עופר עיני בישל משבר מדומה בתעש

נקווה שבין מאבקו בועד הרכבת והבעיות בכלל ביטוח, יימצא הסולם שיורידו מהעץ

המשבר הנוכחי בתעש, שעצר את החתימה על הסכם ההפרטה שעליו עבדו כמעט שנתיים - הוא משבר מדומה. משבר אישי-פוליטי, שבא להחזיר את קרנו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני בעיני ראשי הוועדים לקראת כינוס ועידת ההסתדרות - הפגנת הכוח הגדולה של עיני, מחר (ה').

הוועידה, המוסד העליון של ההסתדרות, מתכנסת לאחר כל בחירות, ובוחרת את החברים בבית הנבחרים של ההסתדרות. עיני, שרק לפני פחות מחודשיים נחשב למנצח הגדול, מגיע מחר במצב של חולשה מכמה כיוונים. הוא הדיח את גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת, ושלח אותה לזרועות המתחרה הגדול ארגון "כוח לעובדים". זהו צעד קיצוני ובעייתי עבור ראשי ועדים.

גם אם עיני הפגין מנהיגות ואחריות ציבורית, בהנחה שאדרעי אכן מזיקה לעובדי הרכבת ולחברת הרכבת, הרי עבור ראשי הוועדים המשתתפים מחר בוועידה ובוחרים את הנציגים - מדובר במעשה שלא ייעשה, מעשה שמרעיד את כיסאם, שמחליש אותם והופך אותם לתלויים בחסדיו. זאת, אחרי שהתרגלו כל השנים לעצמאות ולתלות מוחלטת של עיני בהם, בהיותם המסה הקריטית שמביאה לו תשתית כספית נכבדה ותשתית אנושית בבחירות.

לכך מצטרף המאבק להקים ארגון עובדים יציג בכלל ביטוח, כשעיני מתמודד עם התנגדות ראשי החברה, ועדיין לא מצליח להשיג חתימות של לפחות שליש מהעובדים.

כך גם הבעייתיות בתכנית התמ"ת להקים ועדה שתגבש עם המעסיקים שינויים בחישוב הכספי של שעות העסקה ושעות נוספות. הוועדה מאיימת על הוועדים, ששונאים שינויים, בוודאי לא במה שמהווה היום מקור איתן להעלות את שכר ראשי הוועדים ועובדים בעלי כוח. בכמה ארגונים ומשרדי ממשלה נהנה ראש ועד מלמעלה מ-120 שעות נוספות קבועות בחודש.

הפרטה בהסכמת הוועד

כך הגענו לשבוע הזה ולהסכם להפרטת תעש. החברה הזו מתקשה, בעצם פושטת רגל, מאז 1991, עת הפכה מיחידת סמך במשרד הביטחון לחברה בע"מ. גם בשנים של רווח תפעולי ממשיכה החברה לצלול, וההפסדים נצברו כבר למיליארדים.

מזה כמה שנים מממנת המדינה, בכל פעם באיזה תרגיל-תירוץ אחר, את משכורות העובדים ודמי הגמלאות. מעל לעשור ששרי האוצר והביטחון מנסים לבצע טיפול שורש בחברה, בין באמצעות פיצול וחלוקת החטיבות בין התעשיות הביטחוניות האחרות, בין במכירה, או בהנפקת מניות. אבל בפועל הכל כשל.

לפני כשנתיים לקחה על עצמה הנהלת החברה, יו"ר הדירקטוריון עו"ד ניצה פוזנר, שעושה את רוב זמנה בענייני החברה, והמנכ"ל אבי פלדר להוביל הסכמה להפרטה, במטרה להציל את החברה מחיסול סופי.

יחד עם נציגי ההסתדרות התגבש הסדר הפרטה שרוב תנאיו עומדים בדרישות העובדים. בכלל זה, מימון פרישה של 950 עובדים, שמזה שנים נחשבים מחוסרי תעסוקה, העמדת רשת ביטחון לפרישה מוקדמת של עוד 1,080 עובדים, תוספות שכר לכל העובדים, התחייבות לקידומי שכר, הבנות עם משרד הביטחון להבטחת רכש מוצרים מהקווים החיוניים או לחילופין מימון החזקתם.

ואז, לפני שבוע, כאשר הכל עומד בפני חתימה חגיגית - פרץ משבר מתירוץ, בהחלט הזוי: העובדים בחסות ההסתדרות, או שמא בהשפעת ראשי ההסתדרות, מתנגדים להתאמת המבנה הארגוני של החברה למצבת כוח האדם החדשה.

זה אומר שהעובדה ש-950 עובדים, שליש מכוח האדם, פורש, אינה אמורה להביא להתארגנות אחרת של חטיבות ומטות, בהתאם לתכנית העסקית, הטכנולוגיות וסל המוצרים שעליו תתבסס החברה שתכנס סוף סוף להליכי הבראה. העובדים דרשו שמה שהיה הוא שיהיה. ראשי האוצר והביטחון הודיעו כי לא יזרימו עוד כספי ציבור לתשלום שכר וגמלאות.

כרגע הכל בהמתנה. ההערכה היא שאחרי התכנסות ועידת ההסתדרות היום (ה'), בתקווה שעיני יחזיר לעצמו את העוצמה - יימצא הסולם שיוריד את המשבר מהעץ.