בנק ישראל: ניכרת הוזלה בעמלות הבנקים; איזה הכי זול?

בכלל המערכת הבנקאית, בנק יהב הוא הבנק הזול ביותר בפער משמעותי מיתר הבנקים, ואילו מבין הבנקים הגדולים בנק הפועלים הוא הזול ביותר

בנק ישראל פרסם היום (ב') את הדיווח החצי שנתי על מחירי שירותים בנקאיים נפוצים. בבנק המרכזי מציינים כי בהשוואה לרבעון השלישי של שנת 2011, (הדיווח הקודם) חלה ירידה בהוצאה החודשית הממוצעת בפועל של שירותי חשבון עו"ש נפוצים ב-5 הבנקים הגדולים. מנגד, חלה עלייה בעלות החודשית הממוצעת של החזקת כרטיס האשראי.

השוואה על-פי פרופיל הפעילות האחיד בחשבון עו"ש (פעולות על-ידי פקיד ובערוץ ישיר) מעלה כי קיימת שונות גבוהה בין הבנקים: בכלל המערכת הבנקאית, בנק יהב הוא הבנק הזול ביותר בפער משמעותי מיתר הבנקים (עלות חודשית של 6.3 שקל), ולעומתו הבנקים מרכנתיל ופאג"י הם היקרים ביותר (עלות חודשית של 21.8 שקל ו-21 שקל, בהתאמה).

מבין חמשת הבנקים הגדולים, בנק הפועלים הוא הזול ביותר (עלות חודשית של 12.2 שקל), ולעומתו בנק דיסקונט הוא היקר ביותר (עלות חודשית של 17.2 שקל).

ירידה של 3% בהוצאה על שירותי עו"ש

ההוצאה על סל השירותים הנפוצים בעו"ש (כל הפעולות בעו"ש, בערוץ ישיר או באמצעות פקיד, ומסגרת אשראי) ב-5 הבנקים הגדולים פחתה מ-14.76 שקל ברבעון השלישי של שנת 2011 ל-14.30 שקל ברבעון הראשון של 2012 - ירידה של כ-3% במונחים ריאליים.

שונות גבוהה נרשמה גם ביחס לעמלה בפועל בגין החזקת כרטיס אשראי: בעלות החודשית הממוצעת לכרטיס בגין כרטיסים מסוג מקומי, בינלאומי וזהב - ישראכרט היא הזולה ביותר (4.5 שקל) , ואילו כ.א.ל. היא היקרה ביותר, ובאופן משמעותי (כ-10 שקל).

בבנק ישראל מציינים כי במהלך הרבעון האחרון הודיעו חלק מהבנקים על הוזלה של תעריפי עמלות בתעריפון יחידים ועסקים קטנים: בנק דיסקונט הודיע על הוזלה של שורת עמלות: עמלת הפעולה בערוץ ישיר (מ-2 שקל ל-1.85 שקל), דמי ניהול עסק קטן (מ-150 שקל ל-80 שקל), שיק בנקאי (מ-20 שקל ל-13.5 שקל), חיוב מושך בהחזרת שיק מסיבה טכנית (מ-25 שקל ל-18.5 שקל), הוראה לביטול חיוב (מ-25 שקל ל-18.5 שקל).

בנק לאומי ובנק ערבי-ישראלי הוזילו את עמלת דמי ניהול עסק קטן (מ-85 שקל לסכום של 60 שקל לחודש) החל מ-1 ביולי.

הבנק הבינלאומי הודיע על הוזלה נוספת של עמלת פעולה בערוץ ישיר, מ-1.95 שקל ל-1.80 שקל.