הגל של מלאנקוס

סיפור כזה קורה אולי רק פעם בעשור, קשה להאשים את המוסדיים שנזהרו בהשקעה

סיפור ההצלחה של מלאנוקס, שמשתקף מהביצועים העסקיים ומהתגובה להם בשוק המניות, מורכב מהמון פרמטרים - הנהלה חזקה, הימור טכנולוגי טוב, מודל עסקי מתאים, מתחרים שנעלמו, וכמובן הרבה מזל. אבל מעל לכל, מלאנוקס חבה את הצלחתה לגל הכביר של שינויים ששוטף את עולם המחשוב.

דמיינו את איל וולדמן, יזם ומנכ"ל החברה, כאותו גולש גלים שמתרומם על הגלשן ותופס בתזמון מדויק ובנקודה הנכונה את הגל הגדול שמגיע אחת לכמה שנים, לעבר אחד החופים האקזוטיים ברחבי העולם. מלאנוקס עלתה על הגל, והיא רואה איך עולם המחשוב משתנה יותר טוב מכולם. זו גם הסיבה שהיא יכולה לספק תחזיות מוצלחות רבעון קדימה, אך מתקשה לראות מעבר לכך, כי כמו בכל גל - קשה לנבא עד היכן ניתן יהיה להחזיק עליו מעמד.

הגל שסוחב את מלאנוקס מגיע לכל פינה בעולם הטכנולוגי - החל בשימוש האינטנסיבי ברשתות החברתיות, עבור בארגונים שמתרגלים להיעזר במשאבי המחשוב בחוות שרתים מרוחקות כחלק מתשתיות המחשוב שלהם, וכלה בכמות הנתונים העצומה שנצברת, והצורך לנתח אותה בזמן אמת כדי לקבל תובנות עסקיות ומחקריות.

כשהטכנולוגיה תהפוך למיינסטרים

מלאנוקס, שוולדמן בראשה, היטיבה להמר לפני שנים מספר כי צוואר הבקבוק בפעילויות הללו יהיה בהעברת התקשורת בין מעבדים וזיכרונות בתוך מערכות מחשוב עתירות ביצועים. כלומר, לפתרון שמספק תקשורת מהירה יחסית לאלטרנטיבות - במקרה זה טכנולוגיית האינפיניבנד - יהיה ביקוש. לוודלמן מגיע הקרדיט בהימור זה, שהטכנולוגיה הזו תהפוך למיינסטרים כאשר עולם המחשוב יהיה בשל מבחינת הצרכים.

טכנולוגיות הקישוריות למערכות מחשוב ארגוני שדורשות מהירות גבוהה הן שוק עתיר ספקים. אפשר למצוא שם את אינטל, ברודקום, Emulex, ברוקייד, QLogic ואחרות. כולן חברות גדולות ומוכרות שקשה להתחרות בהן. מלאנוקס הפכה בשנתיים האחרונות לאחת מהן, על אף שנכנסה לשוק רווי עם טכנולוגיה שנחשבה לאנדרדוג. כפי שאמר וולדמן בשיחת הוועידה, השוק מוכן למה שיש למלאנוקס להציע, ולקברניטי הספינה נשאר רק לשמור על שיווי המשקל ולהמשיך להתרומם על הגל.

משיחות עמו, וולדמן מקבל את הביצועים שמפגינה החברה כמובנים מאליהם, כמעט באדישות. אמנם קשה לדעת מה קורה מאחורי הקלעים, אבל הפגנת קור הרוח הזו היא ודאי הפתעה נעימה למשקיעים, שעד לא מזמן ראו מול העיניים את העובד הממורמר שעזב/נזרק מגלילאו של אביגדור וילנץ, והאמין כי הוא יכול להקים ולנהל חברה גדולה.

מבחינת הביצועים, מלאנוקס כבר מזמן השאירה את גלילאו מאחור. למעשה, היא לא רחוקה מבחינת שווי השוק למארוול, שרכשה אותה ושעומד כעת על 6.1 מיליארד דולר. מלאנוקס הפכה, כפי שמגדירים זאת האנליסטים, ל"סיפור צמיחה".

אם לא יהיו תקלות בהמשך הדרך והגל לא יתנפץ מוקדם מהצפוי, נגלה בעוד שנתיים ענקית מוצרי תקשורת שממוקמת בין המובילות את המהפכה הגדולה בעולם המחשוב.

איפה המוסדיים?

ועוד נקודה מצד המשקיעים. סיפור כמו מלאנוקס יש פעם בעשור, אם לא יותר. קשה להאשים את המוסדיים הישראלים שנזהרו בהשקעה, אבל כדאי להם גם ללמוד את הלקח. בהיי-טק הישראלי יש הזדמנויות שהם לעולם לא ימצאו בנדל"ן, תשתיות או פיננסים. המלאנוקס הבאות כבר יצאו לדרך.