה, ותשובה - בעל השליטה בקבוצת דלק ששולטת בהפניקס, רואים כיצד האוצר מניח עוד משקולת שעלולה להבריח קונים פוטנציאליים של חברות ביטוח, או ש"רק" עלולה לחתוך עוד במחיר...

שאלות ותשובות

- מהו "מקדם קצבה"?

מקדם קצבה הוא מספר, שבעזרתו "מתרגמים" סכומים שנצברו בחיסכון פנסיוני לקצבה חודשית לשארית החיים. לדוגמה: מבוטח שצבר בחיסכון הפנסיוני שלו מיליון שקל והובטח לו מקדם קצבה של 200, יקבל בשארית חייו קצבה חודשית של 5,000 שקל, לפי החישוב: 5,000 - 200 / 1,000,000.

- מהו מקדם מובטח?

מקדם מובטח הוא מקדם קצבה שנקבע כבר ביום ההצטרפות לפוליסה, ומבוסס על לוחות תמותה הנכונים במועד זה. מקדם מובטח אינו ניתן לשינוי כשמשתנים לוחות תמותה ותוחלת חיים. ככלל, פוליסות ביטוח עם מקדם מובטח ייחודיות לישראל.

- מהו מקדם קצבה שאינו מובטח?

מקדם קצבה שחברה יכולה לשנות בהתאם לעדכון לוחות תמותה ותוחלת חיים. במקרה זה, מבוטח לא יודע בעת רכישת פוליסה מה יהיה מקדם הקצבה כשיתחיל לקבל קצבה.

- מה ההבדל בין המקדמים שמציעות כיום חברות ביטוח וקרנות פנסיה?

בקרנות פנסיה קיימים מקדמי קצבה שאינם מובטחים, בה בעת שבפוליסות ביטוח המשווקות כיום קיימים מקדמים מובטחים, שכאמור מגלמים הבטחת תוחלת חיים.

- האם כל מסלולי הקצבה הכלולים בפוליסות ביטוח מובטחים?

בתוכניות ביטוח המשווקות כיום, הבטחת מקדם קיימת לרוב רק במסלול קצבה מסוים. בשאר מסלולי הקצבה הקיימים באותה פוליסה אין מקדם מובטח.

- האם מקדמי המרה זהים בכל קרנות הפנסיה החדשות וחברות הביטוח?

המקדמים אינם אחידים. תיתכן שונות בין המקדמים המוצעים על ידי חברות שונות.

- מה עומד להשתנות?

החל ב-1 בינואר 2013 יוגבלו חברות בשיווק פוליסות הכוללות מקדם מובטח: מכירת פוליסות עם מקדם מובטח תתאפשר רק למי שמלאו לו לפחות 55 שנה במועד המכירה.

- האם המקדמים המובטחים שיימכרו לבני 55 ומעלה יהיו זהים לאלו הקיימים כיום?

המקדמים המובטחים בתוכניות החדשות יהיו שונים מהקיימים מכמה בחינות: (א) המקדמים המובטחים ייקבעו בהתאם לטבלאות תמותה מעודכנות (ב) המקדמים המובטחים יימכרו ככיסוי עצמאי, שעלותו שקופה וגלויה למבוטח (ג) המקדמים המובטחים יאפשרו למבוטח, בתחילת קבלת קצבה, לבחור מסלול קצבה.

- האם ההוראה החדשה תחול גם על פוליסות שכבר נרכשו?

לא, ההוראה החדשה חלה רק לגבי פוליסות שיימכרו החל ב-2013. כל הפוליסות הכוללות מקדם מובטח שכבר קיימות לא יושפעו מההוראה.

- מה גרם למפקח להתערב בנושא דווקא כעת?

מחקר חדש שערך אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון בחן את יכולת חברות ביטוח להתמודד עם הסיכון הגלום במקדמי קצבה מובטחים, במיוחד לאור התארכות תוחלת החיים בישראל מעבר לצפוי. מתוצאות המחקר מסתמן כי המשך שיווק תוכניות ביטוח חיים עם מקדם קצבה מובטח עלול לפגוע ביכולת החברות לעמוד, בטווח הארוך, בהתחייבותן לשלם קצבאות.

- יש לי פוליסה הכוללת מקדם מובטח. האם קיים סיכון כי חברת הביטוח לא תוכל לשלם לי קצבה כשאגיע לגיל פרישה?

כיום, אין סכנה כי חברות ביטוח לא יעמדו בהתחייבותן לשלם קצבאות מובטחות. כדי לשמור על יכולת זו גם בעתיד, קובע המפקח את ההוראה החדשה לעניין מקדם מובטח.

- לאחר השינוי, מה ייחד תוכניות ביטוח מקרנות פנסיה?

חברות ביטוח עדיין יוכלו להציע מקדמים מובטחים לחוסכים מגיל 55 ואילך. מקדמים אלו יכללו הגנה מגיל 55 ועד גיל פרישה, וגם לאחר התחלת קבלת קצבה. מקדמי קצבה הנמכרים על ידי קרנות פנסיה, לעומת זאת, יכולים להשתנות בכל עת גם לאחר התחלת קבלת קצבה, בהתאם לשינויים בתוחלת החיים. בנוסף, קיימים הבדלים נוספים אפשריים בין שני המוצרים. להבנת ההבדלים ולהתאמת המוצר בצורה מיטבית למבוטח רצוי לפנות לקבלת יעוץ מקצועי.

- האם פוליסות עם מקדם מובטח עדיפות על הפוליסות החדשות?

מעבר להבטחת מקדם קצבה, בפוליסת ביטוח חיים מכלול תנאים שיש בהם כדי להשפיע על חיסכון פנסיוני. לכן, כדי לבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני המיטבי, רצוי לפנות לקבלת יעוץ מקצועי. בנוסף, יש לזכור כי מקדם מובטח בפוליסה משקף את הסיכון שאליו חשוף המבטח, כך שייתכן שהמקדמים שיונהגו בעתיד יהיו טובים מהמקדמים המובטחים המוצעים כיום.

- האם כדאי למהר ולקנות פוליסה עם מקדם מובטח?

אין ספק שזה מה שחברות הביטוח ינסו לגרום לך למהר ולעשות, ולכאורה הצעד שבו נוקט האוצר אכן מעיד שיש ערך רב בהבטחה שחברות הביטוח מוכרת (אחרת לא הייתה בעיה בהמשך מכירתה ללא שינוי). ואולם גם כיום ישנם לקוחות רבים שבוחרים, ובצדק, בהצטרפות לקרן פנסיה או לחיסכון אחר שאינו כולל מקדם קצבה מובטח. זאת, משום שחיסכון זה זול יותר.

התפיסה הרווחת גורסת כי לרוב עדיף שרובד החיסכון הבסיסי יופנה לפנסיה, ורק מעליו להרחיב את החיסכון לאפיקים אחרים. בכל מקרה, קודם להצטרפות למי מאפיקי החיסכון הפנסיוני, עליך לבחון את המחיר והתנאים שמוצעים לך - בין אם במקום העבודה, ישירות דרך כמה יצרנים או לבחון חלופות באמצעות כמה סוכני ביטוח ויועצים בבנקים. בחן כמה חלופות, וזכור שלצד היתרון שבהבטחה, להבטחת המקדם חיסרון בדמות המחיר הנלווה להן.