בריטניה הקפיאה נכסי משטר אסד בהיקף 100 מ' פאונד

הפיצוץ בו חוסלו כמה מבכירי המשטר, גרם לפגיעה אנושה להנהגתו של אסד, אך הנשיא לא נשמע ולא נראה מאז ■ ממשלת בריטניה הקפיאה נכסים של 129 אנשים הקשורים למשטר

ביום שאחרי הפיגוע במטה לביטחון לאומי בדמשק, בו נהרגו כמה מבכירי המשטר ובהם שר ההגנה דאווד ראג'חה וגיסו של נשיא סוריה, אסיף שווקאת, שורר מסתורין סביב מקום הימצאו של הנשיא בשאר אסד.

קולו של הנשיא הסורי לא נשמע למעשה מאז הפיצוץ, בו חוסלו כמה מהאנשים הקרובים לו ביותר, אסד לא הופיע בתקשורת ולא פרסם שום הצהרה רשמית. הבוקר דיווחו גורמים במערב ובאופוזיציה הסורית כי אסד נמלט לעיר הנמל לטקיה.

המורדים, שלקחו אחריות על ביצוע הפיגוע, ממשיכים גם היום לנהל קרבות עזים ברחבי הבירה מול כוחות הצבא הגדולים שנפרסו באזור ועל פי הדיווחים מסוריה, משעות הבוקר המוקדמות נשמעים קולות נפץ וירי בכמה מוקדים, חלקם קרובים מאוד לארמון הנשיאותי.

בתוך כך, הודיעה היום ממשלת בריטניה על הקפאת נכסים בהיקף של 100 מיליון פאונד (כ-625 מיליון שקל) השייכים לאנשים או ארגונים במשטרו של הנשיא אסד. רוב הנכסים שהוקפאו היו כספים שמופקדים בבנקים באנגליה. ההודעה של ממשלת אנגליה כללה 129 שמות של בכירים ו-49 ארגונים שקשורים למשטר שנכסיהם הוקפאו.

למרות זאת האנליסטים מעריכים שזה רק חלק קטן מאוד מההון שצברה משפחת אסד לארוך השנים וכשעל פי ההערכות מגיע לעד כמיליארד פאונד (6.25 מיליארד שקל), כשרוב הכסף נמצא מחוץ לאיחוד האירופי בבנקים ברוסיה ובמדינות נוספות שלא הוטלו בהם סנקציות על סוריה.

בארה"ב כבר נערכים ליום שאחרי אסד

בעקבות המכה האנושה שספג אסד כתוצאה מהפיגוע האסטרטגי, בארה"ב כבר מגבשים תוכניות ליום שאחרי לכתו ומנסים להעריך כיצד תראה סוריה עם תום שלטונה של משפחת אסד אחרי 42 שנים. מאחורי הקלעים, כבר ישנה היערכות ממשית למציאות החדשה בסוריה בעידן שאחרי הסתלקותו הצפויה של אסד ולהשלכות של המהלך הדרמטי.

לפני שזה אכן יקרה ואסד ייפול, בממשל האמריקני שמים כעת דגש מיוחד על מצבורי הנשק הכימי האדירים שיש בסוריה, ומודאגים מהאפשרות שבצעד של ייאוש - עלול הנשיא לעשות בהם שימוש נגד אזרחי המדינה.

ה"ניו-יורק טיימס" מדווח הבוקר שגורמים בפנטגון מקיימים שיחות בנושא עם גורמי ביטחון ישראליים בעקבות חשש שעלה בארה"ב לפיו צה"ל מתכוון לתקוף בסוריה במטרה להשמיד את המתקנים בהם מאוחסנים החומרים הכימיים. לפי גורם רשמי בממשל, בבית הלבן חוששים שפעולה ישראלית תאפשר לאסד הזדמנות לצבור מחדש תמיכה של בני עמו בעקבות האיום החיצוני.

"הממשלה הסורית מחויבת לשמור על מצבורי הנשק הכימי שברשותה והקהילה הבינלאומית תראה בה את האחראית אם לא תעמוד במחויבות הזאת", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני.