האם ריינג'רס תמשוך איתה למטה את כל הליגה הסקוטית?

זכייני השידור של הליגה דורשים הפחתה משמעותית בהסכם הטלוויזיה של הליגה, בשווי 80 מיליון ליש"ט בחמש עונות, בעקבות הירידה של ריינג'רס לליגה הרביעית

ההתרסקות של ריינג'רס, שבעקבות בעיות כלכליות תפתח את העונה הקרובה בליגה הרביעית בסקוטלנד, צפויה לגרור איתה למטה את כל הכדורגל הסקוטי.

הבעיה העיקרית בפניה ניצבים כרגע מנהלי הפרמיירליג הסקוטית היא בנושא זכויות השידור. בנובמבר האחרון סיכמה הליגה עם רשתות Sky ו-ESPN על הסכם טלוויזיה לחמש שנים, שאמור להיכנס לתוקף בתחילת העונה הנוכחית, בשווי של 80 מיליון ליש"ט.

לפי "הגרדיאן", אחד הסעיפים בהסכם, שעדיין לא נחתם, קבע כי ריינג'רס וסלטיק, שתי הקבוצות המובילות של הכדורגל הסקוטי, חייבות לשחק בליגה - כיוון שמשחקי הדרבי של גלזגו ביניהן מהווים את מוקד העניין המרכזי של הליגה, גם מבחינת רייטינג וגם מבחינת יכולת לגייס מפרסמים. בתסריט האופטימלי ביותר, ריינג'רס תחזור לליגה רק בעוד ארבע עונות, ב-2015/16, שנה אחת לפני תום הסכם השידורים.

הליגה צפויה כעת להיכנס למו"מ מואץ על מנת לקבוע סכומים חדשים ומופחתים אותם ישלמו זכייני השידור. לפי הערכות, Sky ו-ESPN עשויות להוריד את מחיר הזכויות ב-50%, כשעדיין לא ברור אם בכלל יחליטו לשדר בשנים הקרובות את הליגה. עבור חלק מהקבוצות הקטנות בסקוטלנד, שמתקיימות מכספי זכויות השידור, המשמעות עשויה להיות קטלנית: חלקן אפילו עשויות למצוא את עצמן, בדיוק כמו ריינג'רס, נכנסות להליכי פירוק וכינוס נכסים.

חדשות טובות יותר לליגה הסקוטית הגיעו בימים האחרונים מבנק קליידסדייל, שהודיע כי ימשיך לתמוך בליגה בשיעור של 2 מיליון ליש"ט בעונה הקרובה. יחד עם זאת, ההסכם עם הבנק יסתיים בתום העונה הזאת, ובקליידסדייל כבר הודיעו כי לא יחדשו אותו.

כזכור, ריינג'רס הורדה אוטומטית לליגה הרביעית בסקוטלנד לאחר שהחובות הפוטנציאליים שלה המריאו לסכום של 134 מיליון ליש"ט, ובעקבות כך היא נכנסה להליך פירוק. איש העסקים האנגלי צ'רלס גרין רכש ממפרקי הקבוצה את הנכסים שלה, ביניהם אצטדיון אייברוקס, והחליט להקים אותה מחדש. בהצבעה שנערכה בין כל הקבוצות המקצועניות בסקוטלנד, נקבע כי הקבוצה החדשה תתחיל לשחק בליגה הרביעית, כפי שמקובל אצל כל מועדון חדש שמצטרף למעגל המשחקים של הכדורגל הסקוטי.