וינשטיין יוזם בדיקה פנימית בעקבות פסק דין אולמרט

היועץ המשפטי לממשלה חשף את דבר הבדיקה באיגרת ששיגר היום לכלל הפרקליטים בפרקליטויות השונות ■ וינשטיין: "רשות האמונה על חוק וצדק נבחנת ביכולתה להקשיב לביקורת בנפש חפצה ולהיבנות ממנה"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יוזם הליך של בדיקה פנימית בפרקליטות ובמשרד המשפטים, בעקבות פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים בעניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. מתכונת הבדיקה טרם גובש, ואולם אין מדובר במהלך חריג, אלא בבדיקה שגרתית שהפרקליטות עורכת מדי פעם בפעם כדי להפיק לקחים בעקבות זיכויים בכתבי אישום שהוגשו לבתי המשפט.

באיגרת ששיגר היום (ד׳) וינשטיין לכלל הפרקליטים בפרקליטויות השונות, הוא נתן גיבוי מלא לפרקליט המדינה משה לדור, ואגב אורחא מתח ביקורת על התנהלותם של עמיתיו לשעבר לצוות ההגנה של אולמרט, שעמם נמנה לפני מינויו ליועץ המשפטי. ״כידוע״, כתב וינשטיין, ״נמניתי בעבר על פרקליטיו של ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, ועל-כן לא יהא זה ראוי כי אתייחס לפסיקה שיצאה תחת ידי בית המשפט המחוזי בירושלים בעניינו. עם זאת, אבקש להתייחס בקצרה לביקורת הנשמעת על הפרקליטות בעקבות פסק-דינו של בית המשפט המחוזי״.

לדברי היועץ, "רשות האמונה על חוק וצדק נבחנת ביכולתה להקשיב לביקורת בנפש חפצה ולהיבנות ממנה. ואולם, לא טחו עינינו מראות את הסכנה שבמתקפה אישית משולחת-רסן כנגד פרקליטים העושים את מלאכתם במקצועיות, ביושרה ובלא מורא. כזהו פרקליט המדינה משה לדור וכאלה הם הפרקליטים האחרים שעשו במלאכה בתיק זה. במתקפות אישיות שכאלה טמונה סכנה לעצמאות התביעה הכללית, עיקרון שבלעדיו אין תקומה לשלטון החוק. כך אסור שיקרה״.

וינשטיין הוסיף כי "כלי מלאכתנו הם סעיפי החוק, הנחיות הפסיקה והמצפון המקצועי. הם יורונו דרך וממנה לא נסטה ימין או שמאל. פסקי דין מזכים - ואף פסקי דין מרשיעים - יילמדו ויופקו מהם לקחים ככל שישנם כאלה. ברם, כשם שלא נשמח בהרשעות, מתקפות אישיות על פרקליטים בעקבות זיכוי, מלא או חלקי, של אישי ציבור לא ירפו ידינו במאבק התמידי על דמותה של ישראל כמדינת חוק. דין אחד לפשוטי העם ולשועי הארץ. על-כן, המבחן הראייתי בכל הנוגע להחלטה האם להעמיד לדין אחד הוא לכל - מבחן הסיכוי הסביר להרשעה. כך נהגה התביעה הכללית במקרה הזה, וכך תנהג בעתיד אם תזדמן הסוגיה לפתחנו".

ועדה לבדיקת התנהלות הפרקליטות

מנגד, ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד דורון ברזילי, פנה לשר המשפטים יעקב נאמן וליועץ וינשטיין בדרישה להקים ועדה חיצונית שתבדוק את התנהלות הפרקליטות בתיק אולמרט. ״אני רואה בדאגה את הקולות בציבור ובתקשורת היוצאים כנגד פרקליטות המדינה וסבור שבנסיבות העניין ועל מנת לחזקה אין מנוס מהקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בעלת סמכויות שתידרש לעניין העמדתו לדין של רה"מ לשעבר ובכלל אופן התנהלות הפרקליטות וקבלת ההחלטות בהליך המשפטי".

לדברי ברזילי, "ככל שיתגלו ליקויים בהתנהלות מי מהפרקליטות ובכלל זה באופן הפעלת שיקול הדעת, הרי שיש לנקוט בצעדים המתבקשים ולא להסס ואף להסיק מסקנות אישיות ככל שיידרש הדבר. על מנת להגן על המערכת ולהבטיח את אמון הציבור בפרקליטות, חשוב שהציבור בישראל יראה כי נעשית בדיקה אמיתית ומתקבלות ההחלטות המתחייבות״. ברזילי טוען כי ההליך המשפטי בעניינו של אולמרט "הוביל להחלפת ראש ממשלה בישראל שלא בדרך של בחירות דמוקרטיות ובכך ביטל ופגע בריבונות העם".

מנכ״ל משרד המשפטים, ד״ר גיא רוטקופף, התבטא גם הוא בכנס הלשכה באילת, וביקש לתת גיבוי לפרקליטות. ״תפקיד הפרקליטות הוא לבחון את הראיות ולהגיש כתבי אישום אם יש סיכוי סביר להרשעה. תפקידו של בית המשפט הוא אחר. לא מדובר בכישלון של הפרקליטות כשתיק נגמר בזיכוי, ולא מגיע קידום לפרקליט כשתיק שלו מסתיים בהרשעה. חורה לי מאוד לשמוע את המתקפות האישיות, ובמיוחד הקריאה להתאבד שאין מקומה כאן. אנחנו בעד מנגנוני ביקורת, אבל בואו נשמור על שפה ראויה״.

פרקליטות המדינה התייחסה בתגובתה לפרשת הולילנד וטענה: "בתגובה לפניות, נבקש להבהיר בשם הפרקליטות כי עמדת התביעה ב"פרשת הולילנד" איננה עומדת כיום לשקילה מחדש - זולת הערכה ועדכון שוטפים, כפי שמתבצעים ממילא מעת לעת בכל התיקים וכפי שהוסברו הדברים בראיונות הבוקר מטעם נציגי הפרקליטות ומשרד המשפטים. בניגוד לפרסומים שגויים, הכרעת הדין שניתנה אתמול איננה רלבנטית לפרשת הולילנד".