רו"ח יאיר רבינוביץ' יועמד לדין בגין הסדר כובל

לרבינוביץ', נציב מס הכנסה לשעבר, מיוחסת עבירה הגבלית שגרמה להטיית תוצאות מכרז למכירת נכס נדל"ן בטבריה ■ שותפו, רו"ח דורון שגיב, לא יועמד לדין

נציב מס הכנסה לשעבר, רו"ח יאיר רבינוביץ', יועמד לדין בגין עריכת הסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים, בפרשת הטיית מכרז המשביר לצרכן בטבריה - כך עולה מהודעה ששיגרה אתמול (ג') מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, לרו"ח רבינוביץ' ולבא-כוחו, עו"ד נבות תל-צור.

מההודעה עולה כי לאחר בחינת הטענות שהעלו רבינוביץ' וחברת אפיקי אס.אי.ג'י, שבבעלותו ובבעלות שותפו רו"ח דורון שגיב, במסגרת השימוע שנערך להם בחודש אפריל, הוחלט על הגשת כתב אישום נגד רבינוביץ' ונגד החברה. עם זאת, במכתב צוין כי נגד רו"ח שגיב, לשעבר רכז היחידה הארצית לשומה, לא יוגש כתב אישום.

בא-כוחו של רבינוביץ', עו"ד תל-צור, מסר ל"גלובס" כי בעקבות ההודעה על הגשת כתב האישום הוא פנה טלפונית לעו"ד אלף וביקש לקיים פגישה נוספת בעניינו של רבינוביץ' טרם הגשת כתב האישום, ומנהלת המחלקה נעתרה לבקשה.

"סכסוך עסקי"

הפרקליטות מייחסת לרו"ח רבינוביץ' ביצוע עבירה של הסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים, אשר גרמה להטיית תוצאות מכרז שביצע כונס נכסים בנוגע לנכס נדל"ן, המוכר כמשביר לצרכן בעיר טבריה.

על-פי המיוחס לו, רבינוביץ' חבר למתחרה שניגש למכרז מטעם חברת ארזים וסיכם עמו כי בתמורה לרבע מיליון שקל יוותר רבינוביץ' על השתתפותו במכרז, וכך יאפשר את זכייתו.

מהחשדות עולה כי לאחר זכיית המתחרה במכרז, הועבר הסכום המוסכם לרו"ח רבינוביץ' ולחברה שבבעלותו. במשרדו אף נתפסה חשבונית מס שאותה רשם בנו, רו"ח אייל רבינוביץ', שבה נכתב: "תמורה בגין ויתור על עסקת משביר טבריה".

חוק ההגבלים העסקיים מגדיר הסדר כובל ככזה העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים. העבירה ההגבלית, "הסדר כובל", מתייחסת, בין היתר, למצב שבו לפחות אחד מהצדדים להסדר מגביל עצמו באופן העלול להפחית את התחרות בינו לבין צדדים אחרים. במקרה זה, החשדות התמקדו בטענה להסדר כובל, שלפיו הייתה הסכמה מראש בין מתחרים שלא להתחרות ביניהם במכרז המשביר לצרכן.

החקירה בעניינו של רבינוביץ' החלה לפני כשנתיים, על-ידי מחלקת החקירות של הרשות להגבלים עסקיים, בראשות עו"ד חיים ארביב. רבינוביץ' טען בחקירתו כי במכרז האמור לרכישת המשביר לצרכן השתתפו כמה מציעים, ולא רק אותם גופים שעלו בחקירה, וכי המחיר טיפס לרמות לא הגיוניות.

עוד טענו רבינוביץ', שגיב ושותפם לשעבר יעקב בר בחקירה כי מדובר בסכסוך עסקי שעבר לפסים אישיים לוחמניים, וכי אין ממש בטענות נגדם.

לטענת רבינוביץ', החקירה היא פרי תלונה של איש העסקים האמריקני אפרים שורקה, המצוי עמם בסכסוך עסקי ממושך. רבינוביץ' התייחס לסכסוך שנתגלע בין קבוצת רבינוביץ'-שגיב לקבוצת שורקה סביב הקמת קבוצת השקעות משותפת.

מטעם שורקה הכחישו את הטענות הללו.

חתום על שתי רפורמות מיסוי

רבינוביץ' (67), איש עסקים ובעל משרד רואי חשבון פרטי בתל-אביב, שימש בעבר כנציב מס הכנסה, כראש ועדות ציבוריות בתחום המס וכן כיו"ר הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל. בעבר הוא כיהן גם כחבר במועצה המייעצת לנגיד בנק ישראל ובמועצת רואי החשבון.

על שמו של רבינוביץ' נרשמו שתי רפורמות מיסוי, בזו אחר זו, בתחילת העשור הקודם: הרפורמה למיסוי במקרקעין (משנת 2001); והרפורמה במיסוי הישיר, שבמסגרתה מוסו רווחי הון (בעקבות מסקנות "ועדת רבינוביץ'" מ-2002).

בתחום העסקי עומד רבינוביץ' בשנים האחרונות בראש קבוצת משקיעים הפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי המניב. הקבוצה מחזיקה בנכסים דוגמת סופרמרקטים של שופרסל, רבוע כחול, מחסני להב, ויקטורי ועוד, סניפי בנקים, מקבצי דיור המושכרים למדינה שבהם משוכנים עולים חדשים, מלון קרלטון בנהריה ועוד.