מינוי מפתיע: מריסה מאייר מגוגל מונתה למנכ"לית יאהו

מדובר במהלך מפתיע מצידה של מאייר, שהחליטה לעזוב תפקיד בכיר באחת מחברות האינטרנט הגדולות והיציבות ביותר בעשור האחרון לטובת תפקיד שאותו מילאו חמישה מנכ"לים בחמש השנים האחרונות

הרבה גבות הורמו אמש (ג') כשיאהו שחררה לאוויר את ההודעה הדרמטית על המינוי של מריסה מאייר לנשיאה והמנכ"לית החדשה של החברה. מבחינת יאהו מדובר במהלך מוצלח - לשכנע את מאייר לעזוב חברה גדולה ויציבה כמו גוגל לטובת ספינה טובעת כמו יאהו.

השאלה הגדולה ששואלים ביממה האחרונה ברחבי הבלוגספירה היא מדוע החליטה מאייר לנטוש את הכיסא החם שלה בגוגל, בה היא נמצאת מאז 1999, כאחת מ-20 העובדים הראשונים של ענקית החיפוש. מאייר שימשה במשך תקופה ארוכה כסגנית נשיא לחיפוש ולחוויית משתמש עד שבשלהי 2010 מונתה לסגנית נשיא לתחום שירותי מיקום ועסקים מקומיים, שבמסגרתו הייתה אחראית על מוצרים כמו Google Maps ו-Street View.

מעבר תמוה

מאייר, 37, נחשבת לאחת הנשים הצעירות והחזקות בתעשיית האינטרנט העולמית. הפוזיציה שהיא מחזיקה בגוגל הבטיחה לה עתיד מזהיר - גם בשל גילה הצעיר ואופיה הנעים והנוח אבל בעיקר בשל הניסיון הרב שצברה בשנותיה בגוגל. זו אחת הסיבות שהמעבר שלה ליאהו נחשב לתמוה ביותר.

חמישה מנכ"לים התחלפו בחמש השנים האחרונות ביאהו, כאשר מאייר היא השישית. אחרי שני מנכ"לים שכיהנו מאז ההקמה במשך תקופה ארוכה ויציבה (טימותי קוגל וטרי סמל), החברה החלה בהתדרדרות שלה והדבר התבטא בחילופי כיסאות תדירים.

ראשון בשרשרת היה אחד ממייסדי החברה, ג'רי יאנג, שלקח עליו את המושכות ב-2007 אך החזיק מעמד עד 2009, עם התפוצצות עסקת המכירה למיקרוסופט. אחריו נכנסה לתפקיד קרול בארטס ונשארה שם עד לשנה שעברה, כשפוטרה בשיחת טלפון. את מקומה תפס למשך מספר חודשים טים מורסה כממלא מקום.

בינואר השנה הודיעה החברה כי היא ממנה את נשיא PayPal, סקוט תומפסון, לתפקיד המנכ"ל. רבים תהו על החלטה זו לאור העובדה שתומפסון מגיע מהתחום הפיננסי ולא נחשב למבין גדול בנושאים של פרסום ותוכן. במאי התפוצץ המינוי בפניהם של בכירי יאהו, כשנחשף כי תומפסון שיקר בקורות החיים שלו. את מקומו תפס רוס לווינסון, סגן הנשיא בחברה, כממלא מקום עד למינוי של מאייר לתפקיד.

לווינסון עצמו היה כנראה מופתע לא פחות מאנשים בתעשייה, לאור העובדה שפרסומים לאחרונה דיברו על כך שהוא מועמד מוביל לקבל באופן קבוע את תפקיד המנכ"ל.

מאייר צפויה ליהנות מתגמול הולם במיוחד. תנאי העסקתה של מאייר טרם פורסמו אך סביר להניח שביאהו הכניסו את היד עמוק לכיס כדי לשכנע את הבכירה לחצות את הגשר אל עבר עתיד לא ידוע. אם להסתמך על הפרסומים אודות חבילת השכר שהוענקה למנכ"ל יאהו הקודם, סקוט תומפסון, מדובר על כ-27 מיליון דולר שכוללים משכורת, מניות ואופציות.

חופשת לידה מקוצרת

מאייר נחשבת לוורקוהוליקית במיוחד וזה בדיוק מה שיאהו צריכה כרגע. החברה המקרטעת צריכה מנהיג שיוביל אותה מהתהומות שאליהם התדרדרה בשנים האחרונות. מאייר תצטרך לעבוד קשה במיוחד וסביר להניח שעל אף שבעוד שלושה חודשים היא צפויה ללדת את בנה הראשון, חופשת הלידה שלה לא תהיה ארוכה במיוחד.

בניגוד לקרול בארטס, מאייר צריכה לדבוק באופי הנינוח והמחויך שלה. לדעת להוביל, לדעת לשתף את העובדים וגם לדבר בגובה העיניים.

נותר לחכות ולראות אם הקפיצה למים העמוקים של מאייר תשתלם לה. אם תצליח להציל את הטיטאניק של יאהו ולהוביל את הספינה לחוף מבטחים, היא תוכל להיכנס בקלות לספרי ההיסטוריה של עולם האינטרנט. אם לא, היא תצטרף לשורת מנכ"לים שניסו ונכוו. זה אולי יהיה כתם שחור בקורות החיים שלה אבל היא כנראה תמשיך משם הלאה, להרפתקאות אחרות.

10 דברים על מריסה מאייר

1. היא נולדה ב-1975 בוויסקונסין, ארה"ב. בתור נערה הייתה מעודדת של קבוצת הבייסבול המקומית.

2. יש לה תואר ראשון ב-Symbolic Systems, תחום שעוסק ביחס בין המוח האנושי למערכות מחשבים ותואר שני במדעי המחשב. היא מתמחה בבינה מלאכותית.

3. מאייר הצטרפה לגוגל ב-1999. היא האישה הראשונה שהועסקה בגוגל כמהנדסת, והייתה אחת מ-20 העובדים הראשונים בחברה. היא אחראית לעיצוב המינימליסטי של עמוד הבית של גוגל.

4. מאייר מזוהה עם המוצרים המובילים בגוגל. בתפקידה הקודם הייתה אחראית על מוצרים כמו גוגל ניוז, גוגל דסקטופ וסרגל הכלים ובתפקידה האחרון על Google Maps וסטריט וייו.

5. יום העבודה שלה מתחיל בתשע בבוקר, אז היא מנהלת רצף פגישות עד שמונה בערב, חוזרת למשרד לעבור על אי-מיילים, הולכת לאימון לילי, מגיעה הביתה בחצות, וממשיכה לעבוד עד שלוש לפנות בוקר.

6. המגזין האמריקני פורצ'ן בחר בה בשנת 2009 למקום ה-34 בדירוג נשות העסקים החזקות בעולם.

7. היא הייתה בת זוגו של לארי פייג' (אחד ממייסדי גוגל ומנכ"ל החברה) לתקופת קצרה.

8. אחרי שנפרדה מפייג' היא הכירה את זאק בוג, איתו התחתנה ב-2009. אמש חשפה מאייר כי השניים מצפים לילד ראשון, שצפוי להיוולד באוקטובר הקרוב.

9. מאייר שימשה במשך תקופה ארוכה כסגנית נשיא ואחראית תחום החיפוש וחווית המשתמש בגוגל. בשלהי 2010 מונתה לסגנית נשיא לניהול שירותי המיקום והעסקים המקומיים בחברה. את תפקידה הקודם תפס הישראלי הבכיר בגוגל - אודי מנבר.

10. היא ביקרה בישראל מספר פעמים במסגרת תפקידיה בגוגל. הפעם האחרונה הייתה ביוני 2010 אז התלוננה כי החברה מוטרדת מפייסבוק.