מי לימד את מי להכין ספגטי?

י ייתכן שהאיטלקים הכירו את מגדל טוב מכולם, והחליטו להיפרד מהחזקתם בזמן

עסקת מכירת חברת הביטוח מגדל לאיש הביטוח הוותיק שלמה אליהו שנחתמה בתחילת מארס השנה, נחשבה באותה העת לעסקה בין סוחר ממולח המכיר את הסחורה, לבין חברת ביטוח איטלקית חבוטה הכמהה למנת מזומנים. מחיר העסקה, ששיקף שווי של 1.6 מיליארד שקל לחברת הביטוח הגדולה בישראל - רק 12% מעל שווי השוק של החברה ועמוק מתחת לשווי הפנימי הגלום של תיק ביטוחי החיים והבריאות - גרם לרבים להעריך כי אליהו לימד את האיטלקים כיצד מכינים ספגטי.

רק ארבעה חודשים חלפו מאז, והתמונה כיום נראית שונה לחלוטין. שווי המניות שירכוש אליהו צנח בשוק בלמעלה מ-20% ל-2.85 מיליארד שקל - 30% פחות מהשווי שנקבע בעסקה.

גם עבור אדם אמיד כאליהו לא מדובר כאן בכסף קטן. רק לשם המחשה, שווי כלל תיק ביטוחי החיים של חברת הביטוח אליהו, שאמור להימכר בימים אלו לחברת הביטוח הראל, עומד על כרבע מיליארד שקל. ירידת שווי השוק של חברת מגדל מאז החתימה על העסקה הסבה לו הפסד "על הנייר" של כ-1.2 מיליארד שקלים - כמעט פי חמישה.

אם תרצו, אפשר להוסיף לאובדן זה גם את הירידה בשווי החזקה אחרת של אליהו - מניות בנק לאומי (10%) - שאיבדו כ-130 מיליון שקל באותו פרק זמן, כך שאליהו באמת חווה כאן נזק עצום.

אי.די.בי נהגה הפוך מהאיטלקים

בעלי שליטה שרואים את מחיר המניות של החברות שבבעלותם הולך ומתכווץ נוהגים בדרך כלל לומר כי הם אינם עוסקים במחיר המניה, אלא בניהול עסקיהם. על זה נאמר אשרי המאמין. בפועל, מגמה שלילית מובהקת בשוק המקומי, בשילוב עם רגולציה תוקפנית המכה בבטן הרכה של התעשייה הפיננסית (הפחתת תקרת דמי הניהול בקופות הגמל), יחד עם הסיכול הממוקד שנערך באחרונה לביטוחי המנהלים - שינו בצורה חריפה את מצבה של מגדל תוך פרק זמן קצרצר.

לנוכח המצב הכלכלי העולמי והמציאות הרגולטורית המקומית, איש אינו יכול להבטיח לאליהו כי מחיר מניית מגדל רשם שפל נקודתי ומכאן נחזה בהתייצבות ובעליות שערים. בחוכמה שבדיעבד ניתן לומר כי ייתכן שהאיטלקים שהחזיקו במניות מגדל מאז שנות ה-30 של המאה העשרים הכירו את "הכלה" טוב מכולם, היטיבו לזהות את המגמה הגלובלית והמקומית, והחליטו להיפרד מההחזקה בזמן.

לסיפור של עסקת מגדל-אליהו יש גם השלכות על שחקן נוסף בזירה המקומית: בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, נהג בדיוק הפוך מהחברים האיטלקים, מתוך אמונה שהפנינה שבידיו, חברת הביטוח כלל ביטוח, שווה הרבה יותר. כעת, כידוע, הוא נותר עם החזקה בחברה איכותית, אולם בעלת שווי שוק נמוך בהרבה, הפועלת במציאות עסקית קשה.

רק שערו בנפשכם מה היה מצבה הפיננסי של קבוצת אי.די.בי, ובאיזה רמה היו ניצבות תשואות איגרות החוב שלה, לו היא הייתה משכילה להסתכל למציאות בעיניים בזמן אמת, ולנצל את אחת מהזדמנויות המכירה של כלל ביטוח בשנים האחרונות. לפעמים כל החוכמה בחיים העסקיים מצויה לא ברכישה מתוחכמת, אלא דווקא במכירה מתוזמנת היטב.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון