ויזה ומאסטרקארד ישלמו כ-7 מיליארד ד' במסגרת הסדר

ההסדר נוגע לתביעה שהגישו מספר חנויות בארצות הברית בגין עמלת "גיהוץ" כרטיס האשראי ■ ההסדר עדיין טעון אישור של שופט פדראלי ■ מדובר בהסדר היקר ביותר בתולדות ארצות הברית

חברות כרטיסי האשראי, ויזה ומאסטרקארד, והבנקים המנפיקים את אותם כרטיסים ישלמו כ-7.25 מיליארד דולר לבתי עסק בארצות במסגרת הסדר פשרה בתביעה נגד אותם גופים בחשד לתיאום עמלות, במה שמסתמן כאחד מהסדרי הפשרה היקרים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, אם לא היקר ביותר.

ההסדר, שהוגש לבית משפט פדרלי בברולקין, עדיין טעון אישור מצד שופט, אך אם יאושר הוא יביא לסיומן של יותר מתריסר תביעות שהוגשו על ידי קמעונאים בשנת 2005 נגד חברות כרטיסי האשראי והבנקים הגדולים בארצות הברית שמנפיקים את הכרטיסים.

התביעות מצד החנויות מתייחסת למה שאצלנו מכונה "עמלת גיהוץ", העמלה שמשלמים בעלי החנויות על כל עסקה שמתבצעת בכרטיס אשראי. העמלות הללו נקבעות על ידי חברות כרטיסי האשראי והבנקים גובים אותה מסכום העסקה שבוצעה, בכך החנויות הן אלו שסופגות את העלות.

במסגרת הסדר הפשרה, יתאפשר לבעלי החנויות לגבות את העמלה על העסקה מהלקוחות, ובכך אולי לשכנע אותם להשתמש באמצעי תשלום זולים יותר. בנוסף, יתאפשר לבעלי החנויות לנהל משא ומתן עם חברות כרטיסי האשראי בנוגע לגובה העמלה.

הסדר הפשרה מחייב את חברות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד והבנקים המנפיקים את אותם כרטיסים לשלם כ-6 מיליארד דולר למספר מסויים של חברות. החברות גם הסכימו להוריד בצורה גורפת את העמלה לכל החנויות בכ-10 נקודות בסיס למשך 8 חודשים, מהלך שהערך שלהם מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר.