הזוכה הגדול בדירוג קרנות הנאמנות: אלטשולר שחם

קרנות אי.בי.אי כבר לא בין המובילות, ובתחתית הדירוג נמצאים דש, הראל-פיא ואקסלנס ■ השינויים בדירוג מיוחסים בעיקר לביצועים בפועל של מנהלי הקרנות ■ האסטרטגיה המנצחת: התמקדות במספר מצומצם של קרנות

לפי נתוני הגיוסים של המחצית הראשונה של השנה, נראה כי ציבור המשקיעים בענף קרנות הנאמנות מוכן להגדיל מעט את רמת הסיכון. הוא עובר מקרנות כספיות לקרנות אג"ח מדינה לטווח קצר, ולקרנות אג"ח בנקים ואג"ח קונצרניות בדירוג A ומעלה - הנתפסות כדרגה אחת מעל רמת ההשקעה הכי סולידית.

כאשר העיתונים מלאים בפרסומות של כל חברות הקרנות הגדולות, ובעת שבבנקים ממליצים היועצים על קרנות, בעיקר, אם לא רק, לפי ביצועים קצרי טווח שנרשמו בעבר, קשה למשקיעים להחליט באיזו קרן לשים את כספם, וקשה להם עוד יותר להתמיד בהחלטתם.

בדירוג הנוכחי של "גלובס"-מעלות לקרנות הנאמנות, אלטשולר-שחם נותר לבדו בפסגה. ילין-לפידות המשיך לבלוט, אם כי בדירוגים נמוכים מהקודמים. לעומתם, אי.בי.אי, שבלט בדירוג מחודש פברואר, הידרדר וקיבל בחלק מהמקרים את הציונים הנמוכים ביותר.

דירוג "גלובס"-מעלות לקרנות הנאמנות, המתפרסם זה 6 שנים, מהווה כלי עזר לבחירת מנהל קרנות. הדירוג בוחן לא רק את הביצועים של מנהלי הקרנות השונים בענף, כלומר את התשואות, אלא גם פרמטרים איכותיים נוספים הקשורים במנהל הקרן ועל פני תקופות ארוכות (ראו מסגרת).

הפעם השינויים שנרשמו בדירוגים נבעו בעיקר מביצועים בפועל. כלומר, מנהלים שדירוגם ירד, פשוט השיגו תשואות חלשות ביחס לאחרים. הדירוג אמנם כולל כאמור גם פרמטרים איכותיים, אולם באלו לא נרשמו בתקופה האחרונה שינויים מרחיקי לכת שהיו יכולים להוביל לירידה בדירוג. במילים אחרות, אותם מנהלים שדירוגם נפגע, פשוט לא "פגעו" בהערכותיהם הנוגעות לכיוון השוק.

נחזור לתוצאות הדירוג: ממוצע הדירוגים של אלטשולר שחם היה הגבוה בין כל המנהלים שנבחנו. מעניין לציין כי קיימת קורלציה בין המובילות של אלטשולר שחם בדירוגים, לעובדה כי הוא המגייס הגדול ביותר בענף הקרנות מתחילת השנה - 2.6 מיליארד שקל, רובם לקרנות מסורתיות. לגיוסים אלה אחראיים יועצי ההשקעות בבנקים.

מערכות הדירוג הבנקאיות מסתמכות בעיקר על ביצועים קצרי טווח (עד שנה), וכיוון שכמעט כל קרנות בית ההשקעות רשמו תשואות חיוביות בשנה החולפת, מובן מדוע נרשמו גיוסים שכאלה. לפי דירוג "גלובס"-מעלות גם הביצועים ארוכי הטווח של אלטשולר (הדירוג לוקח בחשבון תקופות של עד 5 שנים), הם טובים מאוד.

כך, בית ההשקעות, שבבעלות ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, דורג בדירוג הנוכחי ב-8 קטגוריות מתוך ה-9, ומהן ב-6 הוא זכה לדירוג הגבוה ביותר - 5 כוכבים. בקטגוריה אחת, שבה בית ההשקעות אינו שחקן משמעותי והיא הקרנות הכספיות, זכה אלטשולר שחם לכוכב אחד.

עובדה נוספת שסייעה לאלטשולר שחם להשיג את הדירוגים הגבוהים, היא מיעוט הקרנות שהוא מנהל. לבית ההשקעות יש רק מספר קרנות בודדות בכל קטגוריה, לעומת מנהלים אחרים שלהם יש למשל מעל 10 קרנות, כך שאם חלק מהן רשמו ביצועים פושרים, נפגע ממוצע הקטגוריה כולה. במקרה של אלטשולר שחם כל הקרנות רשמו ביצועים טובים, ולא היו כאלה שפגעו בממוצע.

מקבץ איכותי של ילין לפידות

מנגד, חברת הקרנות של בית ההשקעות אי.בי.אי, שבניהול עודד גל, אשר באופן עקבי מדורגת בדירוגי "גלובס"-מעלות בדירוגים טובים עד טובים מאוד, אמנם הציגה השנה דירוגים טובים, אך נמוכים בהשוואה לאלו שבהם זכתה בתחילת השנה.

קרנות אי.בי.אי מדורגות ב-7 קטגוריות, אולם רק באחת מהן זכו ל-5 כוכבים, ודווקא בתחום שאי.בי.אי אינו מתהדר בו - הקרנות הכספיות. בשאר האפיקים זכו קרנות אי.בי.אי בכל טווח הדירוגים - 1-4 כוכבים, ואת הדירוג הנמוך ביותר קטף אי.בי.אי בקטגוריית אג"ח כללי, שבה ניתן למצוא את הקרנות המוכרות והוותיקות של הבית, כמו אי.בי.אי גיא ואי.בי.אי נגה.

דירוג "גלובס"-מעלות נותן משקל יתר לביצועים ב-24 חודשים, והדירוגים של אי.בי.אי מבוססים כולם על תקופת זמן זו. אי.בי.אי הוא גוף יציב ובעל מנהלים ותיקים, שאינו נוהג לשנות מדיניות לקרנות ולמחוק בכך את ההיסטוריה שלהן. בית ההשקעות, שבניהול עדו קוק ורון ויסברג, זוכה בהסתכלות ארוכה להיות תמיד במקומות גבוהים בדירוגים.

גם קרנות ילין לפידות נמצאות בתקופה טובה יחסית למתחרותיהן, והן גייסו מתחילת השנה למעלה מ-600 מיליון שקל - כולם לקרנות מסורתיות. קרנות החברה, אשר מנוהלות על ידי אורי קרן ואסף אלדר, נהנו מתשואות חיוביות בשנה החולפת, וגם הן זוכות כמעט באופן קבוע לדירוגים גבוהים בדירוגי "גלובס"-מעלות. בדירוג הקודם זכו הקרנות ל-4-5 כוכבים בכל הקטגוריות; הפעם בחלק מהקטגוריות הן זכו גם ל-3 כוכבים, אך לא מתחת לזה.

את בית ההשקעות ייסדו יאיר לפידות ודב ילין, והם אלו שמנהלים במסגרתו כיום קומץ קטן של קרנות. כך למשל, באפיק הקרנות הגמישות לילין לפידות יש רק קרן אחת, והיא מדורגת ב-5 כוכבים; שלוש הקרנות המנייתיות של בית ההשקעות זוכות גם הן כולן ל-5 כוכבים; בנוסף, באג"ח חברות לילין לפידות דירוג של 5 כוכבים בשתי הקרנות שלו.

מנורה מבטחים עולה על הפסים

בתחתית הדירוג שלנו הפעם נמצאים דש, הראל-פיא ואקסלנס, שזכו לממוצע הדירוגים הנמוך ביותר. אף אחד מגופים אלה, הנמנים עם חברות הקרנות הגדולות בענף, לא זכה בשום קטגוריה ל-5 כוכבים. יתרה מכך, הראל-פיא ואקסלנס מנהלים בכמה קטגוריות מעל 10 קרנות, אך הדבר לא סייע להם להשיג דירוגים גבוהים יותר.

הראל-פיא, שבניהול סמי בבקוב, זכו ב-3 קטגוריות לציון הנמוך ביותר - אג"ח כללי, אג"ח כללי וקרנות גמישות. בקטגוריות אלו הראל-פיא זכה לדירוגים של 3 כוכבים רק לפני חצי שנה, וכאמור, ההיחלשות נובעת ברובה מביצועים בפועל.

קרנות דש, שבניהול עידו בירמן, זכו לדירוגים ממוצעים (בעיקר 3 כוכבים) בדירוג האחרון, אולם בנוכחי שתי הקטגוריות המגייסות ביותר בתקופה האחרונה - אג"ח מדינה ואג"ח שקליות, הידרדרו לדירוג של כוכב אחד בלבד.

קרנות אקסלנס זכו להכי הרבה דירוגי כוכב אחד (בשלוש קטגוריות - שקליות, מניות בחו"ל ומניות בארץ), וגם כאן מדובר בקטגוריות שבהן מנהל בית ההשקעות מספר רב של קרנות.

קרנות אקסלנס הן לא מהגופים שמתאפיינים ביציבות גדולה של כוח אדם - רק אתמול פורסם ב"גלובס", כי המנכ"ל, מאיר מזוז, יוחלף על ידי צחי קורן. בנוסף, איבדה אקסלנס למעלה מ-700 מיליון שקל מהקרנות המסורתיות שלה. ייתכן שבכוונת קורן להחליף חלק מהצוות שמנהל את הקרנות על מנת לשפר את ביצועיהן, אולם עובדה זו עלולה לפגוע בדירוגים העתידיים שלהן.

בדירוג הקודם נמצאו קרנות כלל פיננסים בתחתית הטבלאות, אולם בנוכחי הן התאוששו מעט ולא זכו באף קטגוריה לדירוג נמוך של כוכב אחד. גם קרנות מנורה מבטחים זכו בדירוג הקודם לתוצאות נמוכות, אולם המנכ"ל החדש, זיו שמש, העלה אותן חזרה על הפסים, והן כבר זוכות לגיוסים נאים מתחילת השנה. סביר להניח כי גם הדירוגים שלהן ישתפרו בקרוב, וכבר כעת הן לא זוכות באף אחת מהקטגוריות לציון הנמוך ביותר.

דירוג קרנות
 דירוג קרנות

מתודולוגיה: כך דירגנו

S&P Maalot עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות, עד 5 שנים בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינה של 24, 36, 48 ו-60 חודשים; וכן על מספר נתונים איכותיים שאפשר לכמת, הנוגעים למנהל ההשקעות, כמו הוותק והניסיון שלו, ביצועיו בעבר, והעומס הניהולי על מנהל ההשקעות בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים; ועל פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

דירוג ניתן לקרנות אשר להן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, והן משתייכות לקבוצה שבה יש עוד 4 קרנות המקיימות את התנאים האמורים.

נציין כי S&P Maalot אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס"-מעלות, חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה על פי התמחות הקרנות. הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודלן של הקרנות משפיע - ככל שקרן גדולה יותר, ציונה משפיע יותר.

בדירוג מופיעות חברות המנהלות מעל 1.9 מיליארד שקל. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים לפי ההתפלגות הבאה:

5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.

3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.

2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.

1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שבהן יש לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).