שאלת תם: עד כמה נחוצה מערכת מצלמות המהירות?

ביום רביעי הקרוב, באיחור של כ-3 חודשים, עתידה ועדת הכלכלה לדון בנושא פריסת מצלמות המהירות והרמזור, בהשקעה ממשלתית של יותר מ-300 מיליון שקל

ביום רביעי הקרוב, באיחור של כ-3 חודשים, עתידה ועדת הכלכלה לקיים דיון ציבורי ראשון בנושא פריסת מצלמות המהירות והרמזור. מדובר בארבע הצעות לסדר היום, שהוגשו עוד בפברואר אך לא הצליחו להגיע עד כה לסדר יומה של הוועדה.

חלק מההצעות של חברי הכנסת הן בבחינת "הרמה להנחתה". קרי, חיזוק ידיהם של העושים במלאכה, כנגד הביקורת הציבורית שמשמיעה התקשורת העוינת (אנחנו?). אך האחרות נועדו לקבל מידע ולנהל דיון ממשי בנחיצותן של המצלמות הללו, שעד כה התחייבה הממשלה להשקיע בהן כ-325 מיליון שקל.

עבור הציבור זוהי הזדמנות נדירה לעקוב מקרוב אחרי שיטת קבלת ההחלטות שהביאה ליצירת המערכת הדורסנית והשיטות שבהן היא פועלת. נזכיר, שהפעלת המערכת חוצה גבולות פוליטיים: מעל עשרת אלפים הדוחות שהופקו עד כה ניתנו לנהגים בכל הגילאים ומכל המגזרים, וכשיושלם השלב הראשון של הפריסה השנה, שכולל כ-60 מצלמות, היא תכסה את כל אזורי הארץ - למעט כנראה הכבישים שמעבר לקו הירוק.

ומכיוון שהבחירות בפתח, לקולו האלקטוראלי של האזרח הקטן, שכנגדו/לטובתו מופעלת המערכת, יש משקל בסיפור. לכן, אנו מבקשים מחברי הוועדה הנכבדים להפעיל את השפעתם כדי לקבל מגורמי האכיפה תשובות לכמה שאלות מהותיות, שהגורמים האחראים לפריסת המערכת מסרבים בכל תוקף להתייחס אליהן.

1. סף האכיפה?

מהו סף האכיפה בפועל? האם מופעלות המצלמות רק נגד חריגות מהותיות מהמהירות המותרת או גם במקרה של חריגות נורמטיביות, כמו נסיעה אקראית של 100 קמ"ש בכביש של 90 קמ"ש? את הנתונים הללו ניתן לדעת בקלות, אם המשטרה תציג את פילוח אלפי הדוחות שכבר הופקו. בנוסף, היינו שמחים מאוד לדעת כמה מתוכם הם על חריגות קלות (דוח של 250 שקל), כמה על חריגות כבדות (דוח של 750 שקל), ובאיזו מהירויות מצלמות מצלמות האור-האדום בצמתים. קשה לנו להאמין שאלפי נהגים חצו ארבעה-חמישה צמתים שבהם הוצבו מצלמות ב-120 קמ"ש.

2. הבונוס של הזכיין?

מה הסעיפים החבויים בהסכם עם הזכיין? בזמנו מסר המשרד לביטחון פנים שקיים עם הזכיין הסכם בונוסים על תפוקות. אחר-כך המידע הוכחש ונמסר שהבונוס הוא על "יעילות הפעולה". כך או כך, נראה כי קיים סעיף חשאי שמתגמל את הקבלן הפרטי שמפעיל את המערכת ביחס ישר ליעילותה. כלומר, שקיימת מוטיבציה להגברת הדוחות. היינו שמחים מאוד לקבל הכחשה חד-משמעית לנושא, בגיבוי של מסמכי החוזה (על-פי חוק השקיפות). בהקשר זה, היינו גם שמחים מאוד לדעת האם יש לגורמי האכיפה יעד דוחות, או שקיים במערכת צפי הכנסות-מקנסות.

3. בדיקה מוקדמת?

מדוע לא נערכה בדיקה מוקדמת ליעילות המערכת ולמיקומים להצבת המצלמות, כפי שהובטח על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים? מחקר זה אמור היה להתבצע כבר לפני שנתיים, עוד לפני פריסת המערכת.

4. מה ההשפעה?

מה ההשפעה בפועל של המערכת? האם אפשר לקבוע בוודאות, אחרי רבעון של הפעלה רציפה, שיש השפעה חיובית על ירידה בהיקף תאונות הדרכים? גם כאן היינו שמחים לראות מידע ספציפי.