מריו דרגי: חד משמעית, אין סכנה להתפרקות גוש האירו

נשיא הבנק המרכזי האירופי העניק ראיון לעיתון הצרפתי "לה-מונד" בו הוא ניסה להרגיע את המשקיעים ■ דרגי אמר בראיון שתהליך הקמת גוש האירו אינו הפיך

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי מנסה להרגיע את השווקים לאחר הירידות החדות שנרשמו בבורסות אירופה אתמול. בראיון שהעניק דרגי לעיתון הצרפתי "לה-מונד" הוא הרגיע את המשקיעים ואמר שחרף התסריטים השחורים שחלק מהאנליסטים והמשקיעים מספקים, אין סכנה להתפרקותו של גוש האירו.

במהלך הראיון נשאל דרגי האם גוש האירו נמצא בסכנה? דרגי ענה בביטחון ובתקיפות: "חד משמעית לא. אנחנו כן רואים את התחזיות השחורות שמספקים האנליסטים לגבי התפרקות גוש האירו. אבל הם לא מודעים למאמצים הפוליטיים שהושקעו בהקמת הגוש הזה. תהליך הקמת גוש האירו אינו הפיך".

במילים הללו הסתכמו נסיונות ההרגעה של נשיא הבנק המרכזי האירופי, בהמשך הראיון הוא חיסל כל שביב של תקווה שהייתה בקרב המשקיעים לגבי אפשרות להתערבות של הבנק המרכזי במשבר במדינות גוש האירו כשאמר שהמנדט של הבנק לא מאפשר לו להתערב בבעיות הכלכליות שיש למדינות.

הבנק המרכזי נמצא תחת לחץ מצד קרן המטבע הבינלאומית לקחת חלק פעיל יותר בטיפול במשבר בין היתר על ידי ביצוע פעולות של מלווה כמוצא אחרון. במהלך פסגת מנהיגי גוש האירו בסוף החודש שעבר החליטו המנהיגים להרחיב את סמכויותיו של הבנק ולהפוך אותו למפקח על הבנקים ברחבי אירופה.

בנוסף למנדט החדש שהוענק לבנק באותה פסגה, המנהיגים גם הרחיבו את יכולתה של קרן הייצוב האירופית הקבועה ומעתה היא תוכל להלוות ישירות לבנקים באירופה שנמצאים בקשיים כלכליים, בתקווה שזה מה שיצליח לייצב את הבנק ולהחזיר את אמון המשקיעים. נזכיר שעד היום, חבילות החילוץ לבנקים היו מוענקים למדינה והיא זו שהייתה מחלקת את הכסף לפי הצורך. התהליך הזה גרם לכך שהמדינה עצמה תהיה ערבה להחזרת הכספים שהיא מקבלת מהגופים היבנלאומיים, מה שמוסיף לחצים על הכלכלה המקומית.