ועדת העבודה אישרה: תשונה הזכאות לקבלת דמי אבטלה

בנוסף: תקופת הכשרה זהה לעובדים בשכר יומי ועובדים בשכר חודשי

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, הקובעת כי תקופת ההכשרה הנדרשת לצורך זכאות לדמי אבטלה תיספר בחודשים ולא בימים, ובנוסף לא תיעשה הבחנה בין עובד יומי לעובד בשכר חודשי, כפי שנהוג כיום.

על-פי החוק החדש, כל עובד יידרש לצבור 12 חודשים שבעדם שולמו דמי ביטוח לאבטלה מתוך 18 החודשים שקדמו ליום שבו החל להתייצב בלשכת התעסוקה.

עוד נקבע כי שר הרווחה יקבע בתוך 90 יום תקנות לדרכי חישוב השכר היומי הממוצע לצורך חישוב דמי האבטלה. התקנות יובאו לאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

כיום, על מנת שעובד בשכר יומי יהיה זכאי לדמי אבטלה, עליו להשלים 300 ימי עבודה ששולמו בעדם דמי ביטוח לאבטלה מתוך 540 הימים שקדמו למועד שבו החלה תקופת האבטלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר בדיון כי "יש כ-250 ימי עבודה בשנה. הדרישה ל-300 ימי עבודה היא לא אנושית. מדובר על בני אדם ולא על מכונות. לכן הצעת החוק המונחת לפנינו היא הוגנת ונפעל לקדם אותה, יחד עם שינוי חישוב השכר. כך ניתן יהיה לצבור ימי זכאות רבים יותר בתשלום נמוך במעט, לעומת המצב כיום, בו התשלום פר יום עשוי לכאורה להיות גבוה יותר, אך צבירת הימים היא כמעט בלתי אפשרית".

עם זאת, נציגת האוצר בדיון, רבקה לויפר, הצהירה כי הצעת החוק שונה מזו שאושרה על ידי הממשלה ועלותה גבוהה הרבה יותר מזו אושרה: 200 מיליון שקלים בשנה במקום 20 מיליון שאישרה הממשלה, לטענתה. אסתר טולדנו ממחלקת המחקר במוסד לביטוח לאומי הדגישה כי עם שינוי שיטת החישוב העלות תהיה מזערית בלבד.

כץ אמר בתגובה לדברים כי "נציגי האוצר מציגים כאן מספרים שאין להם כיסוי. חברי הכנסת אינם פיונים שלהם. על האוצר והביטוח הלאומי להיות מתואמים בנתונים שהם מציגים ולא להשחית את זמננו".