האם מאגר הגז "לוויתן" שווה פי 5 משוויו בשוק היום?

שלשום נערכה בלונדון התמחרות על מאגר גז במוזמביק שדומה מאוד ל"לוויתן" ■ המחיר מבטא שווי של כ-15 מיליארד דולר למאגר "לוויתן", לעומת שווי של 3 מיליארד דולר בלבד בבורסה ■ הזדמנות פז ברציו?

ההתמודדות המרתקת ביותר בעולם הגז הטבעי השנה הגיעה השבוע בלונדון לסיומה הדרמטי. שני ענקי אנרגיה מאירופה ומאסיה התמודדו על רכישת השליטה בקוב (Cove) אנרג'י, חברת חיפושי נפט וגז קטנה הנסחרת בבורסה של לונדון. ההתמודדות על קוב, שארכה חצי שנה, עוררה עניין רב גם בקרב יזמים ישראלים ובהם דלק אנרגיה , רציו ונובל אנרג'י , השותפה האמריקנית במאגר לוויתן.

השותפים בלוויתן נמצאים בעיצומו של הליך להכנסת שותף אסטרטגי שיחזיק ככל הנראה ב-25% מהזכויות במאגר הגז הענק. עסקת קוב עתידה לשמש בנצ'מרק למחיר שבו יימכרו הזכויות בלוויתן.

סיפורה של קוב עשוי להזכיר לקורא הישראלי את זה של רציו. מדובר בחברה שהוקמה רק לפני תשע שנים ועוסקת מאז 2009 בחיפושי נפט וגז, בעיקר באזורי מזרח אפריקה והמזרח התיכון. המודל העסקי של החברה הוא לגלות מאגרי גז ולממש את זכויותיה לפני שלב הפיתוח, שמחייב השקעה הונית גדולה. בדומה לשותפויות חיפושי הגז הישראליות מימנה החברה את חלקה בחיפושים באמצעות הנפקה בבורסה.

התגליות לא איחרו לבוא: בשטח הרישיון הימי Rovuma שמול חופי מוזמביק התגלו שני מאגרי ענק, הראשון ב-2010 והשני ב-2012. קוב מחזיקה 8.5% מהזכויות במאגרים, שהיקפם 22-30 טריליון רגל מעוקבת (TCF), לעומת 17-20 TCF בלוויתן. מדובר במאגרי גז הנמצאים בשלב טרום-פיתוח, בדומה ללוויתן, למרות שהשותפים, בהובלת Anadarko האמריקנית, מקווים למכור את הגז למזרח הרחוק כבר ב-2018.

חלק המדינה ברווחי הגז במוזמביק (65%) גבוה במקצת מאשר בישראל אך השטח להקמת מתקני יצוא זמין ואין ירוקים, ועדות תכנון או בג"ץ. מצד שני, הגז הישראלי זוכה לעדיפות בגלל תנאי שוק טובים יותר באגן הים התיכון. בינתיים ראו בעלי המניות של קוב כיצד מזנקות מניותיהם בחברה מ-12 סנט לפני שלוש שנים לכמעט 280 סנט, ערב ההתמחרות השבוע.

PTT הוכרזה מנצחת

בינואר 2012 הודיעה קוב על כניסה להליך מכירת השליטה בחברה. ההתמחרות הסופית נערכה אתמול לאחר שלגמר העפילו ענקית נפט הבריטית-הולנדית "של רויאל דץ'" וחברה בת של PTT, חברת הנפט הלאומית של תאילנד (המוכרת בישראל בגלל השקעתה הכושלת ביבואנית הגז המצרי EMG). במהלך ההתמחרות אתמול הודיעה של על פרישה ו-PTT הוכרזה מנצחת בהצעה כספית של 1.22 מיליארד ליש"ט, שהם כ-1.9 מיליארד דולר. לפי ניתוח שערכו גורמי מקצוע, המחיר מבטא שווי של 0.85 דולר ליחידת גז, כלומר כ-15 מיליארד דולר למאגר לוויתן.

נכון להיום מעריך השוק את שוויו של לוויתן ב-3 מיליארד דולר. לדברי האנליסט ירון זר מכלל פיננסים מדובר אכן בשווי גדול בהרבה "אך יש 'אבל' גדול שמצדיק במידה רבה את הפערים והוא שהחברה מחזיקה בנכסים נוספים. קודם כול ברישיון עצמו יש עוד מבנים ולפי קצב הגילויים בו יש פוטנציאל גדול לתגליות נוספות, ובנוסף יש לחברה רישיונות במימי קניה וטנזניה. הבדל חשוב נוסף הוא שבקבוצה של קוב שותפות כבר חברות בינלאומיות מהגדולות בעולם, מה שמפחית את הסיכון במידה משמעותית ועל זה יש להוסיף את הזמינות של מתקן ה-LNG ואת העובדה שכמעט כל הגז מיועד ליצוא, ללא חובה לשמור חלק ניכר מהגז לשוק המקומי. בשורה התחתונה ישראל היא לא מוזמביק".

רישיון
 רישיון