רשות המסים סגרה את מאגר הנדל"ן ל-9 ימים

"רשות המסים לא עשתה דבר עד היום כדי להרחיב ולשפר את תשתית הנתונים ודרכי ההנגשה שלהם לציבור, ולפיכך המאגר במתכונתו הנוכחית אינו באמת זמין ונגיש לציבור"

האם המידע על מחירי הדירות בישראל באמת פתוח בפני הציבור? השבוע קיבלנו תזכורת לימים החשוכים של לפני 2010, שבהם לציבור הרחב לא הייתה אפשרות לדעת מהם מחירי הדירות האמיתיים, והוא היה תלוי בדיווחיהם של מתווכים ושאר בעלי עניין.

במיקומו האינטרנטי של מאגר המידע הנדל"ני של רשות המסים, מופיעה בימים האחרונים ההודעה: "השירות לא יפעל בין 15-23 ביולי". המדובר בתשעה ימים בחודש; הדבר שקול לסגירת המערכת לשלושה חודשים וחצי בשנה. כזכור, באפריל קרסו שרתי רשות המסים בשל עומס רב והיא ביטלה ניתוחים רוחביים במערכת מידע הנדל"ן בין 15 ל-19 בכל חודש. אך החודש האתר כבר חסום לחלוטין לכל חיפוש לתשעה ימים. האם לכך התכוונו אנשי האקדמיה, שבזכות עתירתם נפתח המידע לציבור?

אתר רשות המסים / צילום מסך
 אתר רשות המסים / צילום מסך

כשב-2009 החליט ביהמ"ש המחוזי בי"ם לדחות את בקשת רשות המסים לסלק את תביעתם של ד"ר דני בן-שחר מהטכניון וד"ר אפרת טולקובסקי, כיום במרכז הבינתחומי, שהוגשה על-ידי עו"ד אורה בלום מאוניברסיטת ת"א, קיבלה השופטת את בקשת העותרים להנגשת מאגר המידע לציבור, על פי חוק חופש המידע. האם סגירת האתר לשליש חודש עומדת בקנה אחד עם נגישות הציבור לנתונים העשויים להשפיע על החלטות קנייה ומכירה?

"המאגר לא באמת נגיש לציבור"

בלום אמרה ל"גלובס" כי "רשות המסים לא עשתה דבר עד היום כדי להרחיב ולשפר את תשתית הנתונים ודרכי ההנגשה שלהם לציבור, ולפיכך המאגר במתכונתו הנוכחית אינו באמת זמין ונגיש לציבור".

לדברי טולקובסקי ובן שחר, רשות המסים מערימה קשיים טכנולוגיים. "לא זו בלבד שנתונים רבים בכל עסקה חסרים או בלתי מהימנים, אלא שלא ניתן לגשת לכל קובץ הנתונים באחת, כך שבפועל, נבצר מהחוקרים לעשות שימוש בנתונים שיביא לשקיפות ושיכלול שוק הדיור בישראל", אמר בן שחר. "לאחרונה אף הוסיפה רשות המסים חובת מילוי של קוד שונה לכל שאילתה. כך, מתפספסות כוונת העותרים והחלטת השופטת".

בתגובה, מסרה דוברת רשות המסים כי הרשות "מכבדת ומיישמת את פסק הדין בעניין פרסום הנתונים, תוך שהיא משפרת באופן מתמיד את מערכת מידע נדל"ן. הפסקת השרות הזמנית נובעת מסיבות טכניות שהרשות פועלת על מנת להביא לפתרונן המהיר".