פרופ' קרוגמן: "יהיה מיתון עמוק בארה"ב - אלא אם הממשל האמריקני ישיק תמריצים ויגדיל הגירעון"

פול קרוגמן, חתן פרס הנובל לכלכלה, מבהיר כי למרות הגירעון הגדול של ארה"ב, על הממשלה "לבזבז יותר" כדי לאושש את הצמיחה ■ "בזמנים כאלה מישהו צריך לבזבז יותר ממה שהוא מכניס - וזו חייבת להיות הממשלה"

ממשלת ארה"ב צריכה להתעלם מהגירעון התקציבי שלה, ולהגדיל את ההוצאות במטרה לספק תמריצים לכלכלה האמריקנית בכדי להימנע ממיתון עמוק - כך הבהיר אתמול (ה') הפרופ' לכלכלה פול קרוגמן, בטור שכתב ל"ניו יורק טיימס".

לדבריו של קרוגמן, חתן פרס הנובל לכלכלה, בכדי להגביר את הנזילות בשווקים "על מישהו לבזבז יותר מכפי שהוא מכניס, ובזמנים כאלה, זו חייבת להיות הממשלה". זאת, על רקע פרסום פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי האחרון, אשר מהם ניתן ללמוד כי אין בכוונת הבנק המרכזי להשיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), בזמן הקרוב.

משקיעים וכלכלנים רבים בעולם מצפים לתוכנית רכישות נוספת של ה'פד', וזאת לאור ההאטה בצמיחה בכלכלת ארה"ב ומצב שוק העבודה המקרטע שם - שלא מצליח לייצר מספיק משרות כדי לתמוך במשק ולאושש את הצריכה הפרטית.

לפיכך, נראה כי קרוגמן מפנה את האחריות מהבנק המרכזי לעבר הממשל האמריקני, שצריך "לבזבז יותר" כדי לאושש את הכלכלה. אולם, מהלך במסגרתו יגדיל הממשל את הוצאותיו והגירעון עלול להיות בעייתי - שכן הגירעון התקציבי של הממשל האמריקני גדול מאד גם כך.

אולם, באשר לכך, קרוגמן מציין כי לא סביר שארה"ב תיכנס למשבר החוב, וכי הסיכון להמשך ההאטה בצמיחה פשוט גדול מדי: "החשיבה שלי התפתחה", הוא מסביר. "צריך לעדכן את התבניות הכלכליות הקודמות בהתאם לאירועים האחרונים, אחרת - אנחנו הכלכלנים פשוט לא עושים את העבודה שלנו כמו שצריך".

"משבר חוב אפשרי מבחינה תיאורטית, אולם העדויות של השנים האחרונות מראות שהרבה יותר קשה להגיע למצב כזה ממה שנדמה לנו", סיכם.